tisdag 18 juli 2017

Sweet surrender först ut.

Liljorna har stått i startgroparna en längre tid.
Först ut är Sweet Surrender.
 Så vacker.
Och lite blyg.
Fotad underifrån, ser jag ut såhär.
Nya blommor på Rhapsody in Blue, mörkare djupare färg än de tidigare.
En härlig blandning av penséer, som jag fick av dottern.
En riktig färgklick.
En vacker vit klematis har slagit ut.
Paul Farges, Summer Snow har fått sin första blomma.
Trodde den hade dött, och klippte ner den helt, den växer mer än någonsin tidigare.
Hann inte flytta den, så den står mitt i en rabatt och slingrar sig in bland andra växter.
Tobaksblomman har vackra limefärgade blommor.
En nyinköpt Malva råkade hamna bredvid en digitalis i samma färg.
Den knyckte jag av dottern, hade inte en enda digitalis som hade knoppar.
Förhoppningsvis kommer de igen till nästa år.
Köpte bruna digitalis som nu har börjat blomma.
Alla är ljusgula, men de är fina, och passar in med de övriga
växterna i rabatten.

Det varma soliga vädret fortsätter.
Ha det fint !



20 kommentarer:

  1. Jeg kan rigtig godt lide, når klematis som Paul Farges slynger sig ud og ind i et bed.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Den är fin, men växer otroligt mycket, måste flytta den, hoppas bara att den går att gräva upp. Men den får blomma först.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Flotte liljer og clematis! Paul Farges er så vakker.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      De är fina bägge två.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  3. Hei Marika. Sweet surrender er nydelig. også Paul Farges. Det er et nydelig vær her også. Fortsatt god kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Fantastiska sommardagar, sol och en klarblå himmel idag.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Jättefin Tobaksblomma, jag gillar lime!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Den står lite skuggigt och är mycket starkare i färgen, än en annan som stått i solen.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  5. Doftande liljor och tobaksblommor låter ljuvligt! Mina tobaksblommor har jag vattnat dåligt så de har inte kommit igång att växa ordentligt...än!
    Måste skärpa mig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Ja, de vill ha mycket vatten, krukorna vattnar jag, det är sämre med rabatterna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Hej Marika

    Så mycket fint du har nu!
    Sweet Surrender blev dagens favoritt!

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Den är nog min favorit också, tillsammans med Rhapsody.
      Ha en fin dag du med /Marika

      Radera
  7. Fina liljor. Rhapsody in Blue har jag funderat såå länge på. Det är nog läge att slå till nu.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Har länge undvikit rosor, men nu har det blivit några, och Rhapsody är så fin.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Hei Marika!
    Nydelige liljer. Skal skaffe meg flere av dem. Limegult er jeg så glad i. Prydtobakken har såvidt begynt å blomstre. Nå er det rett før de hvite kuletistlene jeg fikk av deg, begynner å blomstre. De har blitt kjempestore. Gleder meg til å se dem.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Jag gillar också liljan, färgen är fin. Vad roligt att kultisteln börjar blomma, hos min dotter blir de stora, men mycket mindre hos mig.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Det er så deilig med liljetid. Så nydelig kremfarge på din. Mine er også på gang. Har heldigvis klart å holde litt kontroll på de forbaskede liljebillene.
    Nyt sommerdagene. Her er varmen kommet for fullt.

    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannicke!
      Har inte hittat många liljebaggar, som tur är. Liljorna verkar ha klarat sig bra, Vi har riktig sommarvärme, helt fantastiskt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Vilken underbart vacker Lilja, men det är inte bara den som är fin i Din trädgård för du visar bilder på många vackra blommor men den blev min favorit.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, ja den är fin och liljebaggarna har inte smakat på den heller.
      Ha det fint /Marika

      Radera