fredag 17 mars 2017

Blommig Fredag - Glädje.

Veckans tema i Blommig Fredag är - Glädje.
Trädgården bjuder inte på så mycket glädje ännu, visst tittar det
fram små toppar på krokus och narcisser. De första krokusarna
blommade igår, men hann aldrig ta något kort på dem, innan de hade slutit sig igen.
Men det finns annat att glädjas åt. Som lilla Fru Domherre i dotterns trädgård, igår.
Men var är hennes make, de är aldrig långt ifrån varandra.
Där kom han, de följs åt, har gjort det i många år nu.
Återkommer varje vinter.
Här går vi en stund tillsammans, i frön,
 som de andra fåglarna har skvätt ner från matbordet.
För det mesta brukar han sitta i trädet och hålla koll, medan hon äter.
Lyckades få några bilder på dem.
Här sitter vi tillsammans, ser ni fru Domherre, hon sitter också där.
Så glad att jag fått se dem, t.o.m. hemma hos mig i år.
Det var många år sedan.
Vill du se vad andra gläds åt, titta in hos Bland rosor och bladlöss.
Idag är det soligt och fint, och  blåsigt.

Ha en trevlig helg!



44 kommentarer:

  1. Ja, jag vet! Att få återse sina små vingade vänner tillhör de stora glädjeämnena för en trädgårdsägare. Hos mig ser jag betydligt fler domherrar på sommaren än på vintern??!! Nu har också bofinkarna kommit och snart är det väl dags för sädesärlan (västäräkki, ei ole mikään kaunis ni suomeksi;-))!)
    Hyvää pyhää!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      De är så välkomna, och efterlängtade. De syns sällan här. Håller med dig, västäräkki är inget vackert ord.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så flotte bilder av dompapene! I år har jeg ikke hatt besøk av de, men de er da også hyggelig å se på din blogg! :)
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Är så förvånad över att jag sett dem så många gånger i år, det var många år sedan sist.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Det er så hyggeligt at se fugle, som så tydeligt danner par med hinanden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett par som har besökt dotterns trädgård i många år. Om det är samma, vet vi inte men det tror vi.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Ett sånt vackert par! 💗
    Önskar dig en riktigt mysig helg!
    Kram Bella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de fina.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  5. Men åh! Domherrar har jag aldrig haft i min trädgård. Har faktiskt bara sett dem "live" en gång och det var i Yorkshire. Tänk va, de som ska vara en av våra vanligaste vinterfåglar.
    Vilka fina bilder du fick av dem!
    Ha nu en riktigt skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      De är ganska sällsynta i mina trakter, eller åtminstone hos mig. Men i år har jag haft tur.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Dejligt med fuglebilleder, vi haveejere glæder os bestemt over fuglene i haven.
    God helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Ja alla fåglar är fina, men domherren är speciell, för att jag ser den så sällan.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  7. Vilket vackert par, roligt att följa dem. Det var längesedan jag hade domherrar i trädgården.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria!
      Det är inte ofta jag ser dem, men i år har jag haft tur.
      Trevlig helg!
      Kram /Marika

      Radera
  8. Så söta och fågelkvitter är väl ljuvligt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Alldeles underbart att både se och höra dem.
      Trevlig helg!
      Kram Marika

      Radera
  9. Det är verkligen något att glädjas åt att ha dessa vackra fåglar i sin trädgård.Här kan de ibland hälsa på som hastigast och då får man vara kvick med kameran för de stannar inte länge.Ha en bra helg/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Dottern har ett domherrepar som besökt hennes trädgård i flera år. Och så hade jag tur att få besök av en hel flock, men nu har de inte visat sig på ett tag hos mig. Visst är de fina.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  10. Så fint med domherrarna. De är verkligen glädjespridare även om de bara syns här några korta vinterveckor. Nu väntar jag på rödhaken som alltid är ett kärt återseende.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Visst är de fina, och det är rödhaken också. I år har jag sett så många domherrar, det var längesedan jag såg dem senast.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
    2. Hei Marika!
      Det er virkelig en glede å ha fugler rundt seg. Fine bilder av dompapen. Den er jeg også veldig glad i.
      Ha det godt! Anne

      Radera
    3. Hej Anne!
      Tack, ja gillar den riktigt mycket, kanske för att den syns så sällan.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  11. Å, de er så trivelige å se i hagen :) Så dem nettopp nå! De er visst trofaste også.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är väldigt förtjust i dem.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  12. Åh, domherrar, de är ju så vackra! VI har tyvärr inga sådana alls här där vi bor nu, men när vi bodde på landet såg vi till dem. De kanske inte vågar sig in här i stan, vad vet jag?

    Ha det så gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett dem på många år, men så plötsligt visade de sig i december, och har varit på besök några gånger efter det. Men hos dottern är de återkommande besökare, år efter år.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Så gulligt, vi brukar ha ett par hos oss också. Sen senare på våren ser man dom inte men man kan höra deras läte ibland. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så vackra, så jag hoppas verkligen att de gör nya besök nästa år igen.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  14. Åh, lyckliga du som har domherrar så nära!
    Själv har jag knappt någonsin sett dem. Härligt glädjande bildval!

    Tack för dina fina kommentarer hos mig. Jag har inte skrivit hos dig förrän nu eftersom du inte tillåter kommentarer Namn/URL. Nu får jag se om google funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janicke!
      Har längtat att få se dem i många år, och nu äntligen kom de på visit. Dottern är lyckligt lottad som får se dem varje vinter.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  15. Heisann, ja dette er virkelig glede. Savner dompapene i haven, har ikke sett dem på mange år! De er helt skjønne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog för att man ser dem så sällan, så blir det extra speciellt.
      Ha en trevlig helg/Marika

      Radera
  16. När jag var liten så fanns det domherrar där jag bodde men jag har aldrig sett någon som vuxen. Skulle så gärna vilja så jag förstår din glädje!

    Ha nu en härlig söndag!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Minns att vi hade en stor rönn i mitt barndomshem, och den brukade vara full av domherrar på vintern, en härlig syn.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  17. Så trivelig at du har fått besøk av Dompapene. De er då fine og kommer alltid i par. Vi har mange av de også. God søndag.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannicke!
      De är extra välkomna för att jag ser dem så sällan.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Koselig å glede seg over fuglene! Det gjør jeg også:)
    Ha en fin mandag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är mycket glad över alla fåglar.
      Ha en fin dag du med /Marika

      Radera
  19. En flott fugl dette og gir mye glede å ha våre flyvende venner i hagene våre:)
    Ønsker deg en fin uke:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      En trädgård utan fåglar, skulle vara ganska trist. Härligt att de kommer på besök.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  20. Åh så trevligt med ett domherrepar. Dom är så fina och man blir så glad när man ser dom. Vi har nästan aldrig domherrar här men om det dyker upp någon gång, ja då är det alltid en hane och en hona och dom är så söta tillsammans. Vi har mycket fåglar nu vid matningen. Det brukar vara så på våren när dom ska börja häcka. Jag får hälla på ny mat varje dag. Men det gör jag så gärna.

    Önskar dig en skön fortsatt vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Här får de mat också, men de är inte lika många nu, när snön har försvunnit. Domherren ser jag sällan, så i år har varit ett ovanligt år.
      Ha en fin vecka /Marika

      Radera
  21. Dompapper er så smukke....det er der i det hele taget mange fugle, der er...de er bare svære at fotografere. Synes du er lykkedes fint med at få taget billeder af dem.
    Hav en god weekend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!
      Tack för det, de var helt upptagna med att äta, så jag lyckades få med dem på bild.
      Ha det fint /Marika

      Radera