lördag 17 mars 2018

Beställning av Dahlior.

Vädret har varit soligt och fint de senaste dagarna. Snön smälter undan
och jag har fått en känsla av att våren är på gång.
Kanske var det därför jag fastnade på några sidor med dahlior.
Egentligen behöver jag inga fler, men det blev en beställning ändå.
Det blev en hel del nya, och alla storblommiga.
Rad 1: Lavender Rose, Thomas Edison, Leila Savannah Rose.
Rad 2 : Claire Obscure, Cafë au Lait, Creme de Cassis.
Rad 3: Avignon, Joncondo, ShilloNoelle.

Cafë au Lait var stjärnan förra året, otroligt stora fina blommor.
Creme de Cassis har jag haft förut, men har inte sett den blomma
de senaste åren, så jag antar att den tagit slut.
Foxy Lady och Palmarés, får bo ihop.
(Bilderna från Bulbs och Odla)
Några av förra årets skönheter.
Det var mitt bästa dahlia år.
De blommade fortfarande i oktober, då jag grävde upp dem
för vinterförvaring.
Lilla pompomdahlian Rocco blev en favorit, kanske kan jag hitta den på
trädgårdsmässan.  Vill inte vara utan den.
Men hoppas att den gamla kommer att blomma i år också.

Vet inte om det var kaffesumpen som gjorde underverk, men alla
plantor blev stora och kraftiga, och blommade länge och fint.
Har börjat spara kaffesump redan nu, och den skall blandas i jorden i år också.
Kunde inte heller motstå denna söta lilja Lotus Queen.
Blev några perenner också och en Engelsk Pelargon
som jag har fastnat för, trots att jag har svårt att hålla dem vid liv.
Nästa vecka är det trädgårdsmässa, det känns som att 
trädgårds året har sparkat igång.
 
Ha en trevlig helg!



33 kommentarer:

  1. Hei Marika!
    Dette var det flott å se. Gled deg til 'Thomas Edison'.
    Det er alltid spennende å se hvor mange som har klart vinteren i kjelleren. Jeg vet jeg ikke klarer å la vær å kjøpe nye knoller, og hvorfor skulle jeg la være? Spørsmålet er mer til meg selv. Pleier å kjøpe mange på Hagemessa i april. I år som i fjor skal jeg også så flere. Har kjøpt fra frø fra impecta. Jeg har en svakhet for Dahlia. Den svakheten dyrker jeg bokstavelig talt.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Så sant, varför skulle man begränsa sig, det kommer nog att bli fint. Hoppas bara att det är rätt knölar, när de kommer. Får be maken att bygga en ny blomlåda till dem, de verkade trivas att stå tillsammans.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  2. Hej Marika! Så mange fine du har bestilt. Café au Lait har jeg også hatt. Utrolig store blomster på den.
    Du får nok mange fine blomster til høsten.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, ja Café au Lait var riktigt fin. Skall bli spännande att se om de trivs lika bra som förra året.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Hei Marika.
    Så mange flotte dahlier. Det er ikke lett å begrense seg. Det har jeg problemer med. Jeg har ikke så mye plass, så litt begrenser det seg selv. Det kommer til å bli flott hos deg til høsten når disse blomstrer. Fortsatt god helg.
    Hanne-Lise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Det är inte lätt att begränsa sig, de är så fina. Men de tar ju lite plats vid vinterförvaringen också. Jag hoppas det blir en fin blomning.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Ja, nu har du sannerligen förberett för en strålande Dahlia blomning i sommar!

    Ha det gott, nu skall det visst bli varmare!

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja, jag är förberedd. Solen skiner så fint, så jag hoppas våren är på gång.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Det skal nok blive smukt til sommer.
    Mine bestilte dahliaer kom i sidste uge. Nu står de i skuret og venter på det bliver forår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!
      Tack, det hoppas jag också på. Har mina från förra året hos dottern för vinterförvaring, så det blir en hel del.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Vad härligt med dahlior. Så fint det kommer att blomma hos dig i sommar.

    Har precis varit nere och känt på mina knölar och de känns fasta och fina. Min man är liksom mig väldigt förtjust i dahlior, och han planerar att köpa några nya. Ska tipsa honom om Thomas Edison, Claire Obscure, Palmarés och Rocco. Alla var jättefina men de blev mina favoriter.

