lördag 3 augusti 2024

Augusti redan här.

 Redan augusti, tiden går verkligen fort.  Då jag gick i skolan hade vi sommarlov juni, juli och augusti. Då det var dags att börja skolan igen i september kändes det som höst för då startade höstterminen.  Augusti har börjat med varmt väder, det är  torrt ute i trädgården.  I växthuset börjar äntligen tomaterna att få lite färg och jag har t.o.m hittat några gurkor. Jag har gett dem lakvatten från bokashi som jag fick av min dotter. så jag antar att det är det som hjälpt. 

Det är dags att skörda bär, mitt björnbär har gett en hel del bär, är så glad för det, de är stora och söta. Plockade choklad-körsbär hos dottern, hon hade lyckats skydda dem från fåglarna, tidigare år har de  ätit upp dem innan dottern hunnit plocka dem.  De är riktigt goda.  Maken har plockat både vita och röda vinbär, och det finns massor kvar.  

Går alltid en fotorunda på Solbacken hos dottern då jag är där. Här är hennes liljor, man kan inte undgå dem, de doftar fantastiskt.  De har inga liljebaggar som mina, så fina. 


Jag får njuta av annat istället som mina fina Flox och Temynta .

Jag gillar verkligen mina altanblommor i krukorna, trots att de är helt annorlunda mot dem jag brukar ha. 

Sommarfloxen skall jag så nästa år igen, den är riktigt söt.  Uppe i vänstra hörnet är min pelargon som jag blev riktigt förtjust i.  Det fanns inte så mycket pelargoner att välja på, hade gärna haft en Estelle, som blommade så fint hela förra sommaren.  Den från förra året finns i växthuset, men är mycket mindre i år. 

Dagens dahlior, det blir fler som slår ut varje dag. 


Till sist en bild på en Solros från Solbacken, en klarblå himmel, passar bra som bakgrund. 

Det blir mycket sport, hejar på alla duktiga idrottare på OS i Paris. Samtidigt blir jag irriterad över TV sändningarna som till stor del består av reklamavbrott, och så saknar jag alla duktiga kommentatorer från Sveriges TV.  

Ha det gott !
Marika



30 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Ja, tiden går så fort, men vi får håpe at det kan bli noe fint vær i august. Dine bjørnebær ser så fine ut. De har jeg aldri prøvd å dyrke her. Du har så mye fint i blomst, og liljene dine er så vakre.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja vi får njuta av augusti, det är ju större delen kvar. Hittills har det varit riktigt fint väder. Jag är så glad för min björnbärsbuske, hade köpt två buskar förut och blev besviken för att de inte växte och det blev bara några få små bär. Jag gav upp till sist och köpte en ny stor planta, den har jag haft i snart tre år. Den har gett bär varenda år och det blir fler för varje år. Tack! liljorna är hos min dotter, men de är väldigt fina.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Ja redan augusti! Men det är en härlig månad :) Mycket OS här också och vansinnigt trött på alla reklamavbrott...
    Njut av söndagen nu!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Ja, augusti blir fin. Jag kommer att minnas " och nu tar vi ett litet reklamavbrott i TV5 och är snart tillbaka " och så får man se 12-13 reklamsnuttar. Det är inte OK att ha OS på en reklam kanal som bara vill att man skall prenumerera på deras tjänster. Grrrr.
      Ha det fint / Kram Marika

      Radera
  3. Svar
    1. Kiitos Anna!
      Hyvää sunnuntaita sinulle /Marika

      Radera
  4. Tænk, at du holdt sommerferie helt til september, da du var barn. Det vil sige hele 3 uger mere end her. Både bær og blomster ser lækre ud. Det sker, at vi ser marker fulde af blomstrende solroser. Det er et fantastisk syn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja vi hade alla tre sommarmånaderna ledigt från skolan, vi slutade i maj och började nytt skolår i september. Nu tror jag att man har kortat ner det till ca 10 veckor. Björnbären smakar riktigt gott. Kan tänka mig att ett helt fält med solrosor är riktigt fint.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  5. Hei Marika!

