lördag 18 maj 2024

Oh vilken härlig dag!

Den senaste veckan har varit varm och solig, temperatur runt 25 grader, och det känns mer som sommar än vår.  Ute har det blivit grönt och fint och blommorna blommar ikapp med varandra. Igår hade vi en fixar dag med dottern.

Det började tidigt med en tur till stallet, tidigt upp innan solen blir för varm, då orkar varken häst eller ryttare röra sig i solen, det är svalt i ridhuset men roligare att rida utomhus i paddocken.  Medan dottern red tog jag en närmare titt på alla maskrosor, och blev förvånad att de har så många skepnader.  Längst upp i högra hörnet är det den vanliga, men de med brunaktiga blommor har jag inte sett förut.  En med kraftig stjälk och en som ser ut som en sol. 


Från stallet blev det en tur hem till mig där tulpanerna blommar riktigt fint nu. Vi tog med oss en del plantor som jag har sått och lastade in i bilen. Vi upptäckte att alla tomat, paprika, och blomplantor inte skulle få plats, då vi skulle via en tomatodlare på vägen till dottern.
Magnolian Susan har slagit ut med två blommor, en knopp torkade bort, det är bättre resultat än förra året.  Men plantan är fortfarande väldigt ung.  På väg till Solbacken passerade vi tomatodlaren, och det blev svårt att välja, hon har så mycket fint och många sorters tomater.  Vi fick med oss både tomatplantor och gurkor. Jag misslyckades med mina gurkor, tog ut dem för tidigt till växthuset så de fick värmeslag.  Passade på att köpa några och samtidigt har jag sått några nya. 

På Solbacken var äppelträden i full blom, det finns nog inget som är så vackert på våren.

Tror inte jag sett dem så fulla med blommor förut, det blir nog en riklig skörd.  En klarblå himmel.

Det är så fräscht med alla vita blommor, spirean blommar riktigt fint, med ormögat på marken under blir det en vacker kombination. 

I en liten slänt  växer dotterns vitsippor, en dubbel variant och en helgrön.  
Vi fick lite gjort, jag planterade luktärterna som jag sått och dahlior som jag har förgrott. 
Hann med att rensa lite också, innan min rygg tyckte att det var nog. Det är nog bäst att börja dagen med trädgården. 

Det fina vädret fortsätter , det skall bli upp till 25 grader också idag. 

Önskar er alla en trevlig helg!
Marika



16 kommentarer:

  1. Også her er temperaturen mere sommerlig end forårsagtig. Det er sjovt at læse om dit makkerarbejde sammen med datteren, og I får en masse fra hånden. Æbletræerne lægger an til en gigantisk frugtsætning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det är alltid skoj att få något gjort i trädgården, är man två blir det så mycket trevligare. Det ser ut att bli en enorm äppelskörd, tror inte jag sett så mycket blommor på hennes träd, förut. Jag försöker plantera om lite av mina tomater, men de verkar inte ta slut. Skall nog ge bort lite till plantor.
      Hälsningar Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Det er jo så fint at du og datteren kan samarbeide om blomster i hagene deres. Så merkelig det var med den løvetann, og den har ikke jeg sett heller. Elpletrærne ser helt fantastiske ut.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja det är riktigt trevligt, hon arbetar på helger och nätter så då kan hon vara ledig mitt i veckorna. Visst såg den konstig ut, såg några stycken med bruna kronblad. Det är så fint när äppelträden står i blom. Det har varit en helt fantastisk dag idag igen.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  3. Ja, så er det sommer hos dig og dine tulipaner er vel nok fine! Æbletræer er skønne når de blomstrer, og jeg nyder dine nu hvor vores er på retur. Det må være hyggeligt at du kan arbejde sammen med din datter og alle de planter der skal i jorden, og meget praktisk at I kan dele dem mellem jer. Håber du finder nye agurkeplanter!
    Mælkebøtter er meget forskellige både i vækst og blomster, og det er sjovt du har gjort et lille studie ved hestestalden!

