fredag 26 juli 2024

Juli blomstrar.

 Juli fortsätter att bjuda på både sol och regn om vartannat. De senaste dagarna har varit varma och soliga, och det skall vara fint hela helgen.  Trädgården ser ut att trivas och jag är glad att jag inte behöver  vattna. I växthuset växer både gurkplantor och tomater så det knakar, några få röda tomater som hänger i en ampel, annars är det mest grönt. Gurkan producerar en massa blommor men har hittills bara sett en gurka som inte är färdig ännu. Skall försöka ge lite mera näring med bokashi lakvatten som jag fått av dottern, skulle gärna vilja smaka på egna gurkor. 

På altanen trivs mina sådder i krukorna, men de är törstiga och behöver vattnas varje dag, det blir väldigt varmt, då solen skiner.  Sommarflox , Slöjsilja Ammi Majus, Cosmos och Zinnia.

Zinnior från egen sådd i krukan till vänster och Stjärnöga tillsammans med Lobelia och Njurvinda.  De är köpta på handelsträdgården, brukar vara lite samma sort. I år är de extra fina, blandade lite naturgödsel i jorden. 

I rabatterna tittar fler flox fram, de är riktigt fina i år och det kommer en svag doft då man går förbi. Gillar dem mycket. 

Liljorna blev en stor besvikelse i år, dels försvann flera knoppar i någons gap, innan jag märkte det, och de som blev kvar blev illa åtgångna av liljebaggar och annat. Här några få, den rosa klarade sig bäst. 
Tycker att jag hade fina liljor utan angrepp innan jag planterade krollilja i samma rabatt, vet inte om de är extra ansatta av liljebaggar. 


Däremot är jag riktigt nöjd med mina dahlior, det var en som inte matchade i färg, men de andra ser ut att bli det som fotot i katalogen visade.  Jag försöker hålla mig till samma färgskala så blir det lättare att plantera och jag behöver inte bry mig om vilka som hamnar bredvid varandra. Många kvar som inte har slagit ut.  Den i högra hörnet uppe och vänstra hörnet nere är samma dahlia, växer på samma planta. Den heter Daan och har blivit en favorit. Den kan se helt olika ut som på bilden. 

Ett collage på det som blommar just nu. I rabatterna är det Flox och Temynta och Blodtopp som börjar sväva över de andra växterna i rabatten. 

Ha en trevlig helg!

Marika




29 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Ja, phlox er så fine, og de blomstrer lenge utover i august. Du har så mange fine dahlia og liljer. Jeg tror nok at martagonliljene er ekstra utsatt for liljebiller ja. Det er jo synd, for de er så vakre.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Javisst är de, och de ser riktigt fina ut i år. Dahliorna har börjat så smått men det finns många kvar som inte blommar ännu. Skall bli spännande att se om jag fått det jag köpt. Liljorna var inte riktigt så fina som jag hade hoppats på.
      Jag får njuta av allt det andra.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Floks kan man altid stole på kommer år efter år, og kønne er de også. Liljer og dahlier kan derimod godt svigte, og det er jo her i juli, at man så begynder at savne dem. Dine dahlier ser ellers fine ud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Flox är riktigt fina, de har mått bra av regnet och solen däremellan. Liljorna har varit riktigt fina hos mig fram till förra året, då började de se lite kantstötta ut, bladen fulla av hål, riktigt tråkigt. Om de inte blir bättre så kommer jag att gräva upp dem, kanske blir de finare i kruka. Tack, är riktigt glad för att dahliorna ser så friska ut. Tvestjärtarna har lämnat dem ifred sedan jag började ha kaffesump runt varje planta. Innan så var de också naggade och fulla med hål.
      Hälsningar Marika

      Radera
  3. Underbara blommor du har! Tidigare så hade jag massor med liljor. men när jag också fick tusentals liljebaggar så gav jag upp!!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Mina har varit så fina tidigare år, men när jag planterade krolliljor i samma rabatt då började liljebaggarna blir för våldsamma. Det är inte riktigt samma sak att ha halvätna liljor, det är bladen som blir så fula. Skulle kunna stå ut med det men nu är det någon som ätit en massa knoppar också.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  4. Ja, hvor er det dejligt at være fri for at vande. Vi sparer både tid og penge.
    Det er en flot juli-collage i skønne afstemte farver. Jeg spekulerer over, hvad blodtopp hedder på dansk?

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det är bra men var tvungen att vattna under de stora träden, där såg växterna lite ledsna ut idag. Vi har haft soligt och varmt i flera dagar nu. Tack så mycket. Blodtopp heter Sanguisorba Officinalis på latin. Læge-Kvæsurt på danska. Den har spridit sig lite för mycket igen, så efter blomning skall jag gallra bort en del.
      Hälsningar Marika

      Radera
    2. Tak - flot at du tilmed kan fortælle mig det danske navn. Så kender jeg den godt.

