lördag 24 oktober 2015

Trädgårdsfärger - Orange

Veckans trädgårdsfärg är - Orange.
En färg som inte varit någon favorit, men den har smugit sig in
i små portioner i min trädgård.
Här en variant som jag gillar, penséer kan jag ha i vilken färg som helst.
Detta är inte från i sommar, har inte lyckats hitta den färgen igen.
Denna orangefärgade lilja har jag försökt utrota
gräver upp den så fort jag ser den i rabatten.
I år såg jag en som hade lyckats växa till sig och hade stora knoppar.
Den fick slå ut i blom, men det var inte den orangea liljan jag trodde.
Det blev en fin tigerlilja, som nu har fått flytta till en egen rabatt.
Var den kommer ifrån vet jag inte.
Kanske en som blivit felpaketerad, och skulle varit något annat.
Kaprifolen är en av de första växterna jag planterade.
Den är stor och kraftig, och blommar hela säsongen.
Doftar ljuvligt, humlorna gillar den också.
Och här en efterlängtad besökare av hög rang.
Självaste Amiralen, hälsade på.
Köpte färgsprakande Dahlior i år,den enda som blommade är den första
 på bilden, Color Spectacle, den andra är från dotterns trädgård
liksom den otroligt stora fina ringblomman.
Till sist en bild från Keukenhof, med olika nyanser av orange.
En fantastisk syn.

Det var mitt orangefärgade bidrag.
Var med och visa dina.
Ha en fin söndag!
 

Nästa veckas färg är lila.

Trädgårdsfärger

18 kommentarer:

  1. Orange ist eine so warme Farbe. Nach Möglicheit lasse ich zu jeder Jahreszeit orange Blüten im Garten blühen.
    Das letzte Bild vom Keukenhof ist wunderschön und bringt Vorfreude auf die nächste Tulpensaison.
    Gruß, Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Marica!
    Orange och blå toner är vacker kombination. Jag har ändrat lite av min syn på den brandgula färgen...En energirik och klatschig färg.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  3. Hej Marika

    Fina bilder!
    Tigerliljan -Lilium lancifolium- bildar ofta små bulbiller , kanske det är så den har kommit til dig?

    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  4. Det kender jeg godt, de sniger sig ind på en de orange farver, de er jo kønne især her i eftersommer og efterår.

    SvaraRadera
  5. Jag är ett stort fan av de röd-gula nyanserna, och hösten är därför naturligtvis en favoritårstid, just nu t ex när jag tittar ut genom fönstret lyser hela skogsbacken i orange. Vackert! men just några orangea blommor har vi inte i våra rabatter. Det får det allt ta och bli...
    Fin söndag! / Birgitta

    SvaraRadera
  6. Det er jo så sjovt med de farver......jeg ELSKER orange....og er ikke særlig begejstret for lyserød.
    Så, jeg synes jo dine blomsterbilleder blot viser smukke blomster :)

    SvaraRadera
  7. Heisann, herlige farver som lyser opp i høstmørket! Ha en fin søndag - og bli med på Blogger´s Sumday Walk - Autumn hos meg!

    SvaraRadera
  8. Orange. Letar febrilt i mitt minne om jag har någon Orange blomma.. Den som är närmst Orange färg är den Kaprifol som jag också ser att du har. Någon annan har jag nog ( observera nog) inte.. Egentligen så skulle man göra upp enn färgförteckning över ens växter. Varför? För att det kan vara kul och bli påmind om vad man har och vad man bör köpa :)

    SvaraRadera
  9. Håller med att orange är inte en färg som direkt är någon favorit och just därför har man heller inte särskilt mycket av den i sin trädgård.Dina dahlior med kulören de är ju jättefina och Tigerliljan förstås samt den sista bilden så vackert.Ha en bra Söndag/Margareta

    SvaraRadera
  10. Når jeg ser dine bilder synes jeg det ser så vakkert ut, men jeg har nesten ingen oransje blomster selv. Nydelige bilder fra Keukenhof!

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  11. Haha, jag ler när jag läser att du försöker utrota den orangea liljan. Så typiskt för växter att ta plats där de själva vill vara. Orange är en skön färg, men stark och det kan vara svårt att hitta rätt grannar till den i trädgården. Man får tänka komplement lila och då lyfter de, båda två. :)
    Ha en fin dag! ♥

    SvaraRadera
  12. Jag har en kaprifol, som liknar din och som jag tycker är vansinnigt vacker. Min heter Hecrotti.

    http://minnatur.blogspot.se/search/label/kaprifol

    SvaraRadera
  13. Orange är en uppiggande och glad färg, men jag tycker den är svårplacerad i trdägården. Trots detta smyger den sig in både här och där.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  14. Det är ju mer än man tror som är orange och visst är det en varm glad färg, / Britt

    SvaraRadera
  15. Hei Marika!
    Oransje er en av fargene jeg må ha i hagen. Blomkarse og ringblomster.
    Dahlia og stemorsblomster i oransje er utrolig fint. Yes, til oransje.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  16. Orange är verkligen en svår färg! Jag försöker utrota, precis som du, samtidigt som jag i små portioner kan gilla färgen. Din kaprifol som förenar rosa och orange är ju faktiskt helt ljuvlig!
    Rosa och orange - vem hade trott det?

    SvaraRadera
  17. Jag brukar inte bry mig så mycket om färger, former är viktigare för mig men orange är nog en riktigt svårplacerad färg. Tigerliljor har jag några kvar av, när de blev för många var det inte snyggt!

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder och en fräck färg...på rätt plats:-)
    Allt gott!
    Milla

    SvaraRadera