    Hilsner og god pinse fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det blev sommar med en gång, och värmen fortsätter idag. Det får bli några fler fixardagar hos dottern, hon har en stor tomt och mycket att göra. Jag köpte några nya gurkplantor och så har jag sått nya, så det blir nog bra. Har inte sett bruna maskrosor förut, så det var en kul upptäckt på min lilla växt exkursion. Tulpanerna blommar fint, och i det varma vädret blir det en kort blomning. Men får passa på att njuta så länge det varar.
      God Pingst!
      Hälsningar Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Ja, vilken sommar vi fått. Dina bilder är ljuvliga. Och så roligt med maskrosorna, alla dess olika skepnader. Jag kan inte säga att jag sett någon annan än den vanliga. Kul med de i brunare nyans och den som såg ut som en sol.
    Det är nog ingen fara med gurkplantorna, det går utmärkt att så gurka nu. Dom växer snabbt. Jag sår alltid mina sent, strax före mitten av maj. Härligt att ha en tomatodlare i närheten där det går att köpa plantor.
    Nu fortsätter vi njuta av sommaren! Lite svalare imorgon men ändå varmt.

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Verkligen skönt, idag är det lite svalare nu på morgonen men det är skönt. Vi behöver lite svalka. Tack, det finns mycket att njuta av. Maskrosorna var lite speciella. Jag sådde nya gurkor och de har tittat upp, och så köpte jag några plantor också, så det blir nog gurkor i sommar. Det är riktigt trevligt att titta in hos tomatodlaren, hon har väldigt många sorter, kanske skulle köpa alla tomater av henne istället för att så själv och ha alla plantor här inne.
      Det blev många i år, men har delat med mig. Nu är snart alla omplanterade.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  5. Good evening Maribel, what a difference our gardens make! Your tulips are magnificent and mine are now deflowered. On the other hand, the temperature has also jumped up and down, causing the irises and columbines to flower much earlier. I'm always amazed at what you manage to do in a day, and at all the work that goes into sowing plants and vegetables! Well done for your energy and good luck with your new tomatoes!

    Translated with DeepL.com (free version)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Good morning! My tulips will soon be deflowered, because of the heat we have had the last week. I only have a few Iris, wich will flower. Several have no flowers at all. This year I have sowed more plants than I use to do. But I share with my daughter. Thank you I hope to get lots of tomatoes and cucumbers.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  6. Härligt med alla blommor, dom kan man aldrig få nog av!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Nej, det har du rätt i och den ena avlöser den andra, de blommar fort över i värmen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Det er utrolig mye løvetann i år, har hatt et par runder for å fjerne frøstander. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Min man har kontroll på dem, det dyker upp en och annan, men dem rensar han bort snabbt.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Min gurkfrön har inte grott, inte salladen heller. Känns lite surt speciellt som jag har sparat en plats i växthuset enbart för gurkan!
    Visst var det en ofantlig äppelblom i år! Hoppas att det varit många bin och humlor ute också, så att det blir riktigt med frukt.
    Så fin Susan är, min lilla planta har inte börjat producera knoppar än, men jag längtar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Jag sådde gurka lite tidigare än jag brukar, sådde först en fönstergurka som jag skulle ha inne. Såg framför mig hur jag skulle skörda....haha, de fick spinn och är utslängda. Av de vanliga gurkorna jag sådde bidde det inget. Tog ut dem till växthuset medan de fortfarande höll på att gro, och det blev för mycket , det var nog alldeles för varmt. Har sått på nytt och samtidigt köpt några plantor för att vara på den säkra sidan. Jag hade också en sort som inte blev något. Min Susan är två år och har i år totalt sex blommor , trodde först att det bara var två men den lurade mig. Din kommer att bli fin.
      Ha det gott /Marika

      Radera