fredag 15 juli 2022

Mitten av juli.

 De senaste veckan har vi haft varierat väder, några riktigt varma soliga dagar, men också  blåst och lite regn emellanåt. Idag var det faktiskt riktigt kalla vindar som blåste därute. Blev överraskad av det, då jag gick ut till växthuset, i morse för att öppna dörrarna, men det behövdes inte. De fick förbli stängda idag. Fönsterluckorna öppnar sig själva om det blir för varmt, idag är det ingen risk för det. 

Allt regn gör att det blir grönt och frodigt i rabatterna, tycker mina Hosta ser riktigt välmående ut i år, inga hål eller skador.

Gillar de med en vit kant, det ser fräscht ut, är så glad att de trivs i skuggrabatten, trots att det blir lite torrt och skuggigt där. Ser på bilden att jag glömt att rensa bort vissna pärlhyacinter.  Grönt är skönt.

Visst är grönt fint, men lite färg får det vara med. Mina liljor ser ut att inte må lika bra som de brukar
dehär rosa har slagit ut först, men ser en aning anemiska ut.  Har vant mig vid att de blommar lika fint år efter år, men i år är det inte så.  Vad ger ni för näring till era liljor?

Runtom i rabatterna finns det lite vita blommor. Morotsblomman, en vit stockros, lilja och prästkragar. De får blomma och sedan rycker jag upp dem, de tar över hela rabatten annars.  Den i vänstra nedre hörnet har jag sått, den heter Crazy Daisy  och är en jätteprästkrage.  Den är riktigt fin med sitt lite rufsiga utseende.  Syns inte så bra på bilden men den har dubbla kronblad. 

Honungsrosen blommar fortfarande men kanske inte så länge till men då får jag njuta av riddarsporrarna istället. En riktigt intensiv blå färg, och några vita som jag har sått själv.

Stockrosen har fått en helt annan nyans än den brukar ha. Här har stått en ljust gul och en aprikosfärgad, kanske har de korsat sig, är fortfarande förväntansfull på om de dubbla kommer att blomma i år. 

Lite röda toner i form av digitalis, flox och min allra första Dahlia som har slagit ut  Det är  Babylon Purple som var först ut. Flera har knoppar så de kommer så småningom. I år har de klarat sig från tvestjärts angrepp, och det känns bra. Har strött ut kaffesump på jorden och sprayat med såpavatten, Hoppas det är en bra förebyggande åtgärd.

Zinniorna fortsätter att slå ut med nya färgkombinationer. De ser lite olika ut, inte bara till färg men också till form.

I veckan har jag skaffat mig en ny cykel, med elmotor Vilken lycka att ha en cykel som passar mig och min längd. Den är lättare att cykla på än min gamla utan att använda motorn. Med motorn går det som en dans.  Här är den nylevererad med alla viktiga papper och tillbehör i påsen.  På min första cykeltur tyckte jag att den började skramla då jag cyklade både på kullerstenar och grusvägar. Ringde cykelaffären ,  de kom och hämtade cykeln och monterade om batteriskenan. Efter några timmar fick jag tillbaka cykeln. Affären finns inte här utan i en stad två mil bort. Vilken service och cykeln låter inget nu.  Blir så glad då ett företag verkligen gör sitt bästa för sina kunder.  

Ha en trevlig helg!
Marika




30 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så flott ny sykkel du har fått deg. Ja, god service er gull verdt. Vi har det samme været her bortsett fra at det kommer ikke en dråpe med regn. Det er stor skogbrannfare over alt her nå, og det er ikke hyggelig. Så fine riddersporer du har. Jeg venter på mine zinnia som skal blomstre snart. Jeg sådde de så sent, men de har dannet knopper. Jeg gleder meg til å se de :)
    Fortsatt god helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! Är så glad att jag unnade mig en ny cykel, trots att den gamla fungerar fortfarande. Det är ovant med det svala vädret, nu på morgonen är det bara 14 grader. Hoppas ni får regn snart, det är inte bra med torkan ute i skog och mark. Visst är det en vacker färg på riddarsporrarna. En växt som jag tycker mycket om. Zinniorna är fina, värda att så, de blommar nog snart hos dig.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Tjusigt värre. Älskar när allt blommar så fint. Gillar också Hosta med vit kant. Några av mina stockrosor hade också ändrat färg från knallgul till rosagul. Ha det fint! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Vi kommenterade nog samtidigt hos varann. Vad spännande med stockrosorna. Hade den ljust gula en persikofärgad och en röd på samma ställe. Än så länge ser jag bara den här lite mörkare gula. Hosta med grönt och vitt ser så fräscht ut.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Ja, det er et godt år for Hosta - også hos dig. Jeg er også så glad for den med hvide kanter. Den vil jeg dele til næste år!
    Dine blomster ser fine ud allesammen. Dejlige Zinnia, stokroser, gulerodsblomster - og liljer! Og sjovt med alle de forskellige slags de krydser sig til. Hvad er det for et fint lille sort tårn du har i baggrunden af liljerne?
    Og nu kan du cykle i modvind og medvind og både op og ned ad bakkerne uden at miste pusten. Herligt med en elektrisk cykel - og rigtig god service. God fornøjelse med det hele!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja de är riktigt fina i år, så fina utan hål på bladen. Det samma gäller dahliorna, tror knappt att det är sant, de har fått vara ifred för tvestjärtarna. Måste kryssa fingrarna, och ta i trä. Liljorna står under krikonträdet och på andra sidan trädet har vi vår pergola med utemöbler. Det är ryggen av trädgårdssoffan som syns bakom liljorna. Är så glad i cykeln, den fungerar bra utan elen också, det är min första danska cykel, förut har jag hållit mig till svenska.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  4. Hej Marika, Your garden is like a little paradise. I enjoy looking at the photos. Have fun with your new bike. Fijn weekend!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Willy!
      Thank you so much, it´s not a paradise but I enjoy my garden. I´m sure I will enjoy my bikeing tours, it is a lightly pedaled bike.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Härlig blomsterprakt och kul med en ny cykel :) Det är det bästa köp jag någonsin gjort, en elcykel! Man suuuuuusar fram...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack så mycket Titti. Javisst är det härligt, vilken fart man får och tycker faktiskt att den är mer lätt trampad än min vanliga cykel. Ha det gott!
      Kram / Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Först och främst grattis till din nya cykel ... och att du köpt den på en firma med en så fantastisk service.
    Och så njuter jag av allt vackert i din trädgård. Hostorna är fina hos mig också, dom tycker inte rådjuren om. Det är väldigt frodigt och fint i år, jag tror att det varit idealiskt växtväder med värme blandat med regnskurar och svalare väder.
    Dina stockrosor är fina och det är nog som du tror, att dom korsat sig. Hos en granne längre bort blommar nu ljust gula stockrosor och dom är så fina. Inga fula blad på dom i år heller.

    Önskar dig en fin söndag och kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, är så nöjd med cykeln. Ja det är viktigt med bra service och att man blir bemött på ett bra sätt. Tack, det är fint i trädgården nu, och de växterna som står lite skuggigt ser ut att trivas bra. Aha då vet jag, de har haft samma färg i många år, men nu blev det något annat. De är fortfarande fina, har den ljust gula på ett annat ställe tillsammans med vita. Ja förra året var bladen riktigt fula, men i år ser de ok ut.
      Tack detsamma Anita, ha det så gott!
      Kram Marika

      Radera
  7. Minulla on myös kuunliljoja useampia erilaisia ja pidän niistä myös todella paljon. Tuo sinun salkoruususi on ihastuttavan värinen, kaunis.
    Täällä on ollut todella sateista ja kylmää mutta nyt ilmeisesti hieman lämpenee.
    Hienoa että sait pyöräsi niin pian takaisin ja että olet tyytyväinen.
    Hyviä pyöräily hetkiä ja ilmoja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Sinun kommenttisi oli joutunut roskapostiin. Viime aikoina on usein tapahtunut että joku joka on kauan kommentoinut yhtäkkiä joutuu sinne.
      Kuunlilja tai Hosta on vain muutaman vuoden ollut tässä penkissä. Olen kerännyt ne samaan penkkiin, vähän kuiva ja varjoinen paikka, onneksi ne viihtyy hyvin. Salkoruusut on oikein kauniit, olen laittanut siemeniä moninkertaisista, mutta ei niitä vielä ole näkynyt. Meille on tulossa 35-38 astetta, huh. Kiitos, on oikein ilo pyöräillä sillä, en voinut aavistaa että olisi niin suuri ero tavalliseen pyörään.
      Terveisin Marika

      Radera
  8. Der er blomster med farver fra hele farvepaletten i din have her midt i juli. Min mand har haft en elcykel i temmeligt mange år efterhånden og er rigtig glad for den. Du er heldig, at du får sådan en fin service.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det är mycket färger, och mer blir det snart då fler dahlior börjar blomma. Liljorna blir fler, de rosa kom först men det skall bli både vita och röda. Dahliorna borde hålla sig till samma färgskala, olika röda toner och riktigt mörka . Trodde inte att det skulle vara så stor skillnad att cykla på den utan att ha elmotorn igång. Den är lättcyklad, jag är riktigt glad för den. Ja, servicen var outstanding.
      Ha det bra /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Så mycket fina växter som blommar hos dig nu. Härligt med lång blomning och kul att dina hostor mår bra.

