fredag 15 december 2017

Blommig Fredag - Julklappstips.

Blommig Fredag, veckans tema är - Julklappstips för trädgårdsnörden.
Det är så lätt att komma på julklappar till någon med ett speciellt intresse,
delar man dessutom samma intresse, är det bara att gå till sig själv.
Såhär till Jul passar det bra med en Julros, som kan planteras ut i
trädgården, så finns den kvar länge. Verktyg, handskar böcker och frön.
Trädgårdshjälp till någon som inte klarar av allt jobbet själv.
Shopping på plantskolan när det blir vår, besök på trädgårdsmässan.
Har under några år roat mig med att göra fotoböcker av min egen och dotterns
trädgård, väggalmanackor och kalendrar, med bilder från 
den egna trädgården, eller våra gemensamma trädgårdsresor.
Till de nyblivna trädgårdsägarna tänker jag ge bort fågelmatare och fågelfrön
Med ett rim:
Nu när du fått nya grannar, vill du säkert att de länge stannar.
Ge detta till dina nya vänner, nu när de snart snön och kylan känner.

 Vad önskar jag mig själv?
Jo ett större fågelbad, så fåglarna slipper bada i den lilla
skålen som var tänkt att de skulle dricka ur.

Vill du se fler julklappstips, titta in hos Bland rosor och bladlöss.
 Ha en trevlig helg och tredje Advent.


36 kommentarer:

  1. Kan hålla med om varenda grej du räknade upp:)
    Fina collage dessutom!
    Önskar dig en fin Tredje Advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Merja!
      Det finns så mycket som en trädgårdsnörd blir glad av.
      Ha en fin Tredje Advent!
      Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Flotte fuglebilder! Ja, det er mye en kan ønske seg til jul. Vi som har hage er det jo mye en kan ønske seg, selv om det hadde passet berdre hvis julen var midt på sommeren :)
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det är väldigt lätt att köpa en present till en trädgårdsvän, kan inte bli fel.
      Ha en fin Tredje Advent/Marika

      Radera
  3. Jag faller för ditt tips om fågelmatare och fågelfrö, så bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Vi får inte glömma bort dem, de behöver lite hjälp för att få mat.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  4. Hej Marika

    Ja oss med trädgård är det lätt att hitta på gåvor till!
    Bra tips!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karsten!
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Du har et hav av ideer Marika. Jeg hadde satt pris på alle de gavene, men det er litt utenfor sesong, så det blir ikke mye hagegaver hos oss.
    Ha en fin helg!
    Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Snart börjar säsongen igen, efter nyår är det dags för de första fröna, men först skall vi fira Jul och Nyår.
      Ha en fin helg!
      Marika

      Radera
  6. Så många fina julklappstips du delar ut jag tackar ja till dem alla.Önskar dig en trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, det är presenter som jag blir glad av själv.
      Ha en trevlig helg!
      Marika

      Radera
  7. Jag skulle bli glad för alla klappar du föreslår. Har önskat mig ett par handskar själv och brukar ge bort fågelmat.
    Ha en fin helg //Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta!
      Gillar att få frön,både blommor och grönsaker, och handskar går alltid åt.
      Ha en fin tredje Advent!
      Marika

      Radera
  8. Hei Marika!
    Her det mye jeg kan ønske meg.
    Fine collager du har laget.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, ja det finns mycket man kan ge en trädgårderare.
      Ha en fin tredje Advent!
      Marika

      Radera
  9. Ottimi regali, è davvero bello ricevere qualcosa che sia correlato al giardino :)

    Buona domenica!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gracie Pontos!
      Regali che mi piacerebbe avere me stesso.Una settimana fino a Natale.
      Buona demenica!
      Marika

      Radera
  10. Sier ja til alt :)
    Spesielt har jeg sans for fuglematergaver til nye hageeiere!
    God søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Villrose!
      Blir själv glad av saker man kan ha nytta av i trädgården.
      Ha en fin söndagkväll!
      Marika

      Radera
  11. Vilka bra tips du har och vilka fina collage du gör av dina tips - nu igen! Du är verkligen en fena på att göra trevliga och inspirerande collage!
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anni!
      Har svårt att begränsa mig med antalet bilder, då blir det bra med collage, behöver inte välja bort någon bild.
      Ha en fin kväll!
      Kram Marika

      Radera
  12. Min ønskeseddel er for længst afleveret, og for en gangs skyld er der kun to haveønsker. Dem håber jeg bestemt også, at jeg får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det sköna med Jul är att få umgås med nära och kära, och ha det skönt. Hoppas du får din önskeklapp.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Hejsan Marika!
    Inte är det svårt att hitta julklapp till en "kollega" inte.
    Däremot är det svårt (för mig) att hitta bra rim ;-) Tack för ditt rim. Kanske stjäl jag den om klappen blir den rätta ,-)! Men, i ärlighetens namn kommer jag i så fall att berätta att det inte var mitt eget påhitt ;-(
    Ha en fin tredje advent /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Nej det är lätt att komma på klappar till dottern som också gillar trädgård.Det är roligt med rim, men det är fritt fram att låna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Fina tips! Julrosorna jag satte på trappen blommar fortfarande så det är verkligen en klapp som håller. Och visst vill vi behålla våra fågelvänner i trädgården.

    Ha en fin vecka! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, min Julros har stått inne, och ser lite blek ut, men den överlever nog. Fåglarna flockas kring fågelmatarna, så det är viktigt att inte glömma bort dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  15. Hej Marika!
    Vad roligt det låter att göra fotoböcker från den egna och dotterns trädgård. Förra året gjorde vi en fotobok med bilder på vår dotter till farmor och farfar. Den blev väldigt uppskattad och fin (förstås) men att göra en med trädgårdsbilder har jag inte tänkt på ... Jag har massor med underbara bilder från min systers trädgård som jag tror hon skulle vilja få en bok med .... Tack för tipset.
    Önskar dig God Jul!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin!
      Det är lika roligt att sitta och redigera framför datorn, som att bläddra i. Blev en uppskattad present av dotterns trädgård, samt våra gemensamma trädgårdsresor.
      Tack detsamma, en riktigt God Jul!
      Marika

      Radera
  16. Heisann, har faktisk kjøpt en fuglemater i gave til min søster, men fant ut at jeg gir hele familien et restaurantbesøk i steden, så kanskje jeg beholder fuglemateren sjøl.... hvem vet! En amaryllis skal jeg i alle fall gi bort!
    Ønsker deg en fredelig og go´jul ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Fågelmatare är alltid bra att ha, det hänger flera stycken hos mig, men konstigt nog sitter fåglarna ofta i samma.
      Tack detsamma till dig, ha en riktigt God Jul!
      Marika

      Radera
  17. Vad roligt att ha ett gemensamt intresse med sin dotter :)
    Och ett riktigt bra tips med kalender för att ha minnen på papper och inte bara i datorn.

    Ha en fin jul!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Ja det är riktigt kul, vi har gjort många trädgårdsresor ihop. Kalendern är full av sommarminnen.
      Tack detsamma, en riktigt God Jul!
      Marika

      Radera
  18. Hei, Marika! Fine julegavetips til hageelskere,
    Ønsker deg og dine en riktig god jul!✨💖

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tusen tack, och en riktigt God Jul !
      Kram Marika

      Radera