      Radera
  5. Hei Marika! Vakker juliblomstring. Jeg synes det er deilig med mye regn. Det vokser godt og man kan ta noen dager ferie et annet sted. Det er godt med nye inntrykk. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack! ja det blommar fint nu, växterna trivs med sol och regn om vartannat. Det är skönt att man inte behöver vattna. Visst är det bra att kunna resa bort några dagar. Skönt att det inte är 30 grader som förra månaden.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Som vanligt så mycket vackert hos dig. Även mina liljor blev hårt åtgångna av liljebaggar. Så trist. Har hört att just krolliljor är extra utsatta så din teori kanske stämmer där. Dina dahlior är riktigt fina.
    Jag har också massor av tomater men ingen har mognat ännu. Det är väldigt sent i år. Det blir väl rena ketchupeffekten när de väl kommer igång.
    När det gäller gurkorna så låter det som att du bara har hanblommor och att pollineringen inte vill sig. Jag satsar enbart på partenokarpa sorter som inte behöver befruktas. De får bara honblommor så varje blomma som produceras ger en gurka. Jag kan bada i gurka känns det det som. Så om du vill ha garanterat mycket gurka så är ett tips att satsa på partenokarpa sorter nästa år.
    Det har varit fint väder i helgen men igår drog det in ett rejält åskoväder här.

    Ha det gott!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! Det ser helt ok ut med blomningen men liljorna blev en besvikelse. Jag har några mogna tomater som jag har i en ampel. Gurkorna har fått bokashi lakvatten nu ett tag och idag hittade jag fyra gurkor, än så länge inte färdiga att plocka men så kul. Jag hade otur med mina plantor och de dog, så jag köpte plantor. Vet inte vad det var för sort, men skall hålla mig till de jag brukar ha som har fungerat bra i alla år, och inte föra ut dem för tidigt i växthuset. Vi har också haft fint i helgen, riktigt skönt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Meget flotte krukker du har sammensat til terrassen. Ja krukkerne skal man passe med vand, så det er godt at resten af haven får vand ovenfra. Det er nogle smukke dahliaer du har plantet. Det give en flot effekt med flere i sammen farveskala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Tack så mycket! Det blev en annorlunda krukodling med floxen och slöjsiljan men jag tycker att de blev fina. Zinniorna gillar jag också mycket och Cosmos har blivit en favorit. Dahliorna är fina, jag brukar försöka få till en färgkombination så de är ganska lika i färg.
      Hälsningar Marika

      Radera
  8. Sinulla on kaunista kukintaa niin purkeissa kuin maassa. Liljoja minulla ei ennen ole ollut nyt olen saanut muutamia . Ainoastaan varjoliljaa olen kasvattanut . Kauniita Daalioita ja Leimuja . Minulla kukkii myös runsaasti leimut ja päivälliljat .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos! Liljat on ollut tosi surkeat tänä vuonna. Vähän harmittaa kun ne yleensä on niin hienot. Daaliat on alkanut kukinnan oikein hyvin, ja ne on pärjännyt hyvin ilman mitään itikoita jotka syö niitä. Ennen ne oli pihtihäntien suosikki ateria.
      Terveisiä Marika

      Radera
  9. Bortset fra sommerblomsterne i krukker, som du er nødt til at vande hver dag, kan du vel også bare svæve over din blomsterpragt og nyde synet og duften af alt dit forberedende arbejde. Din julihave er et fantastisk syn! Det meste er lykkedes og det må være så dejligt.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja absolut, jag njuter av allt som blommar. Plockar in en bukett och byter ut när den blommat klart. Det finns alltid något att plocka in i en vas. Jag är extra glad över mina frösådda sommarflox och slöjsiljan, som jag inte har odlat förr. Den är riktigt fin. Idag har vi fått njuta av solsken hela dagen.
      Hälsningar Marika

      Radera
  10. What a colourful and varied palette in your garden! I'm always surprised at how quickly your plants develop. It's true that you spare no effort! It's a pleasure to follow your gardening chronicle, so varied and dynamic. Good day to you.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Thank you so much for your kind words. I try to have something blooming all the season. The weather has been perfect for the garden, with both rain and sunshine. Have a lovely day /Marika

      Radera
  11. Underbara blommor du har - speciellt dom fin dahliorna! Har inga alls i år, tröttnade på dom när dom inte började blomma förrän i augusti!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack! mina har blommat i någon vecka nu, men vet att jag fått vänta något år på blomningen. Det är ju lite jobb med knölarna, att förvara och väcka upp på våren, och sedan ta upp dem och göra dem klara för vinterförvaring igen. Då finns det ju enklare blommor som också är fina.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. These flowers are beautiful 🌹

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!
      Thank you so much!
      Have a nice day /Marika

      Radera
  13. Che belle fioriture! Mi piacciono soprattutto i phlox! Quando nascono da seme si scoprono sempre sfumature di colore diverse!

    Buona estate!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriel!
      Thank you! I also like phlox , the colour is beautiful and the scent is just lovely.
      The summerphlox is from seeds, the others I have bought plants.
      Buona estate /Marika

      Radera
  14. Daan verkar vara en toppendahlia, lite som ett kinderägg där man får många saker i ett!Ditt inlägg får mig att undra hur det ser ut hemma med mina tomater, blommor och kanske gurkor? Svårt att resa bort när man odlar, även om grannen är en luttrad och ordentlig hjälp.
    Tråkigt att höra om liljorna, men de få som blommar är vackra. Doftar de också?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Den är riktigt kul, förra året hade jag en med ljus bottenfärg och mörka fläckar och en som var precis tvärtom. Ingendera liknade årets mörka färg. Det är bra att ha goda grannar som kan hjälpa till, Vi har haft några riktigt varma dagar igen. Mina liljor har ingen doft , det är några få som blommat fint, de andra är helt uppätna, dels av rådjur tror jag, och resten av liljebaggar. Tappade lusten att jaga baggarna då knopparna var borta.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera