lördag 30 maj 2020

Tulpanerna tackar för sig.

I år har tulpanerna varit extra fina, och blommat länge.
Är speciellt förtjust i de purpur och blåtonade.
De blir bara finare ju äldre de blir. En favoritfärg.
Foxtrot såg ljustrosa ut på bilden då jag beställde, den blev inte riktigt rätt.
Charming Beauty och Charming Lady, skiftar färg allt efter som.
En riktig snygging.
Snart får de tacka för sig, och lämna plats till dahliorna.
Ute i rabatterna blommar Tovsippan, den tittar fram lite överallt.
När den blommat klart försöker jag samla ihop den.
Förgätmigej har jag många tuvor i år, den har självsått sig.
Vallmon den orangefärgade har många knoppar, 
gillar den inte men den får stå kvar.
Lyckades till sist hitta den rätta färgen, Pattys Plum.
Sarah Berhardt har många knoppar, ser lovande ut.
Kände att jag låg efter med mina sysslor.
Har lyckats få ut alla tomat och gurkplantor till växthuset.
Planterat perenner och fixat till amplar och krukor. 
Vädret har varit riktigt fint.

Ha det bra !



Länkar till TrädgårdsFägring.








26 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Ja, dine tulipaner har vært veldig fine i år, og de har nok også blomstret ekstra lenge i det kjølige været.
    De i lilla og blåtoner er mine favoritter også.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, de har blommat fint länge. Provade lite nya färger, men de lila, blå är fortfarande de jag gillar bäst.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Åh vilka fina tulpaner! Ljuvlig färg också :)
    Jag ligger efter med allt också...puh, det är mycket som ska planteras om nu! Alltid denna tid!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack, de har varit extra fina i år. Tomat och gurkplantorna har varit inne länge i år, men nu är de ute i växthuset, och det känns bra.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  3. Så fina tulpaner! Bra helg till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Satu!
      Tack för det! Ha en riktigt fin helg du också.
      /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Alltså dina tulpaner har ju varit makalöst vackra i år! Undrar om dom stått i blom längre för att det varit en sval majmånad. Jag tycker jag njutit av bilder på dom i flera av dina senaste inläggen. Och att du redan har knopp i Sarah Bernhardt. Min har inte kommit så långt ännu men det är några dagar sedan jag kollade den. Kanske har den också knoppar på gång. Hoppas det för den är så ljuvlig. Däremot såg jag att min 'Festiva Maxima' hade massor av knoppar. Men den står lite bättre till än vad Sarah gör så det kan bero på det.

    Önskar dig en fin söndag och kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! Både narcisser och tulpaner har blommat länge, de trivdes nog bra i det kyligare vädret. Är så glad för Sarah, med alla knoppar. Förra året blev det inga blommor. Pionerna ser ut att trivas bra de med. Nu har värmen kommit och det är riktigt skönt.
      Tack detsamma /Ha det gott!
      Kram Marika

      Radera
  5. Så vakre lilla tulipaner! Blir aldri lei av de fargetonene. Ja, forglemmegei fyller godt ut i bedene for tiden. Drar dem opp etterpå. De selvsår seg jo vilt likevel. Og Sarah står med knopper!
    God søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Tack, de lila tonerna är också mina favoriter. Pionerna ser ut att trivas bra i år, hos mig är Sarah, stjärnan.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  6. Tulpanerna är så läckra och visst har de blommat länge och vackert i år :) Den dubbla mörkt violetta med vit kant ser ut som Dream Touch och den är en av mina favoriter.

    Jag har inte planterat en kruka eller tomat... Skulle behöva en handräckare just nu.. Får se vad jag hinner idag. Ska ta det lugnt för jag ska orka göra klart tårta och bearnaise.

    Ha en fortsatt fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Ja de har varit fina, det är Dream Touch , Blue Diamond och Queen of Night på den översta bilden. Jag är glad att jag lyckades få ordning på växthuset, och framförallt att alla plantor flyttat ut. Nu rår jag om mitt kök igen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Fantastiska tulpaner! Älskar tulpaner!
    Inte alls lika mycket av dessa blommor i UK som i Sverige.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack! De har varit fina i år, och blommat länge. Nu blir de ersatta av dahlior.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Flotte farver du har kunnet nyde i dine tulipaner,men dine rabatter der nu også fine og frodige ud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack! Det har varit en lång blomning. Ja, nu börjar det blomma i rabatterna också. Aklejan står på tur. Idag skall det bli riktigt varmt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  9. Hei Marika.
    Fine bilder av tulipanene dine. Til høsten skal jeg få tak i flere løker. Ser frodig ut i hagen din.
    God pinse.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Det har varit riktigt fint med alla narcisser och tulpaner. Skall också fylla på med fler lökar i höst. Tack, det är fint nu med allt som växer och grönskar.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Så vakre tulipaner, en herlig tid nå!
    Bare å nyte..,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack! Ja det är helt underbart, sol och varmt och skönt.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  11. Hei Marika!
    Vakker tulipanblomstring. Ja, jeg er veldig glad for at dahliaene snart overtar. De blomstrer heldigvis helt til høsten. Alt går så fort nå. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, de har varit fina i år. Narcisserna har blommat länge och Recurvus har precis slagit ut. Det är fint nu.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Så vackra Tulpaner mina har också börjat slå ut och det är så trevligt.Den sista bilden är verkligen vacker med dina krukor fyllda med underbara kulörer.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, de har nog blommat klart hos mig nu. Skall byta ut dem mot dahlior. Minipenséer är jag väldigt förtjust i. Så söta och doftar gott.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. For noen fine tulipaner du har, ja, her er det ikke mange igjen, men mye knopper på peonene så det ser lovende ut. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      De har varit riktigt fina i år, och blommat länge. Men nu är det över. Min Sarah B har också många knoppar, ser fram emot blomningen.
      Ha det fint /Marika

      Radera