lördag 13 juli 2024

Mitten av Juli.

 Två veckor in i Juli månad, tiden rusar iväg.  Det har varit omväxlande väder, blåst och regn och solsken. Igår var det 26 grader och det blev en lång härlig cykeltur. Idag var förmiddagen solig och fin, nu är det lite mulet men varmt.  Igår såg det väldigt torrt ut i rabatterna trots att det har regnat på nätterna. 

På altanen har mina krukor med mina sådder börjat blomma.  Här är det sommarflox som är riktigt söt.  Den bor ihop med Jätteverbena och Slöjsilja / Ammi Majus.  Jätteverbenan har inte vuxit till sig ännu.
Det ser somrigt och fint ut med vita blommor.

Andra sådder är Zinniorna, detta bör vara Peaches and Cream.  Ser inte ut att det blivit något av mina egna frön. Det var en Zinnia Purple, lila färgad och en grön, Envy.

Ute i rabatterna har en vit Stockros, slagit ut. Det har blivit flera vita, trodde och hoppades på att någon av dem skulle vara en dubbel som jag sådde förra året, kanske dyker den upp nästa år.  Den vita är vacker och har gröna friska blad. 

Har också sått av min gamla ljusgula frön, och det verkar inte ha någon betydelse om fröna är gamla.  Den i mitten har varit gul, men har fått en aprikosgul färg.  Därför blev jag riktigt glad att det blev den ursprungliga färgen av sådderna. 

Rhapsody in Blue trodde jag inte skulle blomma så flitigt som den gjort i sommar. Den hade tagit ganska mycket skada i vinter, så jag fick klippa bort en del. Men den ser ut att trivas och må bra. 
Jag är glad att den verkar producera fler knoppar, till skillnad från mina andra rosor, som verkar ha blommat klart. 

Annat som blommar nu, en hel del i vitt. De stora blåklockorna som någon toppat,  luktärterna har ett nät på sig, inte särskilt praktiskt, men så fort jag tog bort nätet hade någon ätit upp alla blommor igen, så nätet kom tillbaka. 

Och några liljor som jag lyckades rädda, alla röda Chelsea liljor som har blommat i 10 år är avknoppade. Undrar om de smakade gott.  Nu har jag ett kompostgaller framför, så jag har lyckats rädda denna lilja. Undrar om det kommer några fler? Sweet Surrender är den jag gillat bäst. 


Lite skillnad mot hur det såg ut förut. 


Ha det gott!
Marika






26 kommentarer:

  1. Det er et flot indlæg, du har lavet. Det må have taget lang tid ved computeren at samle billederne så fint i collager. Hvor er det irriterende, at der er dyr, som ikke kan lade være med at æde blomsterknopperne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack! Nej det tar inte lång tid, gillar att göra collage, på det viset får jag med flera bilder. Jag har haft tur, att inte ha odjur i trädgården, något rådjur eller hare emellanåt. Men nu vet jag inte vem det är, misstänker ett ensamt rådjur som smyger omkring på natten. Tråkigt att jag inte får se liljorna i blom, men ja det finns värre saker.
      Hälsningar Marika

      Radera
  2. Ihania kukkakuvia! Nuo kaikki valkoiset ovat suloisia. Mulla on lavakauluksissa kaikki salaatit ja herneet joku otus syönyt reikäisiksi ja päätinkin että ensi vuonna harrastan lavakauluksissa ainoastaan kukkien kasvatusta. Jospa ne saisivat sitten pitää lehtensä kokonaisina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Kristiina!
      Kiitos! Valkoiset kukat on oikein kauniit. Minulla ei yleensä ole puutarhassa näitä ahneita vieraita, viime vuonna liljan nuput hävisi, joskus on joku kukka syöty, mutta nyt alkaa jo olla vähän liikaa. Tuoksuherneet, liljat, herneet , ei ole oikein kivaa. Keväällä aikaisin peitän tulppaanit verkolla, ja nyt se verkko on tullut käyttöön.
      Toivotaan että meidän istutukset saisi olla rauhassa.
      Hyvää sunnuntaita.
      Marika

      Radera
  3. Sikke mange fine blomster du viser. Jeg er også meget glad for hvide blomster. De lyser så fint op uanset vejret. Min Rosa 'Burgundy Ice' blomster også flittigt mens de andre roser har det svært. Sjovt at der kan være så meget forskel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Tack! Javisst är de fina, de lyser upp. Lykkefund har blommat över nu, den är så fin medan den blommar, allra finast är nog Rhapsody in blue. Och den blommar längst.
      Hälsningar Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Så flotte bilder av alt som blomstrer hos deg nå! Dine Zinnia er så vakre. De ser nesten ut som fylte solhatter. Rhapsody in Blue har jeg også. Min frøys også mye ned i vinter.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! Jag sådde flera sorter av Zinnia, de som jag sådde av mina egna frön blev ingenting, för ser inga blommor i de färgerna. De som blommar heter Peaches & Cream, och den är riktigt vacker. Rhapsody är en tålig ros, och den har riktigt vackra blommor.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Härliga bilder och som svar på din fråga på min blogg så heter den lila rosen Rhapsody in blue om jag inte minns fel eller är det Skedarosen? Vacker är den i alla fall :)
    Kram och fin söndag till dig!
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack! de rosorna har jag, men då liknar den mera Rhapsody in Blue, fast jag tyckte den hade annorlunda blommor. Riktigt vacker.
      Fin söndag Titti!
      Kram/Marika

      Radera
  6. Vad tråkigt att dina blommor äts upp :-( Usch, så ledsen jag skulle blivit.
    Men nu måste jag ut och leta efter mina stockrosor, undrar om de helt försvunnit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja det är det verkligen, det är ju inte så att man får en chans till, än knoppen borta så är det över. I år är det ett riktigt fint år för Stockrosorna, både blommor och blad är fina. Jag har en röd och en svart som försvunnit, försöker komma ihåg att så nya varje år.
      Kram Marika

      Radera
  7. Kivipellon Saila14 juli 2024 kl. 20:31

    Hei Marika!
    Sinulla on todella paljon kaikkea kaunista kukkivaa, ihanan värisiä ruusuja ja liljoja! On todella harmillista, että nuput syödään! Tuntuu että täällä meilläkin hiljalleen täytyy alkaa aitaamaan pihaa, kun kaikki syödään ja meillä vielä kauriit merkkaavat reviirin hinkaamalla sarvia nuoriin puihin, niin että kuori lähtee irti eli nekin sitten menetetään. Meilläpäin on ollut karhuja, niistä on ollut hiukan apua kaurismäärään!
    Kaikkea hyvää Sinulle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Saila!
      Kiitos! Minua tosiaan harmittaa etten saa liljoista nauttia tänä vuonna. Muutamassa on vielä nuput jäljellä, mutta ei tule niin hienoa kukintaa kuin yleensä on. Meillä ei ole pahasti käynyt tämmöisiä nälkäisiä peuroja. Luulen että se on peura. Keväällä yleensä vähän tulppaaneja on revitty, mutta sitten se yleensä tyytyy siihen. No muutama nuppu ja pari kukkaa ei ole mitään siihen verrattuna jos puut kuolee.
      Toivottavasti ei karhut tule ihan lähettyville.
      Terveisin Marika

      Radera
  8. Nareszcie do Ciebie dotarłam. I sie nie zawiodłam. Uwielbiam Twój ogród i Twoje kwiaty. Piękne cynie i malwy. U mnie też kwitną, ale zasiały się same. Pozostałe kwiaty tez urocze.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you so much! I really like Zinnias and Holyhocks too. I use to grow them from seeds.
      Have a nice new week!
      Marika

      Radera
  9. Ja, det er smukt og let med de hvide sommerblomster lige nu. Langs vejene er det tid for den vilde gulerod som er så dejlig, men du har sandelig også mange forskellige i haven og krukkerne. Det er super irriterende med dyr der æder blomsterknopper. Håber du lykkes med at redde nogle med net!
    Det er et meget flot indlæg du har lavet her Marika!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja visst är det riktigt fint med vitt. I år har trädgården drabbats av denna okända marodör, tror att det är ett rådjur men har inte sett det. Det finns ett avtryck i marken bredvid häcken där jag tror att den har legat. Kanske bor den här på natten, och passar på att ta sig ett nattmål innan det är dags att somna. Ja jag hoppas att jag får njuta av några liljor i blom. Den verkar inte tycka om dahlior och det är ju bra, för de börjar blomma nu.
      Tusen tack Ulla!
      Hälsningar Marika

      Radera
  10. Hej Marika!Du har så många fina blommor men vad trist att någon har ätit på en del av dem det var inte schyst.Dina Stockrosor var jättefina men även Zinniorna samt annat som du har i trädgården.Din ros är verkligen så vacker.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack! Ja det är riktigt tråkigt att inte få njuta av blommorna. Stockrosorna är extra fina i år, de brukar få fula blad, men är finare i år.
      Jag är väldigt förtjust i Rhabsody in Blue, den har blommat ett tag nu.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Mycket regn på Västkusten, men jag har varit i Stockholm där det var bra väder.
    Dina blombilder är helt fantastiska. Man blir glad av dem.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Vi har också fått en hel del regn, men i morgon skall det bli soligt igen.
      Tack så kul, plockar in en bukett så jag får njuta av dem inne också.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Regn om natta og sol/opphold om dagen høres perfekt ut :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Ja det låter bra, men det höll inte, vi har haft regn på dagarna också. I morgon blir det sol och fint igen.
      Hälsningar Marika

      Radera
  13. Hei Marika!
    Du har så mye som blomstrer. Jeg er veldig glad i hvite, Så det var fint å se både hvit verbena og hvite stokkroser. jeg har bare helt mørke, nesten sorte, stokkroser.
    og et hav av lekre liljer!
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Tack! det är fint med vita blommor. Stockrosorna är riktigt fina i år. Jag får inget hav av liljor i år, men några har jag lyckats hålla undan rådjuret. Den sista bilden är från ett tidigare år. Tror att det finns en röd knopp kvar.
      Trevlig helg /Hälsningar Marika

      Radera