lördag 17 augusti 2024

Augusti redan mer än halvvägs.

 Augusti är en sommarmånad men idag kändes det som höst. Var tidigt uppe i morse, det var kyligt väder och gräset var alldeles blött. Skulle cykla hem min cykel, hade cyklat 15 km igår till Solbacken men tyckte det blev för sent att cykla hem, så då hämtade jag cykeln idag istället. Soligt och fint väder. Tranorna skränade och försökte bilda en plog, men lyckades inte riktigt. För mig är det ett hösttecken att höra dem. Längs den sista biten på cykelbanan innan jag kom fram till de centralare delarna hade kommunen planterat sommarblommor.  Det såg riktigt fint ut, inte lätt att få det att synas på bild. 

Så snyggt istället för en massa ogräs som brukar växa vid vägkanten. Vi har många fina cykelvägar och cykelvägen till dottern är ca 15 km från mig till henne.  Igår hade jag motvind men då kan man ta hjälp av elen. Idag var det helt annat, så skönt att cykla. 

Då jag kom hem var jag tvungen att titta till växthuset, plockade lite tomater och dessa fyra gurkor blir nog hela skörden, det blev ett dåligt gurkår för mig.  Först ville det inte bli några alls, så jag får vara glad för dem. Tomaterna mognar i lagom takt så vi hinner äta dem innan nästa är dags att plockas. Pelargonerna trivs i växthuset,  några Mårbacka och Estelle. 

På garageväggen blommar min Kaprifol, den har höstliga färger, rött och orange.  Den blommar hela sommaren sent in på hösten. 

Rudbeckian Sahara följer upp med samma färgkombination. de växer i krukor men gräver ner dem i höst i en pallkrage och täcker med löv.  Tror det är fjärde sommaren jag har samma plantor. 

I rabatterna är det mest rött, då Blodtoppen tagit över helt. Det är inte länge sedan jag rensade bort stora delar av den.  Den fina floxen syns knappt.  Rosenflockeln är ny sedan förra året, den ser ståtlig ut och väntar att den skall slå ut. Den får gärna sprida sig eller breda ut sig. 


På Solbacken blommar den fina Höstanemonen ikapp med den röda fina Floxen, Jag fick en Höstanemon samtidigt som dottern, men den har inga knoppar ens, men den lever. Tror jag skall flytta den till ett soligare läge. 

Kan inte klaga på Dahliorna, de blommar fint, och det slår ut nya varianter hela tiden.  Den storblommiga tror jag heter Tanita. 

Zinniorna blev en konstig kombination med Jätteverbenan, matchar inte riktigt i färg.  

På Solbacken blommar den fina Hortensian Pink Annabelle. 

Vi får hoppas på lite sommarväder ett tag till.
Ha en trevlig helg!

Marika




31 kommentarer:

  1. Hei Marika!
    Nyt on todella ainakin täällä meillä, ollut oivallisia pyöräilykelejä, mutta minulta pyörälenkit ovat jääneet tekemättä toistaiseksi. Mukavaa satoa ja ihanaa kukintaa sinulla, kaunis värimaalilma! Minulla oli hankaluuksia rudbeckian itämisen kanssa, Sahara ei itänyt ollenkaan, vain kellansävyinen, mutta kaunis sekin! Nyt todella tuntuu, että syksyä on ilmassa, aamut ovat olleet sumuisia ja usein illalla jo sumu laskeutuu, kaste pysyy maassa pitkään!
    Mukavaa sunnuntaita sinulle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huomenta Saila!
      Niin meilläkin, oli tosi ihana sää pyöräillä. Toissa päivänä pyöräilin edestakaisin tyttären luokse, tuli yli 30 km. Kyllä sen syksyn tuntee ilmassa, kosteampaa ja viileämpää. Sato on ollut vähän niin ja näin, etenkin kurkkujen suhteen, monella on ollut vaikeuksia kurkkusadon kanssa, ei ole saanut ollenkaan tai sitten vain vähän. Olen niin iloinen siitä että en heittänyt pois tuota Sahara kukkaa. Luulin että se oli yksivuotinen, mutta nyt on neljäs kesä menossa. Oikein hyvää sunnuntaita sinulle myös /Marika

      Radera
    2. Onpa hienoa, että olet saanut 'Saharan' säilymään talven yli 💚! Oliko 'Sahara' talven avomaalla vai suojassa sisätiloissa? Kasvatan ainoastaan F1-kurkkuja kasvihuoneessa, silloin sato on taattu! Yleensä välttelen F1-siemeniä.

      Radera
    3. Minulla on ne ruukussa, nostan sen ruukusta pois ja kaivan sille paikan kasvimaassa, sitten peitän vaahteranlehdillä ja siinä ne viihtyy koko talven. Keväällä sitten katson onko yhtään vihreätä ja nostan taas ruukkuun. Minulla oli huono onni kurkkujen kanssa, Vein omat kylvetyt liian aikaisin kasvihuoneeseen, joten ne paleltui, ostin sitten valmiit taimet, joten en oikein tiedä mitä ne oli. /Marika

      Radera
    4. En enää taimeta kurkkuja, kylvän ne suoraan kasvihuoneeseen ja satoa olen aina saanut hyvin.

      Radera
    5. Täytyy yrittää ensi keväänä.

      Radera
  2. Kaunista kukintaa. Upeat daaliat. ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos paljon! Daaliat on oikein piristävät 😍

      Radera
  3. Hej Marika!
    I dag tidlig var det kun 7 grader her, og det kjennes mer ut som høst enn sommer. Så flott avling du har fått av grønnsaker. Det er så herlig å kunne hente egne grønnsaker i drivhuset nå. Dine 'Sahara' er så fine, og mine beholder også de samme fargene. Nydelige dahlia også!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det är svalare här också på morgonen, men det var lite varmare. Du gick nog upp tidigare än vad jag gjorde. Ja det är riktigt trevligt att ta in egna grönsaker från trädgård och växthus. Sahara är en favorit, den passar bra till hösten. Tack! dahliorna är som finast nu, hoppas få njuta av dem länge till.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Visst börjar höstkänslan smyga sig på. Imorse när jag steg upp var det bara 9 grader och luften var krispig och gräset väldigt fuktigt. Men sensommaren bjuder fortfarande på mycket fint. Du har mycket fint hos dig som anspelar på höstens färgskala.
    Så synd med dina gurkor. Jag kommer att få slänga mina sista. Ska rensa ur pallkragarna där jag har gurkplantorna idag tänkte jag och det finns fortfarande ett 10-tal men de är så stora så de smakar nog inte så gott. Kanske jag i höst kommer att gräva upp Sahara och plantera där. Eller också får den stå kvar i rabatten. Den klarade ju den hårda vintern som var.
    Och dina dahlior levererar verkligen.

    Önskar dig en fin söndag och kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det känns som att luften har blivit sval och krispig. Det är stor skillnad mot hur det har varit. Ja vi kommer att ha många fina dagar och hösten är riktigt fin. Jag kanske skulle försöka med gurkor på friland i stället, de verkar inte trivas i växthuset. Om du har Sahara i marken så klarar den sig nog, jag har mina i krukor och det fungerar inte, så därför gräver jag ner dem. Bädda in den i lite löv så blir det säkert bra. Ja dahliorna är riktigt fina och det finns flera som inte börjat blomma än.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  5. Når jeg går min sneglerunde om morgenen, er jeg begyndt at få spindelvæv i ansigtet. Det er vist også et efterårstegn. Det giver stof til eftertanke, når du fortæller, at du graver krukken med rudbeckia ned om efteråret. Dine dahlier står så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det är skillnad mot sommarmorgnarna, det känns väldigt höstaktigt redan. Rudbeckian står i krukor och jag tar upp dem från sina krukor, så får de övervintra i en odlingslåda i trädgårdslandet, det har fungerat i flera år nu. Men jag väntar ett tag till, de får blomma i sina krukor ett tag till. Tack! dahliorna är som finast nu.
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Du har så fina blommor - och man blir glad att få se dom! Här är det otroligt torrt. Det är så att träd och buskar börjar sloka. Rolle var ute härom dagen och vattnade pallkragarna samt långrabatten med slang, men det hjälper bara till att dom överlever - inte att plantorna växer...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tusen tack, ja det blommar fortfarande fint. Mina rabatter börjar sloka, speciellt den som är i skuggan av de stora träden. Har inte vattnat på ett tag men får nog lov att göra det. Har skött bättre om dotterns trädgård än om min egen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Hei Marika! Du beskriver seinsommeren så fint. Vakre bilder av (sein)sommer- blomster. Jeg prøver å unngå å se tegn på at det er seinsommer. Sånn har jeg alltid vært, men jeg har faktisk blitt litt bedre. I år skal jeg gjøre som du, grave ned Sahara i komposten. Det er en utrolig spennende plante - så mange fargevarianter.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja helst vill man att det skall fortsätta med sommar ett tag till, men det har blivit svalare, och luften känns krispig. Sahara är så fin, gillar verkligen att den har så många färger, både rött , gult och orange.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Det er nok høst - i hvert fald er næsten alle kornmarker høstet her - men det er stadig varmt og du har fine blomster overalt i haven! Flot cykeltur i morgenstunden. Det er dejligt I har gode veje for cyklister. Tomaterne ser fine ud og dine Dahlier leverer flot endnu!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det känns som höst, vi har sol och fint men det är lite kyligare i luften. Det är skönt att cykla, i torrt väder. Det har inte blivit någon stor tomatskörd men det mognar allt eftersom. Dahliorna är jag riktigt nöjd med.
      Hälsningar Marika

      Radera
  10. Dejligt at kunne plukke gode tomater og agurker i drivhuset. Din kaprifolie er meget smuk. I det hele taget er det nogle fine farver du har i haven lige nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Ja det är det, riktigt trevligt att kunna plocka grönsaker från egna odlingar. Tack! Kaprifolen är en av de första växterna jag skaffade då vi hade byggt vårt hus. Den blommar länge och doftar gott. Det är väldigt höstliga färger, i gult, orange och rött, på nästan allt som blommar nu.
      Hälsningar Marika

      Radera
  11. Sikken blomsterrigdom. Jeg bemærker især de forskellige dahliaer i flotte røde farver. Du må kunne plukke mange flotte buketter af havens blomster.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack! Ja dahliorna är riktigt fina. Jag plockar buketter, och det är mest blodtopp och dahlior, det har varit mer varierat utbud, tidigare.
      Hälsningar Marika

      Radera
  12. Kochasz kwiaty, to widać! Taka rożnorodność, takie kolory i różne formy!
    Piękne kwiaty posadzone przy drodze, chociaż ja często się zachwycam przydrożnymi chwastami! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Yes I like to have lots of flowers in my garden. The wildflowers along the cycle path, were very nice. It looked natural because it was wild flowers.
      Have a nice day /Marika

      Radera
    2. Hej Marika!Du har så mycket fint som blommar i din trädgård en rikedom av färger och vackra blommor.Visst kan man ana att hösten är på gång, hösten om den blir fin så är den ganska så härlig ändå när man får gå ut och känna den höga klara luften och se på höstens vackra färger.Man känner sig rik när man kan plocka in primörer från sitt växthus inget smakar som just det man odlar själv.Ha det gott/Margareta

      Radera
  13. Hej Margareta!
    Tack så mycket. Just nu är det dahliorna som är som finast, får hoppas att de får blomma länge ännu innan det blir kallt. Hösten brukar vara riktigt skön med många soliga dagar. Jag plockade en hel del tomater igår, de är av alla färger och former. De är inte bara goda de är vackra att titta på också.
    Ha det bra / trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  14. Igår var första dagen jag kände att det börjar gå mot höst, regn och kraftig blåst.
    Idag sol igen!
    Härlig skörd.
    Kaprifol, älskar dem. Hade en stor fin buske vid dörren, men var tvungen att flytta den och nu blommar den inte alls som förr, tyvärr.
    Så mycket vackra blommor du har, en fröjd att se.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Hörde att det blåste kraftigt igår kväll, men tänkte att det är ingen fara , vi har inget som kan flyga omkring. Men det var fel, tittar ut på morgonen, och hammocken ligger i en hög och har flyttat på sig flera meter. Det blir nog bara att packa ihop den för i år. Soligt och fint här också nu. Plockade en hel del tomater i växthuset igår, de smakar så gott. Jag gillar min kaprifol, den har blivit lite glesare men den blommar så fint. Tack! gillar den här tiden då dahliorna är som finast.
      Trevlig helg /Marika

      Radera