    Kund- och servicemedvetna företag får man vara rädd om idag - de är inte särskilt vanliga.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, visst är det trevligt att ha något som blommar hela tiden, och är extra glad för att alla hosta ser ut att trivas riktigt bra. Vår cykelaffär i stan, där vi köpt många cyklar finns inte kvar, så jag började titta mig omkring på nätet. Valde denna affär och det visade sig vara perfekt. Det är ett gammalt familjeföretag, trevlig personal och mycket duktiga på cyklar.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Jeg husker mamma hadde mange stokkroser i hagen når jeg var liten. De var i flere farger og luktet forholdsvis godt mener jeg å huske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Jag är väldigt förtjust i stockrosorna, sådde nya färger förra året och i år, men har inte sett dem ännu. Tycker inte att de doftar något, men det kan säkert vara olika.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Makalös cykelservice! Nu kommer det väl att bli många sköna turer.
    Låt skönt med regn. Snustorrt här och 35 grader varmt. Du verkar ha fått ha hostabladen i fred för sniglar. Ser så fina ut.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Ja det var enastående, duktig personal och jättebra service. Cyklar varje dag det är så stor skillnad mot mina andra cyklar. Alla mina hosta är riktigt fina, har inga sniglar som tur är och nu verkar tvestjärtarna ha gett sig iväg också. Dahliorna har fått vara orörda. Vi har 32 grader idag imorgon skulle det bli 35.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Så mycket fint som blommar i trädgården hos dig dina Stockrosor är verkligen praktfulla sådana står på min önskelista.De gröna Hostorna med vit kant finns även hos mig och de är så dekorativa egentligen så är hostorna överlag så vackra och passar överallt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack! Jag gillar stockrosorna mer och mer. Har sått dubbla men de syns inte några knoppar på dem ännu. Vill du a frön så kan jag skicka till dig, när de blommat klart och bildat frön. Hostorna är fina, har hittat en plats där de trivs och mår bra. Idag hade vi 32 grader varmt, imorgon skall det bli 35.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  13. Och nu har vi värmebölja puh Vackra zinnior jag har alltid sagt inte en sommar utan zinnia men denna sommar har jag inga sått saknar dem!
    Cykla försiktigt nu.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Det är riktigt varmt idag, men skönt att det blir svalare imorgon. Är väldigt glad i mina zinnior i år, de rosa och persikofärgade blev extra fina. Tack det skall jag, lite ovan än så länge men det går bra . Har blivit många mil sedan jag fick hem den.
      Kram till dig /Marika

      Radera
  14. Hej Marika,

    Dina planteringar ser verkligen frodiga ut, vilken blomprakt! Tycker alltid att juli är lite blomfattigt, men kanske beror det på att merparten av mina planteringar är lundmiljöer. Men även här blommar en del perennklassiker. Prästkragarna sjunger på sista versen trots att jag klippt ner dem för att få dem att blomma med sidoskott. Din dubbla, frösådda är riktigt fin och stockrosen har en mjuk, fin färg även om du kanske tänkt dig något annat.
    Är avundsjuk på dina zinnor, så fina. Här verkar sniglarna tycka att de är alldeles för goda och de jag planterat ut försvinner inom några dagar.
    Olidligt varmt i några dagar och jag hoppas att den mer normala sommarvärmen blandat med lite regn kommer tillbaka igen.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, det blommar fint, det är dags för liljor och flox att få skina en stund, men liljorna är lite färre än de brukar. Prästkragarna har blommat klart hos mig med det är bara crazy daisy som är fin fortfarande. Stockrosen har i många år haft en ljus gul färg, så jag blev lite förvånad över förvandlingen. Har kvar den gula i en annan rabatt, får så av den i vår. Gillar den nya också. Jag har alla zinnior i kruka, blir lite jobbigt att vattna men vill gärna ha dem på altanen. Tack och lov har jag inte sniglar, och det är jag mycket glad för. Värmen är i det mesta laget, vi tog en lång cykeltur med maken men det var varmt det med. I morgon blir det svalare så vi får stå ut ett litet tag till.
      Ha det så bra /Kram Marika

      Radera
  15. Bardzo mi się podobają Twoje żółte malwy. też musze zdobyć nasiona. Widzę, ze też masz białe. Piękne! U mnie tylko różowe i czerwone kwitną.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      I´m very fond of hollyhocks, the yellow has changed it´s colour, but I still have a light yellow and white. Today I noticed that my red one has started to bloom. I really like them.
      Have a nice evening /Marika

      Radera