fredag 22 september 2017

Höstväder.

De senaste dagarna har varit murriga och grå.
Födelsedagsfirande hos sonen piggade upp.
Blev givetvis ett besök på växtgården i närheten.
En härlig samling med växter i höstens färger.
Kärleksört, Julros och många Alunrot.
Kan inte bli för många av dem.
Tidigare i veckan var jag på en annan växtgård, 
köpte bland annat Björnbär, som jag länge tänkt att jag vill ha.
Nu gäller det bara att bygga en ställning som den kan klättra på.
Många nya Hosta och Primula, blev det också.
Nu hoppas jag  att det blir fint väder i helgen, så jag kan få
allt planterat.
Dahliorna börjar se lite medfarna ut.
Men kan absolut inte klaga, de har blommat fint länge.
Fortfarande finns det många som är riktigt vackra, som
Sweet Natalie. Nu skall jag göra små namnlappar, så jag kan märka
upp dem, innan blommorna vissnar helt.
Årets stjärna Café au Lait.

Ha en riktigt fin helg !






34 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Så mange fine heuchera du har fått! De kan en aldri få for mange av, nei. Det er det samme grå høstværet her. Har ikke sett solen på mange dager her.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Nej, det är väldigt grått, men jag tror vi skall få fint väder i helgen. Hoppas på det, så jag kan plantera mina inköp.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika

    För enn gångs skull har vi haft tur med vädret här. Sol och ingen vind...

    Heuchera är så fina, och mycket använlig!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja, de finns i så många färger, och varierande bladverk. Hoppas vädret blir bättre så jag kan plantera dem, har varit väldigt blött idag.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Hei Marika.
    Heuchera kan en ikke få for mange av. De pynter opp nå om høsten. Er lei av dette været. Håper at vi snart kan få litt opphold i det minste. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      De har lovat fint väder i helgen, så jag hoppas både du och jag får njuta av vackert soligt väder.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Mycket fint du har skaffat nu till hösten och nu är det ett fint planteringsväder. Jag gillar ju septembervädret men idag har det varit lite ruggigt. Jag tror vi får fint till helgen.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vi har haft riktigt fint, förutom de senaste dagarna, så jag skall inte klaga. Ja, till helgen blir det fint.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Höstiga färger på dina fynd. Björnbären ser spännande ut, de skulle vara intressanta prova. Här lovas sol i helgen så det blir nog att njuta och vara ute så mycket som möjligt.
    Skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Har tänkt skaffa björnbär länge, och nu blev det av. Jag hoppas det blir sol här också, så jag får allt planterat.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Hei Marika, så fine planter du har kjøpt, kos deg med plantingen.
    Dahliane dine er flotte,
    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      De flesta dahliorna har nog blommat klart, men det är några som blommar fint ännu. Det blev många växter, är speciellt glad för björnbären, hoppas bara att de överlever vintern.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  7. Mon ikke weekendvejret bliver fint plantevejr, så du kan få nyindkøbene i jorden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Hoppas verkligen det, de vill nog komma ur sina krukor.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Hei Marika, alltid morsomt å gjøre litt innkjøp av planter selv nå når sesongen virkelig er på hell.
    Det er bare å glede seg til det spirer igjen neste år.
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Jag hoppas de hinner rota sig ordentligt innan det blir kallt. Hade tänkt plantera dem idag, men väntar på lite bättre väder.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Hej Marika
    Så många härliga växter med fina färger du har inhandlat jag har endast köpt lite höstljung än så länge.Din stjärna på sista bilden gillar jag så vacker den är.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Den ena växtgården hade halva priset på perenner, så jag passade på. Dahliorna har varit fantastiska i år och Café au Lait helt makalös.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Du har virkelig fått handlet mye fint !
    Håper du får plantene i jorda i løpet av helgen.
    Vi kan heldigvis fortsatt holde på i hagen en god stund framover.
    Ha en fortsatt fin helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Ja det blev en hel del, behöver fler växter till mina rabatter. Vädret har inte varit det bästa, men det finns gott om tid att få dem planterade.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  11. Hei Marika!
    Det er virkelig deilig med farger nå når det går mot høst. Så lenge det ikke er frost kan vi holde på sommerens farger. Det liker jeg godt. Innmari flotte dahlia du har. De er jeg glad i.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Just nu är det rätt så grått och trist ute, men hoppas på finare väder i morgon. Dahliorna har varit så fina i år, och klockrankorna blommar fint fortfarande.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  12. Hi Marika, you have been really busy plant buying!
    I love your dahlia 'Sweet Natalie' and 'Cafe au Lait' is the most beautiful dahlia out there in my opinion.
    Despite our weather still being very warm, overall my dahlias are not doing too well. 'Cafe au Lait' is sulking and a few are completely lost, but some are still producing flowers. I think I made the mistake to plant them in too small containers. Next year they will go into the ground or in really big pots.
    Wishing you a wonderful rest of the weekend with good planting weather!
    Warm regards,
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Christina!
      Last year I had my dahlias in too small pots on a sunny porch, and only half of them had flowers. This year I have them in a big wooden container, and they just love it. Café au Lait is the star, the flowers are really big and beautiful. I´m wishing for good weather to plant my new plants. I´m looking forward to taste the blackberries. I hope they will survive the winter.
      Have a nice sunday.
      Regards Marika

      Radera
  13. Flotte høstfarger, og de hvite georginene.
    Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Nu är nästan alla planterade också, blev riktigt fint.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Alunrod/heuchera er SÅ smukke. Er vild med dem.

    Det ser rigtig godt ud med alle de høstfarver.

    SvaraRadera
  15. Hej Esther!
    Javisst är de fina, och finns i så många fina färger. Nu är de planterade.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  16. Bra att plantera på hösten, jag har också lite kvar men det handlar om att flytta växter, inga nya.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Har fixat till en tråkig rabatt, som behövde lite nytt. Gör ett försök med alunrot och hosta, så får jag hoppas att de trivs.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  17. Mycket färgsprakande fint har du hittat. Björnbär står på min önskelista. Alunrot och trädtaklök favoriter.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Björnbär har jag önskat mig länge, men har inte riktigt vetat var jag skulle ha dem. En stor fläder blev borttagen, så det blev en lämplig plats för dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Oj, så många fina plantor du köpt, höstlådan på första fotot är verkligen vacker. Alunrot och Hosta är två sanna favoriter, de finna i sån många vackra varianter.

    Hoppas du lyckas med ditt björnbär, i så fall har du många stora skördar att se fram emot. Vilken sort blev det? Jag har Black Satin och Douglas, båda taggfria. Douglas är godare men mognar senare.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Hej Anni!
    Höstens färger är fina, och nu lyser de fint i rabatten. Björnbäret heter Triple Crown och är taggfri. Den har fått sitt namn för sina 3 egenskaper, smak, produktivitet och sundhet. Hoppas bara att den klarar vintern.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera