lördag 30 juli 2022

Månadens bild - Juli.

 Dags för Månadens bild - Juli, veckorna går fort, alldeles för fort.  Juli har varit en månad med extrem värme, några dagar  runt 35 grader, vilket är för varmt. Nu är det normal nivå , 10 grader lägre. Temperaturen varierar , känns nästan lite kyligt på kvällar och tidiga morgnar. Vi har fått lite regn men inte tillräckligt. 

Under krikonträdet har liljorna slagit ut och blommat över. Inte alls den praktfulla blomning som jag blivit bortskämd med, rabatten med pionerna tog jag en närbild på istället för att visa pioner utan blommor. Nu är det Praktveronika och flox som blommar och lockar till sig en hel del insekter och fjärilar.
Den andra vyn ser inte så annorlunda ut mot de tidigare månaderna, trots att det blommar fint, men det syns inte på distans.  Crazy Daisy har blommat klart , den lila riddarsporren likaså, men temyntan och några flox  och den grekiska vädden blommar ännu.
Den röda stockrosen har slagit ut, så då vet jag att den persikofärgade och ljust gula har korsat sig och blivit en mörkare gul. Någon dubbel variant syns inte till. Får så nya nästa år igen. Luktärterna trivs bättre i år, då jag flyttade ut den stora tunga krukan , så den hamnar lite mer i solen. Rudbeckian Sahara är en överlevare från förra året. Hade den i kruka då och planterade den i en odlingslåda över vintern. På våren fick den gröna blad, då fick den flytta in i en kruka igen. Marits hagedagbok, skrev att hennes hade övervintrat, så då testade jag.  Tack för tipset! 

Blommor i juli! Flox, temynta, malva, borstnejlika, stockros, digitalis, praktveronika, vädd, och den riktiga magneten för humlor vit bolltistel.

Min Viticella klematis har börjat sin klättring och tror att den når upp i krikonträdet i år igen. Jag lyckades inte få till ett blåregn i pergolan men denhär är inte så dum den heller.  På altanen har jag Jätteverbena som lockar till sig fjärilar. Det har inte varit så många på besök i värmen. Men nu verkar de ha vaknat till liv. 

Förutom Jätteverbena är det zinniorna som trivs, gillar årets färger, lite mildare än de cerise och orangefärgade som jag hade förra året.
Är så glad för rabatten i skuggan under de stora träden. Tror  mina Hosta har haft det idealiskt i sommar. De ser ut att trivas alldeles utmärkt.
Lite färg får jag också av torktåliga blommor, som temynta flox och borstnejlika.  Floxen brukar vara törstig men här kommer inte solen åt, så då blir det perfekt.  Borstnejlikan är av egen sådd, så fin, en annan  blev lila med vita detaljer. 

Skulle vattna hos dottern, hon hade gjort det lätt för mig, vattenkannorna fyllda färdigt på rad.
Ha en trevlig helg!
Marika


28 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Det er så mye fint som blomstrer hos deg fortsatt! Ja, juli har forsvunnet allerede, og det er utrolig at den kun er en sommermåned igjen. Så fint at 'Sahara' overlevde hos deg. Jeg trir at de tåler mye bare de har god drenering. Hos meg selvsår de seg i grusen, og de står der i minimalt med jord. Likevel har de overlevd ute her uten mye snø, for det kom jo ikke i vinter.
    Flotte vannkanner hos datteren din!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja det går lite för fort, men hösten kan vara fin också. Blev glatt överraskad av att Sahara överlevde vintern, men för säkerhets skull sådde jag nya också, så nu har jag riktigt många. Får plantera dem i en rabatt. De är så vackra.
      Ja, det var färgglada vattenkannor, och färdigt att bara vattna alla krukor.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Visst känns det att vi börjar gå mot sensommaren. Jag ser att färgskalan hos dig har börjat gå mot varmare nyanser, en del rött men dina zinniior i lite mer pastell tycker jag är väldigt vackra. 'Sahara' övervintrade hos mig också i flera år men den senaste vintern blev nog alldeles för kall. Vi hade ju väldigt djup tjäle, länge.
    Här har inte kommit något regn och det börjar bli torrt. Men temperaturerna är behagliga.
    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Zinniorna är jag väldigt nöjd med i år. Sahara är en favorit, och det känns bra att den övervintrar. Jag sådde dem i år också innan jag visste att den hade övervintrat. Men det gör inget, tycker de är fina. Vi har också torrt, så det får gärna komma regn. Idag var en solig fin dag.
      Ha en fin helg /Kram Marika

      Radera
  3. Ja nog går vi mot sensommar. Men jag längtar faktiskt...efter färgerna, luften och en mer vilsam trädgårdstid. Konstigt nog. Torkan är galen här och det är nog bara alla soldyrkande turister som gillar solen och värmen nu...
    Ha en fin lördag!
    KRAM från Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Hösten kan vara riktigt fin med alla vackra färger och en klar fin luft. Vi får hoppas att det blir lite regn i augusti , det är inte kul om allt torkar bort.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  4. Hej Marika,

    Visst är det så att avståndsbilder inte riktigt förmår visa det vackra som faktiskt finns. Men det verkar blomma bra hos dig, massor av färg som lockar bin och fjärilar. Soligt men inte alltför varmt verkar vara det de gillar och det stämmer ju med sensommar. Zinniorna är så fina, önskar att jag hade bättre tur med dem (eller att sniglarna inte gillade dem så mycket) och skuggrabatten har tagit sig riktigt fint, förstår att du är nöjd.
    Glada vattenkannor hos dottern :)

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Ja det blommar fint, är riktigt glad att det kommer nytt då en sort har blommat klart. Zinniorna är jag nöjd med i år. De kommer att blomma ett tag till liksom dahliorna. Skuggrabatten med mina hosta är jag riktigt nöjd med, har inte lyckats så bra med hosta förut, så nu har jag hittat en bra plats för dem. Vattenkannorna stod på rad och väntade att bli tömda. Hon har så bra, man kan vattna med vatten från ån.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  5. Ja, tænk at juli allerede er forbi. Det har været en speciel måned med den overvældende varme, vi havde på et tidspunkt. Selvom roserne holder pause, har du meget andet, der blomstrer i haven. Klematis er nu en gave til haven, fordi den er med til at trække blikket opad mod himlen, så vi ikke hele tiden går og kigger ned.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det går allt för fort, men augusti blir nog fin. Det brukar kunna bli några rosor till, får hoppas på det. Första året blommade min Rhapsody in Blue fortfarande i oktober. Klematis är fina, är glad för varenda en som trivs och blommar. Ja det är viktigt att höja blicken.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  6. Juli har været en meget varm måned, men også blæsende! I haven er mange blomster hurtigt færdige, men andre tager over, og du har så utroligt mange forskellige at der altid er en smuk blomstring!
    Dit Hosta-bed i skyggen ser lovende ud og Zinnia'erne har virkeligt dejlige farver. Ærteblomster, floks, Verbena og stokroser ser alle så fine og festlige ud - selv vandkanderne hos din datter er festlige! Du må da være tilfreds Marika.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det har varit ganska varierat väder hos oss, idag är det mulet men varmt. Det är trevligt med något som blommar, och nu är det både zinnia och dahlia som blommar ett tag. Det känns så bra då det mesta av det jag har sått, växer och blommar fint. Tack ! Jag är nöjd med både blommor och färdiga vattenkannor. Sådan service!
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  7. Så mye flott du har til tross for supervarme og tørke, her har vi vel hatt en mer normal sommer, så det er ikke mye jeg har måttet vanne, bortsett fra det som står under tak og i "regnskyggen". Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack! Ja det blommar fint, men jag har fått vattna , speciellt alla krukor och amplar, och i växthuset. Idag var det inte lika soligt men värmen är kvar. Det har varit väldigt varierat, ibland är det nästan kallt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Det er utroligt så mange smukke blomster, du har i haven på trods af de meget varme dage. Krukkeplanterne må kræve meget pasning i form af vanding og afklipning af visne blomster, når det er så varmt.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack! ja de blommar fint. Speciellt de som står på altanen i sol behöver mycket vatten. Rensar visset samtidigt då jag vattnar.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Hei Marika!
    Du har en så stor variasjon av planter i hagen din. Noe som forundret meg i 2018 (den en enorme tørkesommeren) er at hostaene klarte seg godt.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Jag blev förvånad över att de trivs så bra i skugga och torka. I år ser de hela och fina ut. Jag utökade rabatten 2020 och då planterade jag hosta och lite annat, sedan blev det fler växter förra året. Provar mig fram med torktåliga växter.
      Är glad att de trivs.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Det är väldigt mycket och fin blomning i dina bilder men visst gör värmen att somligt blommat över fort. Här har de stora liljorna börjat slå ut och jag reflekterade igår över att de måste blivit många fler... ..så lite tvärtom :) Även här har fjärilarna kommit och de älskar mina olika fackelblomster. Visst var det väl du som blev sugen på såna?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, det blommar fint men speciellt liljorna var inte som de brukar. Både humlor och fjärilar har hittat till trädgården igen, har inte synts till så mycket. Fackelblomster är riktigt fina, såg dem hos dig i din blogg, och hos någon mer. Riktigt vackra. Verkar dessutom finnas i mina favoritfärger.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Nei men så stilig med vannkanner med forskjellige farger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Ja det är riktigt färgglatt .
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Det är bra med vattningshjälp så jag antar att din dotter är nöjd! Just nu har jag en väninna här så vi är ute hela dagarna och "gör Gotland". Så igår när vi kom hem så hade min gubbe vattnat allt på framsidan; pallkragarna, långrabatten, förträdgårdens buskar och träd m.m. Vi har otroligt torrt och varmt så ALLT börjar sloka och då är det inte kul.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Det behövs någon som vattnar om man vill resa bort ett tag. Vi ställer gärna upp och får hjälp då vi vill lufta på oss. Vi fick några regnstänk igår precis då jag cyklade hem från frissan, lagom så jag blev blöt. Sen blev det sol igen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  13. Hej Marika!
    Det blommar fortfarande fint hos dig trots att Ni har haft det så varmt.Fjärilarna de har börjat dyka upp igen har saknat dem men nu far de omkring till alla blommor vilket är härligt.Det är så bra med bevattningshjälp de har även vi behövt nu när vi har varit på resa.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det finns något som blommar hela tiden, det är trevligt. Både humlor och fjärilar har hittat tillbaka. Vi fick en rejäl regnskur igår, så då behövde jag inte vattna, annars måste krukorna vattnas dagligen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  14. I have to look for mint phlox. I also have a terrible drought and I have to water.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      My phlox plants are really beautiful this summer. I enjoy them. It is very dry here too.
      Have a nice day /Marika

      Radera