onsdag 22 november 2017

Besök i trädgården.

De är många som kommer på besök i trädgården.
I år har jag haft lite ovanligare fåglar som hälsat på.
Domherren kom flera gånger i början av året, det var längesedan
de besökte min trädgård, hoppas att få se dem i vinter igen.
Bergfinken var på premiärvisit, har inte sett dem förr.
Den lilla rödhaken satt länge och tog skydd för snöovädret.
Blåmes och talgoxe besöker fågelmatarna dagligen,
Både jordnötter och fågelfrön går åt.
I somras var det ovanligt lite fåglar trots att jag matade dem.
Denhär badande koltrasten är från förra sommaren, han njöt
av att få rensa och putsa sina fjädrar. Ser ni Nötväckan
som sitter snällt och väntar på sin tur, längst ner till vänster.
Ekorren har jag inte sett till på några år, kanske han är på besök
trots att jag inte sett honom. Brukar hitta små gömmor med ekollon
på våren, kanske är det hans vinterförråd.
Det är inte alla som är lika välkomnande mot ekorren.
Det blev ett himla liv på småfåglarna, 
när han hoppade omkring i eken.
Finns en hel del andra som kommer på besök, 
som haren som sitter precis
utanför tomtgränsen och solar sig.
Men kan se spår av honom vintertid, då skuttar han omkring
och tar en mumsbit här och där.

Vad har ni för gäster?

En gråmulen dag idag med några plusgrader.
Ha det fint!





22 kommentarer:

  1. Det var en anden for åben have, end jeg lige regnede med😊 Den første collage ville være fantastisk som et postkort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie!
      Här är det öppet för stora och små, de är alla välkomna, förutom rådjuren.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  2. Vilka underbara trädgårdsgäster! Visst är de alltid lika välkomna! Så vitt jag förstår var rödhaken förr en flyttfågel, men jag har haft varje år ett par som har stannat.
    Ha det gott i vintervädret!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Rödhaken är så fin, ser lite nyfiken ut när den hoppar omkring, och undrar vad man sysslar med.Det snöar nu, men vi har inte alls lika mycket snör som du.
      Ha det fint/Marika

      Radera
  3. Det är trevligt med de där små besökarna. De där fyrbenta större kan gott hålla sig i skogen. Jag ser inte så mycket av mina besökare eftersom jag mest är hemma i lägenheten nu.Lite spår då och då kan jag allt se.
    Ha nu en fin vecka och pyssla om dina små vänner
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Meta!
      Visst är det härligt med alla fåglar. De fyrbenta kommer närmare, finns mycket varg här omkring, tur att jag inte sett någon.
      Ha en fin vecka du med/Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Så mange besøkende dyr du har hatt i hagen. Det er jo så hyggelig å se de til alle årstider. Jeg har mange av de samme dyrene som deg på besøk, men ikke hare. Men vi har hatt en tam kanin her.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Har många sorters fåglar och det är alltid lika trevligt, när de kommer på besök. Hararna brukar ligga i rabatten, kan hitta märken efter dem.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  5. Hej Marika

    Du har verkligen haft bra med besök - och fotad det!

    Fina bilder på ekorren - den är svårfångad!

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Bilderna är tagna genom fönstret, det är sällan jag lyckas fånga dem på bild då jag är ute. Då får jag sitta länge och vänta på tillfälle.
      Ekorren fick jag syn på av en slump, men har inte set den på ett tag nu.
      Ha en trevlig kväll!
      Marika

      Radera
  6. Hei Marika. Flotte bilder av dine besøkende. Vi har også et ekorn her. Ikke lett å ta bilder av nei. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Gillar ekorrar, och kanske just för att de syns så sällan.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  7. Vilken mångfald vid ditt fågelbord. Här tycker jag domherrarna har minskat. Förr hade vi massor men har inte sett en enda en ännu i vinter. Flera andra arter syns mera sällan också. Vet inte om det är ett allmänt fenomen eller om det är pga de otaliga katterna som springer här....
    Haren " din" var väl kamouflerad, fick titta en stund på bilden innan jag såg den!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Ser sällan domherrar, men de två senaste åren har de varit på besök. Har också grannkatter som springer omkring, och blir orolig när jag ser fåglarna på marken. Haren hade verkligen rätt färg för att gömma sig bland höstlöven.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  8. Det är underbart med många olika fåglar i trädgården de ger trädgården liv och även härligt med pigga söta Ekorrar.Härliga bilder du bjuder oss på.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margareta!
      Visst är det trevligt med alla fåglar, och så roliga att titta på.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Hei Marika!
    Det er så fint å ha mange fugler i hagen nå. Det gir skikkelig liv. Merker at nå kan jeg nærme meg mer og mer når jeg mater. Morsomt å se at de sitter rett ved siden av når jeg fyller opp med mat.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Så tama är inte mina, när jag öppnar dörren till altanen, flyger de iväg.Men talgoxen brukar titta in genom fönstret och tala om att det behövs påfyllning.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Linda a casinha de passarinho.
    Abraços.
    janicce.

    SvaraRadera
  11. Hi Janicce!
    Thank You, the birds like it too.
    Have a nice day /Marika

    SvaraRadera
  12. Så många du lyckats fånga på bild. Svårt att fota fåglar tycker jag. Ekorren (eller ekorrarna) har lärt sig hur man får ut mat ur fågelmataren. Enormt akrobatiska. Gillas som sagt inte av småfåglarna.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      De är fotade genom fönstret, utomhus hade jag fått vänta länge på bra tillfälle. Haren är fotad ute, men gick för nära och då var han borta, i ett ögonblick.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera