torsdag 20 juni 2024

Inför Midsommar.

 Vädret har varit väldigt omväxlande, soligt, blåsigt och lite regnskurar emellanåt.  Det är ändå skönt.  Då pionerna blommade som finast gjorde regnskuren allt för att förstöra, men det lyckades inte riktigt, för de ser ganska ok ut fortfarande.

Visst hänger de lite med sina stora tunga huvuden, men jag har ruskat lite på dem för att få bort det mesta av regndropparna. 

I rabatten intill har Bowl of Beauty slagit ut, den har prästkragar som sällskap, de brukar få stå kvar till Midsommar men sedan blir de bortrensade. De tar gärna över allt, om de får. 

I samma rabatt fick jag en överraskning. Har en klematis Amber som klättrar i ett stöd, och där såg jag en annan blomma, vet att jag har planterat en till klematis där. Trodde den hade dött, den hette Queen Mother, men vet inte om det är denna.  En trevlig överraskning. 


En överraskning till blev det idag i växthuset. Köpte Spindellilje lökar på mässan, de har haft blad och sett fina ut, men idag fick jag syn på  blomstjälkar.  Den doftar gott, och blomman är riktigt fin, ser fram emot blomningen. Pelargonerna trivs också i växthuset.

Honungsrosen Lykkefund är jag väldigt förtjust i, gillar växter som bara växer och trivs och blommar, utan att ha några sjukdomar.  Det är tusentals knoppar så jag får nog njuta av blomningen ett tag.

Min blåa roshörna är lite skuggig, där har rosorna haft det besvärligt i vinter. Fick klippa bort en hel del av Rhapsody in Blue, den har tagit sig och jag hoppas att den kommer att blomma. Den som blommar är Blue for You.  Knopparna tillhör Skeda rosen. Överst en Grekisk Vädd som jag gillar mycket men den har kommit upp lite överallt. 

Igår hade vi fixardag med dottern på Solbacken, de flesta pionerna hade blommat över men det fanns några kvar.  Paradisbusken är otroligt fin, två meter hög full av blommor. Vi fick gjort i stort sett det vi hade planerat.
Och med lite extra hjälp går det alltid bättre. Salladen var god men inte riktigt avsedd för ankorna. Det blev ett galler för, så de inte kommer åt. 

Dagarna går fort och nu är det redan dags att fira Midsommar. 
Önskar er alla en riktigt Glad Midsommar!

Marika

 


22 kommentarer:

  1. Hej Marika! Så fint som det blomstrer hos deg nå. Pionene dine er så flotte. De svarte endene er også så vakre. Har aldri sett svarte ender her.
    Ha en fin midtsommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! ja jag tycker det är riktigt fint i rabatterna. Pionerna har blommat så fint i år. Växterna trivs med regn och sol om vartannat. Ankorna är fina de har en vacker färg, nära skimrar de i både grönt och blått.
      Ha en trevlig Midsommar!
      Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Så mycket fint som blommar hos dig. Ja, regnskurarna försöker slå ner pionerna men har inte lyckats hos mig heller. Ska nog ta in en bukett imorgon att ställa på midsommarbordet. Bowl of Beauty har jag också, den är fin. Roligt med din clematisöverraskning. Och grattis till att spindelliljan blommar. Lykkefund blommar hos mig också nu. Och det surrar av humlor när jag står under den. Härligt.

    Önskar dig en fin midsommar!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! ja det är en hel del som blommar och det kommer nytt i stället för det som blommat klart. Jag tänkte på samma sak att jag måste plocka in en bukett av pionerna innan de är helt färdigblommade. Jag hade glömt klematisen, däremot saknar jag en annan som också har hamnat vid samma stöd. Spindelliljans stjälkar har skjutit i höjden på ett litet tjilivipp för jag såg dem inte igår. Ser fram emot blomman.
      Tusen tack / Ha en trevlig Midsommar !
      Kram Marika