    Minunkin kouluaikoina oltiin lomalla vielä koko elokuu. Taidetaan olla samaa ikäluokkaa. Mielestäni onkin liian aikaista kun Suomessa mantereen kouluissa syyslukukausi alkaa jo tänä vuonna 8.8. jos en ihan väärin muista. Ahvenanmaalla aloitetaan yleensä viikkoa myöhemmin.
    Ihanaa kukkaloistoa sekä sinulla että tyttärellä.
    Urheilua tulee tosi paljon. Onneksi suomeksi tulee lähetykset yleensä TV2:sta jossa ei ole mainoksia. MTV3:n ohjelmia vältän kuin ruttoa, juuri mainoksien takia.
    Mukavaa elokuuta sinne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Kristiina!
      Oli ihanaa olla koko kesä lomalla, en tiedä onko nykyään enemmän muita lomia, en muista että meillä olisi ollut syyslomaa. Kiitos paljon, on tosi kaunis kukinta. Täällä on Max entinen Discovery ostanut kaikki oikeudet, ne näyttää ilman mainoksia ja se maksaa tietenkin, tai sitten toisella kanavalla jossa on mainoksia koko ajan. Yleensä nämä oikeudet on ollut SVT :llä mutta viime olympialaiset ja nyt on maksukanavalla. Yritän katsoa Eurosportia välillä. Ne näyttää vähän eri urheiluja, tosin myös mainoksia välillä.
      Oikein hyvää elokuuta. /Marika

      Radera
  6. Flot sensommer-flor hos dig og din datter! Jeg synes dine krukker er meget vellykkede i år og tænker du nyder dem tæt på huset. Her er det også tørt efter en regnfattig juli, så der skal vandes rundt omkring.
    Det er dejlige Dahlier du har Marika, og jeg er ret misundelig på alle dine brombær:-) Her har rådyr spist de tornefri brombær, så der bliver ingen til vinter. Måske bare et par bær man kan spise mens man arbejder i haven... Noget lykkes og andet er en ren katastrofe, men det er jo sådan hvert år i haven.
    Dejlige billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack! Ja jag har krukorna på altanen, så jag ser dem direkt jag går ut. Det blir väldigt varmt där så det är inte den bästa platsen. Jag är riktigt glad över att jag äntligen lyckades få tag på ett björnbär som trivs och ger rikligt med bär. Jag har också en taggfri buske, men har inte tänkt på att rådjuren kan äta på dem också, då har jag haft tur. Ja ibland lyckas det och ibland inte.
      Tack så mycket!
      Hälsningar Marika

      Radera
  7. Fristende bær! Tenker ofte det kunne vært fint med bjørnebær, men har ikke funnet en plass. Her blir det ikke mange moreller igjen når fuglene og ekorna ha forsynt seg. Flotte floks og Dahlia! God søndag
    fra Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Ja de är riktigt goda, och är glad att jag har fått ha dem ifred. Dottern bäddade in sitt chokladkörsbär i en spetsgardin, hon skulle få smaka på dem i år. Tidigare år har alltid någon annan hunnit äta upp dem. 😁
      Tack ! Floksen är riktigt fin i år och dahliorna blir fler blommor för varje dag.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  8. Those blackberries look so wonderful and remind me of my childhood. It’s a wonder the purple stains ever came out of my skin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi David!
      Yes they are really tasty, I´m so happy that I finally got them to grow in my garden. The colour reveals you if you have been tasting them. 😁
      Have a nice day /Marika

      Radera
  9. Hej Marika!
    Så ni hade sommarlov hela augusti. Här började vi i mitten av augusti men, då kändes det ändå lite som höst för kvällarna blir ju snabbt mörkare.
    Äntligen börjar även hos mig de första tomaterna nu att mogna. Men i år har jag nog den största skörden någonsin så det ska bli spännande att se hur många som hinner mogna ute och hur många som får eftermogna på fönsterbrädorna. Jag ska börja blada av dem idag så att det kommer in mer ljus till frukterna. Gurkorna vet jag snart inte vad jag ska ta mig till med för de är så många. Jag har lagt in 7 burkar smörgåsgurka och snart är det dags för att fixa 3 burkar ytterligare. Plus alla slanggurkor. Igår gjorde jag pressgurka till köttbullarna. Riktigt gott. Roligt att gurkorna äntligen tagit fart hos dig. Säkert bra med lakvattnet.
    Dina altanblommor är så fina. Och dahliorna. Här har sniglarna ätit upp vartenda blad på dahliorna. Värsta snigelsommaren någonsin här. Och så vackert med solrosen mot en klarblå himmel.

    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja vi hade sommarlov hela juni, juli och augusti. I september började vi skolan och i maj hade vi skolavslutning. Har varit borta några dagar och nu har fler tomater fått färg, skall plocka in dem i morgon. Hur jag än försöker begränsa mig så blir det för många plantor, så det blir lite som en djungel i växthuset. Så skoj att du fått mycket gurkor, de är så goda. Pressgurka är riktigt gott. Det är så tråkigt att sniglarna äter upp dina dahlior, jag vågar knappt andas om att jag inte har några sniglar. Det måste vara så tråkigt.
      Solrosorna är fina, jag glömde så någon hos mig, men trodde nog att fåglarna skulle sköta om det.
      Ha det så bra /Kram Marika

      Radera
  10. Tienes flores preciosas en tu jardín. Saludos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Teresa!
      Thank you so much!
      Have a nice day /Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Så mycket vackra blommor som du visar bilder på. I år så blir det en hel del bär att kalasa på samt plocka in och ha till vintern det känns riktigt lyxigt att få göra det. I vanlig ordning så rusar tiden i väg och man hinner inte riktigt med man måste verkligen tänka efter vilken dag och vilket datum det är.Det är roligt med OS våra svenskar gör det riktigt bra i Frankrike.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det är så kul med både blommor och bär. Björnbären är jag extra glad för då jag har väntat på dem ett tag. De förra buskarna levererade inga bär. OS är kul och det har gått riktigt bra för Sverige, så många duktiga idrottare. Det ända jag inte är glad för det är TV5 som har reklampauser precis hela tiden.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Underbar blomstring!
    Så härligt när man börjar skörda bären.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack, det blommar fint och blir en hel del bär att mumsa på.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Sikke mange flotte blomster du har. Du har virkelig fundet nogle fine farver til dine krukker. Det må være dejligt at sidde på terrassen og nyde dem allesammen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Tack så mycket. Ja jag är glad för dem alla. Det behövs lite vackra blommor runt omkring oss. Det har varit riktigt varmt de senaste dagarna, har varit på en kort tripp så jag trodde växterna skulle torka ut helt. Men de har klarat sig.
      Hälsningar Marika

      Radera
  14. Hej Marika,
    Ik word helemaal blij van de prachtige foto's die je hier hebt geplaatst. Hopelijk duurt de zomer nog even.
    Fijn weekend, lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      Thank you! Yes I hope so too, we have had lovely sunny weather, Yesterday was rainy ,today it is grey but it is good to get some rain. Feels OK to be inside and watch the olympic games.
      Fijn weekend / Lieve groet Marika

      Radera
  15. Så tidigt dina björnbär mognar, mina har bara precis börjat. vet du vilken sort du har? Jag har Douglas och Black Satin, den ena är lite senare än den andra men det kan ju också bero på placeringen.
    Gurkorna är tre centimeter och tomaterna som fått sådan omsorg är väldigt sena. Konstig skörd i år, om man inte tänker tillreda alla mördarsniglar :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Är så glad att jag hittade en sort som levererar stora söta, goda björnbär. Hade två buskar som jag inte minns namnet på, de varken växte eller levererade bär. Var på Zetas en höst och busken var ca 1 meter hög, och då tänkte jag att den har i alla fall blivit så hög, och var klippt dessutom. Då blir den bättre än de jag har. Den levererade en hel del bär redan andra sommaren, nu är det tredje sommaren och det blir bara fler och fler. Den heter Triple Crown skall ge rik skörd av stora svarta blanka bär från Juli- oktober. Ska bindas upp, mycket rikbärande sort, lång skördetid. Hittills har etiketten stämt. De är söta och goda och det finns gott om röda kvar, så jag hoppas på fler bär. Jag får kanske 4 gurkor totalt, det blev ingen vidare säsong. Tomater har jag fått några men de flesta har ingen färg ännu. Tomaterna utanför växthuset har miljoner små tomater, men ingen färg än.
      Ha det gott /Marika

      Radera