lördag 24 augusti 2024

Vilken otrolig dag!

 I går kväll blåste det rejält, tänkte att ja oss berör det inte då man varnade på TV nyheterna att det kommer att blåsa riktigt ordentligt. Tänkte på grannarnas studsmatta som maken fick gå och förankra en höst då grannarna var borta.  Vi har inga lösa grejer, men i morse låg hammocken i en enda röra och hade förflyttat sig flera meter. Nu är den nermonterad. 

Det blev en helt fantastisk dag med solsken och varmt var det också.  Jag började  greja i växthuset igår och plockade tomater, klippte ner gurkplantorna och slängde ut dem. Så har jag klippt ner en hel del både tomatplantor och paprika.  Fortsatte att rensa lite därinne idag. 

Men först hjälptes vi åt, maken och jag att rensa upp alla krikon som blåst ner från krikonträdet. Det gick inte att komma fram på gräsmattan till växthuset, eller röra sig, utan att trampa sönder dem, så det var bäst att få upp dem Jag plockade förut lite till saft och det blev riktigt gott.  Men allt detta åker till tippen. 

Det blommar lite i rabatterna, det är så mycket blodtopp så jag höll på att missa de andra. Nu minns jag inte namnet på denhär med svans.  Stjärnflockan har börjat blomma om, den är riktigt fin. 

På altanen har min Hortensia som var ljusblå ändrat färg helt. Det kan ju passa bra då hösten är på intåg.

Mera rött bjuder mina fantastiska Dahlior på, de är helt otroliga. Det har regnat ganska mycket en natt men det märks inte på dem, inte blåsten heller. 

Och så några som inte är lika röda.  De är fina de med. 


Klippte ner mina stockrosor och samlade in fröna, innan alla har ramlat ner på marken. Då fick jag syn på denna växt. Vet att jag hittade några lökar i en papperspåse i växthuset och grävde ner dem. Men minns inte vad det är jag har köpt. Någon som vet?  Tack Elna för namnet! Sommarhyacint, Galtonia candicans.

Några mörka röda skönheter, som är vackra att titta på.

Och någonting som är både gott att äta och ser läckra ut. Vi blev bjudna på kräftor från Hjälmaren som tack för att vi skött om ankorna medan husse och matte var och fjällvandrade.  Det smakade gott. 

Nu hoppas jag att det blir en lika fin dag imorgon som det var idag.
Ha det gott !
Marika





24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kiitos sinulle, ja tervetuloa tänne minun blogimaailmaan.
      Terveisin Marika

      Radera
  2. Så flott avling du har fått. Jeg skal gjøre det samme i morgen, for nå er alle tomatene modne. Men ikke chili og ikke alle paprika heller. Hva er krikon? Det ligner på det vi kaller blåbær.
    Det er så morsomt med hortensia, for de endrer farge etter ph i vannet. Dine dahlia er helt fantastiske. Så mange fine du har.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja det blev en hel del tomater, och jag har en hel del kvar på plantorna. Har också några som växer utanför växthuset. Krikon växer på träd, och kan väl liknas vid små plommon. De är goda, de har en ganska stor kärna så det är inte mycket att äta på dem. Tack! jag är riktigt nöjd med mina dahlior.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Jeg beundrer dine dahliaer, de er virkelig flotte.
    Mon ikke løgplanten er en sommerhyacint, Galtonia candicans.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack så mycket, jag tycker också att de är fina. Tusen tack för namnet , visst är det en sommarhyacint. Har troligen köpt den på trädgårdsmässan eller fått den som bonus då jag köpte lökar.
      Hälsningar Marika

      Radera
  4. Harmi että kriikunoita tulee niin paljon ettei niille löydy käyttöä. Ihanasti kukkii vielä puutarhassasi. Minun hortensiani, joka on ruukussa, rupesi uudestaan kukkimaan. Nyt siinä on yksi uusi kukka ja mietin kannattaisiko se istuttaa talveksi maahan.
    Ihanaa elokuun loppua sinulle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Kristiina!
      Meillä ei ole ollut näin paljon koskaan ennen. Yritin joskus tehdä marmelaadia, mutta siinä oli vähän liikaa tekemistä, piti saada pois kivi ja kuori. Ehkä kuitenkin yritän taas, mausta ei ole valittamista. Minulla ei ole onnistunut nämä pienet hortensiat ulkona, mutta olen säilyttänyt kasvihuoneessa talven yli.
      Oikein hyvää elokuun jatkoa sinulle myös!
      Terveisin Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Men, har ni haft så blåsigt att till och med hammocken drabbades av vindarna. Här blåste det men inte så att det var någon fara för något. Tänk vilken skillnad det kan vara.
    Ja, nu börjar småtomaterna leverera även hos mig. Men de stora är tröga men börjar skifta så smått i färg. Börjar de bara skifta så kan jag skörda dem så att de får mogna inomhus De används ju mest i matlagningen (soppor, fiskgrytor och såser) så det går bra. Inläggningsgurkan är nu bortrensad men slanggurkan fortsätter att leverera. Idag ska jag göra pressgurka.
    Det var otroligt vilken mängd krikon ni har. Inte roligt att trampa sönder, blir lite geggigt.
    Så fin färg hortensian fått. Passar som sagt bra nu när vi går mot höst
    Och dina dahlior är så fina. Här blir det inga mer dahlior för jag har ingen möjlighet att hålla sniglarna borta. Det blir att satsa på annat. Cosmos verkar gå bra.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det måste ha blåst rejält, och visst hörde jag hur det blåste men tänkte inte på att hammocken skulle flyga iväg, jag hade tagit av taket som har varit som ett segel vid tidigare blåsväder. Jag har fått en hel del tomater som inte syntes bland alla blad. Vi har aldrig haft så mycket krikon som i år, det är lite synd att jag inte tar tillvara, men har i alla fall gjort saft, och den är riktigt god. Det finns kvar att plocka i trädet, tänkte laga marmelad, trots att det är mycket jobb med att kärna dem och att få bort skalet. Tack! jag är så glad i mina dahlior, utan dem är det inte så mycket som blommar.
      Synd att du inte kan ha dem, men det är inget kul att mata sniglarna.
      Ha en fin söndag, här är det lite grått och blåsigt.
      Kram Marika