    Önskar dig en fin söndag!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin!
      Ja, hoppas det, året innan var inget lyckat år, många som inte blommade alls. Lilla Rocco har små blommor, men den är fin.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  7. Kaffesump! Tack för tipset det ska testas. Jag skulle inte heller ha några men var vägen om en handelsträdgård i fredags... Totally Tangerine och Wisard of Oz följde med. Sen hittade jag 'Creme de Cassis'.. På den vägen är det. De jag vinterförvarar ser bra ut i översta backen. Det är första året som jag inte gått igenom knölarna under vintern så den som lever får se.

    Du har hittat många fina ser jag i bilderna :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Vet inte om det var kaffesumpen som gjorde att de blev extra stora och fina, men tror det. Undrar när dottern säger stopp, jag tar en stor del av hennes vinterförvar med mina dahlior. Dina inköp är riktigt fina.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  8. Davvero bellissime le dalie! Purtroppo in buone condizioni richiedono molto spazio che non ho :)

    Un saluto :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grazie mille !
      Le dalie sono così belle. Compro troppi.
      Saluti /Marika

      Radera
  9. Måske skulle jeg gemme vores kaffegrums. I hvert fald rådnede nogle af vores dahliaknolde sidste pga af al regnen. Kaffegrumsen ville sikkert skabe mere dræn omkring dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag tror att det gjorde skillnad, och måste ha det i år igen, året innan trivdes de inte lika bra.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  10. Så underbart vackra Dahlior och vilket bra tips det där med kaffesump det kommer jag absolut att ta till mig.Vad härligt med trädgårdsmässa nog är våren på gång alltid.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja, det kommer att bli fint med dahliorna. Har suttit och njutit i solen på altanen idag, det var riktigt skönt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Åh, hvilke skønheder, elsker Dahlia :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! visst är de fina.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  12. Kaffesump kan man inte slänga, den är värdefull. Lycka till med pelargonen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Ja, nu sparar jag, och dahliorna skall få en dos. Tack det behövs, de vill inte riktigt hos mig.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  13. Oj vilken färgprakt. Det blir något att se framemot kan jag tänka. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carita!
      Ja, det skall bli färgglatt i år, hoppas jag.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Kaffesump, det lät ju intressant. Vilka ljuvliga dahlior du har beställt. Jag har njutit av alla bilder. Själv har jag inga dahlior. Har ingen plats för dom, tror jag. Fast egentligen fick jag en idé precis i detta nu. Har en rabatt som kommer att bli tom som jag inte har någon riktig plan för. Hade funderat på sommarblommor av olika slag, typ zinnia, cosmos och annat. Men kanske dahlior vore något.

    Tack för inspirationen!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Har hört att kaffesump är bra gödning, så jag provade med det, då mina dahlior inte var fina året innan, och de blev riktigt fina. Jag planterade dem i en stor blomlåda, i stället för krukor, som de stått i året innan. Flyttade också bort dem från den varma altanen, så det kan ha bidragit till att de trivdes bättre. Skall prova att så Zinnia för första gången i år, hoppas jag lyckas, de är riktigt vackra. Finns så många fina dahlior, och de skulle säkert bli fint tillsammans med sommarblommorna.
      Ha det fint!
      Kram Marika

      Radera
  15. Haha, är det inte typiskt. Behöver inte fler, men det blev några ändå. :D
    Lycka till med alla dahlior. Själv hoppas jag mina klarar den extremt långa vinterförvaringen, normalt brukar de ligga i jord sedan flera veckor... men i år är allt så sent och snön "kväver" mig. Äh, nu måste jag rycka upp mig. Det är vårdagjämning och solen skiner och det blir snart vår. ♥
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Ja, hoppas jag kan hålla mig, så det inte blir fler från trädgårdsmässan. Härligt med solsken, den piggar upp. Har mina knölar hos dottern, de brukar klara vintern bra. Inne gror fröna som jag satte för några dagar sedan. Det blir vår snart.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  16. Läckra former och färger på bilderna. Jag gillar också dahlior. Det är vinterförvaringen som är begränsande för jag vill gärna ha dem i många år så att de blir stora och fina. Det är kanske kaffesumpen men jag har märkt att det är stor skillnad mellan åren på hur de trivs oavsett om man har samma kruka och samma jord (jag har mina i krukor) så det är nog någon väderfaktor med i bilden också. lycka till med dina dahlior.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Kanske gav kredit till kaffesumpen obefogat, men skillnaden från året innan var så stor.Då blommade knappt hälften. Fortsätter nog med kaffesumpen så får vi se. Tack, skall bli spännande att se hur de trivs i år.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  17. Maybe I should save our coffee grounds. at least some of our dahliaknolde rattled last because of all the rain. The coffee grounds would surely create more sinks around them.

    หนังออนไลน์

    SvaraRadera