onsdag 31 augusti 2022

Ett besök på Galleri Astley i Uttersberg.

 I slutet av juni hade vi vår sista träff  på keramikkursen innan sommaruppehållet. Vår kursledare hade sett att det var en kombinerad utställning med textil och keramikkonst, på Galleri Astley. Det tyckte vi alla kunde vara en trevlig utflykt innan den sista kurskvällen, före sommarlovet.

Galleriet  finns inhyst i det gamla stationshuset i Uttersberg. Det går inga tåg hit längre Vill du läsa mer om galleriet kan du komma till Facebook sidan HÄR
Här finns en stor skulpturpark med många skulpturer, ett Museum byggt i ett gammalt sädesmagasin som tillhörde Uttersbergs Herrgård. Här finns en fast utställning och ett Café där man kan  fika. 

I parken finns en stor samling av konst målat på plåt, målningarna hänger ute året om. Nu var det inte för dem vi kom, så vi gick runt och tittade på alla och gick sedan in i galleriet för att se utställningen som vi kom dit för.

Det var de norska systrarna Elisa och Ida Helland-Hansen som visade upp sina vackra föremål i keramik och textil. Så härlig keramik med ljuvlig glasyr.  Keramiken bestod av bruksföremål, kannor, koppar och fat,  formar och skålar av olika slag. 
Den blå textilen som hänger på väggen matchar så fint keramiken. Det syns att systrarna inspirerar varandra.

Det var vackert, och annorlunda. Gillar de milda tonerna i både keramiken och textilierna.

Textil av Ida Helland-Hansen
Keramik av Elisa Helland-Hansen
Det är så vackra färger på keramiken, skulle vara kul att se hur man får till en så fin glasyr.
En riktigt trevlig tripp med mina kurskamrater, nu har vi börjat kursen igen. Blir nog inte så duktig som konstnären här ovanför, men det är trevligt att sitta och skapa med leran. Sen blir det alltid en överraskning att se slutresultatet, då sakerna har bränts och glaserats i ugnen. 

Ha det gott !
Marika





12 kommentarer:

  1. Hei Marika!
    Så flott utstilling du viser i fra. Tekstilene hadde vakre farger ja. Vasene og tekannene var også fine. Det blir spennende med ditt kurs.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja, det var värt ett besök, blev mycket förtjust i både keramiken och textilierna. Fina ljusa färger.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Det var en fin udstilling I fandt her med de to søstre, som inspirerer hinanden. Sjovt også at se keramik som ren dekoration - den virker faktisk lige så organisk som tekstilerne. Forstår du blev inspireret selv, og håber du får en hyggelig sæson på dit kursus! Glasur er vist noget af det allersværeste indenfor keramik, så der skal mange eksperimenter til, men det må være spændende.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det var riktigt trevligt, och också trevligt att gå på utställning med andra som har samma intresse. Glasyr är svårt, men hoppas få till några saker som jag kan ha här hemma.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  3. Så fint hus også. Nesten som et slott. Morro å titte innom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Huset är fint och omgivningarna långt ute i en vacker natur, är också fint.
      Hälsningar Marika

      Radera
  4. Det gamle stationshus ser ud til at have meget at byde på - er nok et besøg værd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det var riktigt trevligt, alla skulpturer utanför i parken var också värt att titta på. De färgglada målningarna i starka färger med udda motiv var inte riktigt i min smak. Men så är det, man kan inte gilla allt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Vilken fin avslutning innan sommarlovet. Det var väldigt fina saker och jag förstår att det var inspirerande. Det verkar vara ett trevligt ställe att besöka. Vilket fint hus!
    Och nu är det hösttermin. Förstår att det måste kännas härligt att få skapa i lera. Och jag förstår också upplevelsen av att få se hur alstren blir efter bränning och glasering. Och trevlig samvaro med kurskompisar också.
    Nu har det hunnit bli fredag och den 2 september. Kyliga nätter som det ofta är i början av september. Men väldigt skön luft här hos oss. Nu ska jag gå ut och gräva :)
    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Jag gillade utställningen väldigt mycket. Galleriet är fint, ligger avsides, men är mycket populärt. Det finns ett magasin i tegel stort och fint, där det är café och en fast utställning i två våningar. Det är mycket välbesökt, där ordnas också konserter på perrongen. Det är kul att jobba med lera, är bara en amatör men det är skoj. Det är en skönare temperatur idag, cyklade två mil då maken åkte på fisketur med sin fiskekompis. Nu har jag suttit och njutit och läst på altanen.
      Ha en skön helg /Kram Marika

      Radera
  6. Åren innan vi flyttade hit gick jag, min kusin Monica och min väninna Christina, en keramikkurs hos vår väninna och keramiker Ulla Schaub i Västerhaninge utanför Stocholm. Det som var absolut roligast var att glasera våra, inte alltid så vackra alster. En del blev nämligen då riktigt fina! Har fortfarande en del kvar som jag "stolt" visar upp.....
    dom rektangulära skålarna tyckte jag var riktigt snygga!
    KRAM/SUSIE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Jag gick också en kurs för länge sedan, då drejade jag en kanna och en skål som jag har kvar, resten vet jag inte var jag har. Det är inte alltid man blir nöjd, men det är kul ändå.
      Jag gillade både föremålen och glasyren på utställningen.
      Håller tummarna för att du skall krya på dig.
      Stor KRAM /Marika

      Radera