söndag 13 augusti 2017

Dahliorna blommar som aldrig förr.

I år trivs mina dahlior, de blommar och är stora och fina.
Många av de som blommar i år, har jag inte sett blomma förut.
Därför var det spännande att se om jag hade fått rätt leverans.
Såg fram emot Café au Lait, förra året, men den blommade inte.
Visste inte om den alls var levererad, men den bjuder på
de vackraste blommor i år.  Den gula däremot är
inget jag beställt, men den är fin.
De med små blommor är lika fina.
De trivs fint i sin stora box, de två jag har satt i krukor
blommar inte ännu, ser inga knoppar heller, så kanske det blir en box till
nästa år. För det är en aning trångt om utrymmet.
Undrade vad det var som åt på bladen och blommorna.
Då jag klippte bort en vissen blomma, kröp det fram många tvestjärtar.
De hade krupit in långt in bland kronbladen.
I rabatterna ser det lite torrt och trist ut, gula blad, torkade knoppar.
Har inte vattnat tillräckligt. Nu har vi fått små regnskurar nästan dagligen
men sol och varmt däremellan.
 
 Ha det fint!

27 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Så store og flotte daglia du har! Ja, de liker nok å ha nok jord for å utvikle seg godt. Café au Lait hadde jeg for flere år siden. Den er så fin.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja, tror att de får för lite jord i krukorna, men nu trivs de väldigt bra.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej marika.Dejlige collager af alle de smukke dahlia.
    Mine er desværre ikke blevet så flotte som sidste år.
    god søndag knus Jette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jette!
      Tack för det, ja i år kan jag inte klaga, men förra året var en stor besvikelse, då knappt hälften blommade.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  3. Så fina Dahlior du har roligt med flera olika sorter för de är ju så fina.Jag tror att även tvestjärtar har hittat till en av mina Dahlior för någon äter upp bladen.Det börjar märkas ute i trädgården att sommaren går mot sitt slut vilket är lite trist.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Kunde inte se några kryp på dahliorna, men det måste vara tvestjärtarna som gjort hål på blad och blommor. De kom fram när jag klippte bort vissna blommor. I år är jag nöjd, de blommar så fint. Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Fine dahlier, ikke mindst Cafe au lait. Dahlier fylder i grunden meget, hvis de trives godt, og i år kan jeg se, at jeg ikke har afsat plads nok til dem i forhold til naboplanterne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Café au Lait är nog favoriten, och den lilla söta pom pom dahlian Rocco. De jag har i krukor trivs inte als lika bra.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Hej Marika

    Kul att dina dahlior trivs så bra!
    Fantastisk färg på Café o Lait!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack, de är riktigt fina, är riktigt nöjd.
      Ha en trevlig vecka /Marika

      Radera
  6. Det er så fint med georginer, her må alle stå i krukker, og selv da kommer sneglene. Men det er verdt det. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  7. Det er så fint med georginer, her må alle stå i krukker, og selv da kommer sneglene. Men det er verdt det. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Är så lyckligt lottad, att jag inte har några sniglar. Visst är det värt det. Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Så fina Dahlior! Får titta på dina och drömma. Har misslyckats helt med mina i år! Först kom de sent i jorden och en del har inte ens kommit upp eller blommar inte...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Förra året blommade inte ens hälften av mina, så nu tar de igen det. Har några som inte kommer att blomma, de står i krukor. Men njuter av de som blommar.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Hei. Flotte dahlier. Her står de i krukker, men det hindrer ikke sneglene. God uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Är så glad att jag inte har några sniglar, men de har små hål ändå.
      Ha en fin vecka /Marika

      Radera
  10. Så fina de är! Jag tycker så ,mycket om dahlior, men mina har stått helt stilla i växten så länge och det lär dröja innan det blir några blommor där! Börjar tro att frosten hinner före.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Så var det för mig förra året, inga knoppar inga blommor, förutom på några få dahlior. Då stod de i full sol, kanske lite för varmt på altanen. Hoppas du hinner få några blommor.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  11. De mörkrosa var jättefina! Beundrar de som orkar odla dahlior, jag är så dålig på att ta hand om lökarna sen.
    Dessutom har jag inget bra ställe att förvara dem på.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Jag får förvara mina hos dottern i hennes källare, försökte att ha dem i mitt garage ett år, men det lyckades inte.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  12. Hei Marika!
    Fantastiske bilder. Dahliaer er mirakler.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Visst är de, och många färger och former.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Det verkar vara ett bra dahliaår i år hos många. Förra året var bedrövligt här. Vet inte varför. Har alltid mina i krukor på altanen, annars äter sniglarna upp dem, och så syns de bättre.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Brukar få dem att blomma, men förra året fick jag tji. Trodde det var för att de stod för varmt.
      Men i år får jag njuta av dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Dahlilor är det många som har här med och de blommar som aldrig förr så fina att titta på. Jag har ingen här, gillar inte den blomman men tittar gärna på andras.
    Torrt är det över allt en del har vattningsförbud det har vi sluppit som tur är.
    Det får bli som det blir i år får se fram mot nästa år.
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Meta!
      Vi har fått lite regn nu i augusti, så det är bra. Vissa växter gillar man inte, och det är tur att vi har olika smak.
      Ha det fint /Marika

      Radera