      Radera
  6. Oj sicken blåst och oj så mycket krikon! Gott att göra sylt på :)
    Härliga bilder och njut av söndagen nu!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Ja det blåste riktigt rejält, ändå blev det en överraskning att se hela gräsmattan blå. Jag tror faktiskt att jag skall göra sylt eller marmelad, för de smakar riktigt gott. Ha det gott / Kram Marika

      Radera
  7. Kauniita daalioita ja hienot kollaasit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos paljon! Daaliat on oikein hienossa kunnossa vaikka on ollut sadetta ja myrsky. / Terveisin Marika

      Radera
  8. Når jeg googler krikon, kommer jeg frem til, at de hedder kræge på dansk. Jeg mener, den her i landet mest bruges til at lave snaps. Det er svært at sige, hvad der er smukkest - din tomathøst eller dine dahlier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Då jag googlade krikon till engelska fick jag svar Damson plums, Prunus domestica. Jag hittade recept till marmelad, så skall försöka göra det igen. Vi har en annan frukt som växer vilt som heter Slånbär, den liknar Krikon, den används till att blanda med brännvin och göra likör av.
      Det blev en hel del tomater, och de är goda.
      Dahliorna är fina trots att vi haft både regn och blåst.
      Hälsningar Marika

      Radera
  9. Hej Marika,
    Wat een heerlijke oogst aan tomaten, komkommer en courgette. En wat een hoeveelheid aan bessen.
    Fijn dat je bloemen niet gesneuveld zijn door de wind en regen. Prachtige dahlia's!
    Fijne week, lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      Yes I got some lovely tomatoes. The cucumbers were not as many as I use to get. The berries are called Damson Plums, and they are falling on the ground. I do not know what to do with them all. But I picked some today from the tree and made some marmalade. It tastes good but is a big job to make it. There is a big core in the plum, so you will not get much marmalade from the effort. I am happy for my dahlias, there is not much in bloom in the garden, so they light up.
      Have a nice week.
      Fijne week, lieve groet /Marika

      Radera
  10. Hej Marika!
    Det är inte kul med denna storm och när det kommer kastvindar då kan vad som helst åka i väg och kanske ställa till mer oreda än behövligt.Du har så vackra blommor som bjuder på fin blomning och otroligt mycket krikon det kan vara
    bra att hitta när vintern kommer i form av god sylt och kanske till någonting annat gott.Här blåser det också och det börjar kännas att hösten står för dörren.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det var några riktigt blåsiga dagar, idag har det varit lite bättre. Hammocken är bortstädad, så den behöver vi inte bekymra oss om mera. Tack! ja dahliorna blommar riktigt fint, trodde nog att de skulle knäckas i blåsten, men de har klarat sig. Det var lite besvärligt att laga marmelad av krikonen, för alla kärnor skall bort. Men jag fick i alla fall några burkar gjorda.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Meillä on luumuissa jokin ötökkä niitä ei voi syödä samoin kriikunoissa keräsin niitä kompostiin .
    Leimupenkeissä on vielä kukintaa mutta muualla ei enää kovin paljon . Sinulla on ihanat daaliat vielä kukassa .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hai Nila!
      Voi harmi, luumut on niin hyviä. Meillä ei koskaan ole ollut näin paljon kriikunoita. Olen poiminut puusta vähän, joista laitoin mehua ja marmeladia. Muut menee valitettavasti kompostiin, ne menee pahaksi niin pian.
      Minulla on hyvin vähän muuta kukintaa kuin daaliat. Onneksi on niitä, aika paljon ja ne kukkii hienosti.
      Oikein hyvää viikonloppua sinulle /Marika

      Radera
  12. Första två bilderna är helt underbara! De är sensommaren personifierad. Skulle fundera som lockande vykort. Jisses, jag blir alldeles glad av att se dem!
    Sedan gillar jag de rosa svansarna också, de ser inte ut som blommor utan som om du hängt ut lite grejer på bus bland all blodtopp. Så roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tusen tack ! Hösten är fin och det blir många vackra fotomotiv. Har funderat länge på namnet på den rosa svansen, och tror att den heter Rosenpimpinell.
      Blodtopparna tar över helt, så det är dags att rensa bort en del.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera