fredag 30 augusti 2024

Är sommaren över?

 De senaste dagarna har varit riktigt varma, soliga och sköna. Det kändes som sommaren var tillbaka, men ändå känns det annorlunda. Det är höstkänsla i luften. Passade på att börja tömma i växthuset, medan det är fint väder.  Det är inte lika kul att stå där ute i regn och rusk. 

En hel del tomater i alla färger och former, och en hel massa gröna. De får vara kvar därute, så får vi se om de mognar. Några plantor fick bli kvar, och utanför växthuset har jag också några plantor fulla med tomater.  Krukorna blev tvättade och är inne i växthuset för vinterförvaring. Känns skönt att ha det gjort. 


Utanför växthuset har rosen Rhapsody in Blue börjat blomma igen.  Alla andra rosor har nog slutat för i år. 
Lite höstaktigt är det i rabatterna. Rosen Louise Bugnét har fått nypon, Mahonian har blåa bärklasar. Ammi Majus har några blommor kvar, medan Blodtoppen väller över överallt.  Har tänkt göra en krans av dem, får se om det blir av. 

Och såhär ser det ut då jag går ut på altanen, kan inte få nog av mina Dahlior.  Utan dem är det inte så mycket färg i trädgården.  Det poppar upp nya blommor hela tiden. Går en runda och klipper bort överblommat, plockar en bukett och tar in i en vas.  Men allra längst håller de då de får vara kvar ute.

Några av tefatsmodell, så otroligt vackra. Den i mitten är mindre, och har tre olika utseenden på blommorna på samma planta. 

Det blir många bilder på dem.😍

Hösten är på gång, det kommer att bli fint. September brukar vara en härlig månad.
Önskar er en riktigt trevlig helg!

Marika

32 kommentarer:

  1. Właśnie dlatego kocham dalie. Towarzyszą nam do późnej jesieni. U nas nadal straszne upały. Czekam na ochłodzenie, bo dalie w ciagu dnia więdną.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Yes you are so right. It is hard to find any other flowers that blossom for such a long time, and late in autumn. This year I really enjoy them. We have had a couple of warm days but it feels that autumn is here.
      Have a nice weekend. /Marika

      Radera
  2. Drivhuset giver dig meget arbejde, men udbyttet er jo også kæmpestort. Når dine dahlier storblomstrer, må du være flittig til at deadheade dem, for ellers går blomstringen vel efterhånden i stå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag gillar verkligen mitt växthus, och skörden blev det inget fel på i år, förutom gurkorna. Jag går en runda nästan dagligen och tar hand om dahliorna som blommat över, och det hjälper till att få fler blommor.
      Det är ganska tomt på blommor annars i min trädgård, så jag är riktigt glad för dahliorna.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Ja, det kjennes annerledes ute nå, for det er høst i luften selv om det er varmt på dagen. Så bra at du har fått tømt drivhuset og vasket potter. Det skal jeg også gjøre nå. Dine dahlia er så flotte! Det er utrolig hvilken lang blomstring da kan gi.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det känns skönt att jag fick tömt alla krukor och tvättat dem. Det är ett stort jobb, men nu är det gjort. Tack! ja dahliorna brukar vara fina, men det känns som att de är extra fina i år. Jag tror de brukar blomma i oktober fortfarande, så jag får hoppas på att frosten kommer senare.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  4. Vilken härlig skörd
    Blandat väder här.
    Fascineras av alla dina vackra blommor.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Ja det blev riktigt fint med tomater i år. Vi har strålande sol,
      Tack! jag njuter av dem.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Syksykin on niin kaunis ja värikäs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Anna!
      Syksy on todella kaunis, ja ihan kiva saada välillä levätä puutarhatöistä.
      Terveisin Marika

      Radera
  6. It sounds like you’ve been making the most of these warm, sunny days before autumn settles in. It’s great that you’ve been able to start preparing your greenhouse for winter and enjoy the bounty of your garden. The mix of ripe tomatoes and the autumnal touches in your flower beds must look beautiful. I’m excited to hear how your wreath turns out—sounds like a lovely project! Happy weekend. I just shared a new post, I invite you to check it out. Thank you. www.melodyjacob.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Melody!
      Well I´ve tried to get the greenhouse ready before the autumn weather sets in. It will not be for a while. We have had some sunny warm days. It was time to clean up and empty the pots. I´m glad it is done. Well it might be that you get to wait for the wreath, it is still in my thoughts. Thank you for the invitation I will pop in at your blog for a visit. Have a nice sunday.
      All the best /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Vaknade just till 6 plusgrader så nog känns det att hösten är i antågande. Så många fina tomater du har fått. Och jag tror nog att de gröna kommer att mogna så sakta. Mina har satt fart nu och nu går det fort. Men det har nog varit kallt för dem inatt.

    Dina dahlior kan jag inte se mig mätt på. Så, så fina. Önskar jag kunde ha dahlior men det går inte för mängden av sniglar. Får försöka hitta andra blommor istället.

    Min Rhapsody in Blue har det inte varit mycket med den här sommaren. Får se om den kan komma bättre nästa år. Men en sen blomma såg jag faktiskt här om dagen. Annars blommar min Stanwell Perpetual för fullt och den doftar så gott.