      Radera
  3. Mange dejlige billeder fra dine midsommerdage, med blandet vejr, men en overflod af skønne blomster. Dine pæoner er skønne og den hvide klematis en fin overraskelse! Din græske blomst ligner Knautia som er en meget god insektplante, så den er jo ikke så tosset at have, men margeritter har en tendens til at overtage det hele, så dem skal man passe lidt på - men de er jo dejlige!
    Håber I fik reddet lidt salat til jer selv:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack! det är en fin tid nu med massor av vackra blommor. Du har helt rätt, den kallas Grekisk Vädd hos oss men är samma Knautia Macedonica. Jag är mycket förtjust i den. Prästkragarna rensar jag kraftigt efter blomningen, annars har de tagit över helt. Jadå det finns sallad så det räcker till alla.
      Hälsningar Marika

      Radera
  4. Tiden flyver afsted, ja. Fine billeder fra din egen og datterens have. At klematis kan være uberegnelige, er også min oplevelse. Man kan have troet, at man har mistet en, som så alligevel dukker op igen et år eller to senere, og andre gange er de simpelthen gået ud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja tiden går väldigt fort. Jag blev mycket överraskad att se klematisen, men det är ju bara trevligt. Vet att jag har en till som jag planterat men som inte syns till alls. Kanske får jag se den så småningom.
      Hälsningar Marika

      Radera
  5. Ja som sommaren rullar på! Och allt man ska hinna! Jag försöker njuta av allt...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Det går undan, men vi får passa på att njuta av allt fint innan det har vissnat.
      Det har varit riktigt fint nu i Midsommar.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Lykkefund er helt i startgropen her, det er en veldig fin rose. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja den har bara börjat hos mig med, och snart kommer den att vara full med blommor. Ha en fin kväll .
      Hälsningar Marika

      Radera
  7. Hei Marika! Fantastisk blomstring hos deg. Nesten alt blomstrer på en gang. Det gjør det her også. Lykkefund var jeg redd foe en stund, men nå kommer det friske nye skudd fra rota. Vinteren har vært hard mot enkelte planter, men nå er det sommer. Deilig! Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack! ja det är riktigt fint, tyvärr blommar pionerna över snart, men det kommer annat efter dem. Jag tycker Lykkefund är helt fantastisk, har några andra rosor som jag fick klippa en del på. Vintern är inte alltid snäll, men nu får vi njuta. Ser fram emot Dahliorna men jag får nog vänta ett tag.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Vackra bilder på dina blommor i trädgården, denna lila blå ros fascinerar mig.
    Och jag är också riktigt exalterad över ankorna... även om jag tror att de lätt kan förstöra en grönsaksträdgård. Inte sant?
    Viola skickar dig många soliga sommarhälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Tack! Visst är den fin, den är inte så stor ännu men den blommar fint. Ankorna är för det mesta ute i ån som flyter förbi vid tomtgränsen, de gör inte skada, salladen såg lockande ut, men med ett galler för, fick den vara ifred. Däremot håller de rent från sniglar, vi har inte hittat en enda snigel i år.
      Soliga hälsningar från mig / Kram Marika

      Radera
  9. Vilken underbar trädgård du har! Ljuva bilder och färgerna tilltalar mig också, rosa och lila.
    Fina pioner.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tusen tack! njuter av alla blommorna. Rosa och lila är favoriter och pionerna en favorit. Tyvärr blommar den över ganska fort men i år har jag hunnit njuta av dem och plocka in buketter.
      Ha det bra !
      Marika

      Radera
  10. Juhannus meni juhlineen . Ihanaa kukintaa sinulla...nyt pitää nauttia kaikesta kukinnasta koska seuraavan kerran tapaamme ensi vuonna . Onneksi tuli pouta jakso pionien aikaan . Ensin täälläkin satoi rankasti mutta sitten on ollut poutaa .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos! Pionit on niin mahtavat , tuoksuu hyvälle ja ovat kauniit. Sade ei saanut niitä lopettamaan mutta nyt on melkein kukinta ohi. Muutama vielä löytyy. Meillä on nyt oikein lämpimät ilmat, eilen 28 tänään on luvattu 30 .
      Terveisin Marika

      Radera
  11. Underbar header! Nu är det ett fantastiskt skönt väder - tycker jag som gillar värme - så jag ska ut i växthuset och kolla lite. Har inte varit där på veckor, så växterna ser nog lite emliga ut...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack! Ja vi har runt 28 grader, lite för varmt för att greja med något i solen. Men jag får hålla mig i skuggan. Hoppas att dina växter har överlevt, men jag antar att Rolle har skött om dem.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera