lördag 25 juni 2016

Midsommardagen.

En solig fin dag, varmt och skönt, för att njuta av trädgården.
Pionerna blommar som aldrig förr.
Har skött om dem lite extra i år, med näringsrik ny jord.
Den översta köpte jag på bakluckeloppis, försäljaren sa att den var röd.
Vad glad jag blev när jag såg att det inte stämde.
Sarah Bernhardt och Shirley Temple.
Det har regnat i natt, så Sarahs blommor är tunga.
Rhapsody in Blue som jag köpte i våras, den står kvar i sin kruka
tills jag har kommit på var den skall stå.
Gillar hur den skiftar i olika blå toner.
 Liljorna blir fler under krikonträdet,  och larverna jag hade var
nog nyckelpigslarver, för nu är det fullt av nyckelpigor.
Afrikas Blå lilja blommar  vackert och doftar fint.
Summer Snow växer kvar mitt i rabatten, får tukta den,
så den inte snärjer in alla blommorna.
Makalösa Sarah.
Det är frodigt och fint, och allt blommar på en gång.
Ha en fin Midsommardag !





32 kommentarer:

  1. Hej Marika
    Hvor ser det fint ud med pæoner og roser og et fint staudebed.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Tusen tack, ja det är en fin tid nu.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika

    Peonene dine ser ut til å sette pris på den gode jorden og stellet du har gitt de, for de er veldig fine!

    God midtsommerhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tusen tack, de trivs verkligen. Är så glad för dem, har plockat in en stor bukett.
      Ha en fin Midsommar!
      Marika

      Radera
    2. Hei Marika!
      Nå blomstrer det fantastisk hos deg.
      God midtsommer! Anne

      Radera
    3. Hej Anne!
      Ja det är riktigt fint i trädgården och varmt och skönt.
      Trevlig Midsommar!
      Marika

      Radera
  3. Pionsäsongen är här och det gäller att passa på att njuta. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Jag går där och snusar på dem, mmmmmmmmm.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. I år blommar Pionerna mer och finare än någonsin tycker jag - det är bara att njuta den korta tiden det pågår. Va frodigt och fint det är hos dig!
    Hoppas du får en fin avslutning på midsommarhelgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nora, ja de har inte varit såhär fina hos mig någonsin. Sarahs blommor är som mindre fotbollar.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  5. Ja, det ser verkligen frodigt och härligt ut. Jättefin pion från bakluckeloppisen, skiftar i så ljuva nyanser.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! Den är verkligen fin, den har inte många knoppar men den växer säkert till sig.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Tjusigt! Ser fram emot när min Sarah ser ut som din.
    Glad fortsättning!

    SvaraRadera
  7. Hei Marika. Ja, det ser virkelig frodig ut i hagen din nå! Min første (mest sannsynlig Sarah Bernhardt) sprang ut i går, så nå blomstrer alle peonene som har knopper i år. Jeg gleder meg til jeg får så mange at jeg kan ta inn buketter! I dag er det regnvær, men det gjør godt for brønnen som gikk tom for vann. Så mye hagejobbing blir det kanskje ikke i dag, men en tur på hagesenteret for å finne noen nye planter til berget. Ha en fin søndag! Klem fra Anne-Kristin (oppdaget plutselig at du også har side på facebook, så nå følger jeg den også. Følg gjerne min også, samme navn som bloggen min)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin!
      Det regnar också här, men det behövs efter gårdagens varma dag. Uppdaterar inte så ofta på min FB sida, men skall söka efter din.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  8. Så fina collage du gör varje gång så kul att se dina vackra blommor. det går fort nu och det gäller att hålla farten uppe så man hinner med.
    Ha nu en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Meta! Det går alldeles för fort, hinner inte med att njuta av allt som blommar.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  9. Fantastisk frodig! Særlig fine peoner :)
    Fortsatt god midtsommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, nu tror jag att pionerna regnar bort, men jag fick njuta av dem en kort stund.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Ja det er en SMUK tid lige nu, hvor haven ser utrolig frodig ud. Tak for kikket.

    Hav en dejlig aften!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Önskar dig detsamma / Marika

      Radera
  11. Som sædvanlig viser du mange smukke billeder :)
    Jeg satte to pæoner sidste år og i år blomstrede den ene med en enkelt blomst..den var godt nok smuk. Det er Shirley Temple, jeg har sat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther! Shirley Temple har jag också, den blommade bara med några blommor i år, men den är mycket fin. Nu har regnet gjort att mina pioner ser lite ledsna ut. Men har plockat in några buketter så jag kan njuta av dem ändå.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Godaften Marika.Skønne midsommerblomster du viser.
    Alle mine smukke pæoner er færdige for i år.
    Men må så glæde mig over alle roserne og dahlia som er begyndt at blomstre.
    God aften Knus Jette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jette! Pionerna börjar se lite ledsna ut här med, de blommar fint men allt för kort tid. Rosor har jag inte så många, men nu väntar jag på några klematis och sen blir det dahliorna här med. Ha det fint / Kram Marika

      Radera
  13. Underbara pioner, det är nästan så man kan känna doften!
    Visst har det varit en underbar fantastisk midsommarhelg, men.....det blev nog lite väl varmt. Man är ju inte direkt van vid det - och så kan jag ju inte bada! Och det är fruktansvärt!!
    Så jag trivs bättre just nu dom här senaste dagarna när det varit 21-22 grader och lite halvmolnigt.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie! Pionerna håller på att ge upp, de gillade inte regnet som vi fick, men har plockat in en stor bukett. Doften är underbar.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Vackra blomstercollage! Visst är det en härlig tid nu när pionerna blommar, våra slog ut igår. Många vackra buketter blir det:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Sarah har blommat klart, hon var stjärnan i år, men nu kommer det andra som börjar blomma.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Wonderful shots, Marika! Lovely seeing all the Summer flowers on a cold, wet and windy Melbourne Winter day.
    Thank you for taking part in the Floral Friday Fotos meme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank You Nick, it´s wonderful with all the beautiful flowers in the garden. Summer is too short here.
      Have a lovely day / Marika

      Radera