    Nu önskar jag dig en fin inledning på september!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det känns att luften är annorlunda, men september brukar vara fint, vi får hoppas på det. Mitt växthus ser alltid ut som en djungel, så jag hade många fler tomater än jag hade sett. Nu har jag bara tre plantor kvar därinne och några utanför. Du har en så fin konstruktion för dina tomater, eller är det fyrkantiga krukor. Ser så fint ut, glömde kommentera för blev helt fascinerad av alla fina foton från din trädgård.
      Jag bestämmer varje år att jag inte skall ha så många tomatplantor, men lyckas sällan med det.
      Tack! jag gillar också dahliorna, de har varit väldigt fina i år. Jag beställde nya och gav bort en hel del till dottern, tänkte att de finaste försvann till henne, men så var det nog inte. Jag har få rosor så jag är riktigt glad att Rhapsody vill blomma lite till, den frös i vinter och jag fick klippa bort en del, men den har tagit sig.
      Ha en finfin söndag /Kram Marika

      Radera
  8. Her loves sommervejr 8 dage frem, så jeg tror ikke sommeren er slut endnu, og dine billeder fortæller da også om dejlig blomstring - i hvert fald på terrassen, flot høst i drivhuset og fine roser med hyben! Det ser skønt ud Marika.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det ser lovande ut hos oss också, men det har blivit höst i luften. Rabatterna ser ut att ha gått i vila, det är mest dahliorna som blommar och är fina. Jag gillar hösten, allt får en lite lugnare takt trots att det finns mycket att ta tag i.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Så fantastiska dina dahlior är, jag förstår att du inte kan se dig mätt på dem. Underbart när något lyckas så bra!
    Flitigt av dig att redan ha rensat ur växthuset. Här sitter tomaterna fortfarande kvar, men det kanske börjar bli dags för mig att städa också. Får passa på när det ska bli fint och varmt igen denna vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack! ja jag tycker att de är extra fina i år. Kanske det är kaffesumpen som jag planterat dem i, som gör dem pigga 😍. Jag kände att jag var lite tidig med att städa ur, men tomaterna blev inte fler, det gäller bara att få dem att mogna. Vädret var perfekt så det fick bli då, och det var tur, för idag har vi hittat på annat jobb hos dottern.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Hej Marika !
    Så många vackra dahlior du har - den ena vackrare än den andra ! Nu får du njuta av dom in i september månad.
    Ha det så gott 1
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Tack så mycket! ja jag är riktigt nöjd med dem, de brukar vara fina. Jag hoppas att det dröjer med nattfrost, de brukar hålla in i oktober.
      Ha det gott / Kram Marika

      Radera
  11. Hej Marika,
    Prachtig nog de dahlia's. Een feestje om ze te zien.
    Mooie oogst nog. Fijn dat je al weer veel opgeruimd hebt voor volgend jaar.
    Fijne september!
    Lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      I hope to enjoy the dahlias into october, when we get frost it is over. I wanted to clean up in my greenhouse, and I am happy I did it as the weather was so nice. It is not that nice to clean the greenhouse and all the pots in rainy weather. I found lots of tomatoes, when I started to cut down the plants.
      Fijne september!
      Lieve groet Marika

      Radera
  12. Så mye fint, både spiselig og annet. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack! visst är det fint att både titta på och också smaka.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Dine tomater ser dekorative ud med sjove faconer og flotte farver.
    Alle de farvestrålende dahliaer giver kulør til haven. Og jeg kan forestille mig, hvor spændende det må være at plukke buketter og arrangere dem i husets vaser.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack! javisst ser de fina ut, och de smakar gott också. Gillar bäst små körsbärstomater som är söta. Dahliorna är riktigt fina, de har klarat både regn och blåst. Hoppas få njuta av dem hela september in i oktober.
      Hälsningar Marika

      Radera
  14. I år har vi inte mycket "kul" och nyplanterat i rabatterna precis. Inte ens några Dahlior vilket är trist. Jag skulle nog satt några i dom stora krukorna jag har på altanen, men det5 blev annat. Sånt som blommade när jag köpte dom och inte bara på sensommaren och dom är fortfarande i blom och fina...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Du har så fina växter, så det behövs inte något nytt. Dina sommarblommor är fina, och riktigt bra att de blommar fortfarande. Dahlior är mycket jobb med.
      Idag är det en otroligt varm dag, sommarvärmen är tillbaka.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. Et innlegg med flotte og fargerike bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Ja dahliorna har fått en enhetlig röd ton i år.
      Hälsningar Marika

      Radera
  16. Hei Marika!
    Deilig å komme i gang med opprydding i drivhuset da. Godt for alt som er gjort.
    Nydelige Dahliaer du har. De er fantastiske å ha, for de blomstrer til frosten kommer, men jeg synes det er en del jobb med at de skal opp på høsten og ut igjen på våren. Jeg har Gladiolus og kanskje det holder for meg.
    I dag kommer sommervarmen til oss - den kommer østfra!
    Ønsker deg noen fine septemberdager fremover!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Ja det känns faktiskt riktigt bra. Tack! jag är riktigt nöjd med dem. Javisst är det en hel del extra jobb, att ta upp dem för övervintring och att plantera dem igen året efter. Jag hade riktigt fina Gladiolus förra året, tog upp lökarna och planterade dem i vår Tyvärr har de inte blommat i år. Vi hade riktigt varmt idag, det var 27 grader i Stockholm, imorgon skall det bli varmt igen.
      Tack detsamma, ha det fint !
      Hälsningar Marika

      Radera