lördag 27 augusti 2022

Månadens bild - Augusti

 Känner att tiden rusar iväg, det är fem dagar kvar av augusti och så är det september.  Det har varit väldigt varmt och torrt. Det syns i trädgården, speciellt i blomrabatterna. Det nysådda gräset som var grönt och frodigt i juni har nog torkat bort. Vi får ta nya tag i vår. 

Den första vyn ser lite färglös ut, inga pioner eller stockrosor som blommar, nu är det blodtoppen som jag rensade bort en hel del av förra året, som fortfarande härskar ganska ensam. Floxen har blommat klart, här får jag hitta på något som fortsätter att blomma ett tag till.
Och från andra hållet, där har också nästan allt blommat klart och ser lite torrt ut. En klematis har torkat bort, temyntan har blommat klart. Rosorna har fått nya knoppar, så de får gärna ge lite färg här.
Har många alunrot här, och de ger lite färg med de vackra bladen , annars är det ingen vacker syn.
Är riktigt glad för mina hosta och en jättestor Kärleksört och många små, de ser ut att trivas bra. Hortensian Limelight har väldigt små knoppar, kanske är det för skuggigt här. 
Den stora Hortensian vi köpte på Zetas ser ut att må alldeles utmärkt.  Kaprifolen blommar och doftar underbart. Mahonian har vackra gröna blanka blad och stora klasar med blåa bär. 
Tur att jag har dahliorna som ger lite färg , de blommar fint och får vatten regelbundet.
I växthuset har tomaterna börjat ge skörd, de var länge gröna.  Pelargonerna trivs och jag börjar trivas där bättre nu, då det blivit lite svalare.  Har börjat samla lite frön, så jag har till nästa års sådder. 

Blir lika förvånad varje år över dahliorna, bilden visade en mörklila Uncle B men i verkligheten ser den ut som min bild till höger. Den är fin den också, men den är inte lila.  Det var i alla fall rätt sorts dahlia. 

Idag har det varit gråmulet men nu klarnar det upp och blir en fin kväll.

Ha en trevlig helg!
Marika


24 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Ja, det er en del planter som har tørket i sommer her også. En sånn langvarig tørke er nødt til å gi plantene skader. Limelight trives nok best i sol ja. Jeg har tre stykker, og alle er fulle av store blomster og de står i full sol. Farger er noen ganger veldig vanskelig å gjengi riktig på bilder.
    Dine dahlia er uansett farge veldig fine!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det är så tråkigt med torkan, men jag får skaffa lite nya växter. Får tänka ut en ny plats för Limelight, den andra hortensian som står i fullt ljus, mår bra och har fina stora blomklasar. Jag gillar dahlian men var speciellt intresserad av den för att den var lila.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Der er desværre mange haver, der har lidt under tørken i år, også i Danmark. Det er godt, dine Dahlia blomstrer så fint, for de sætter i den grad kulør på sensommerhaven, men du har jo også været flittig til at vande dem.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det har varit riktigt torrt på många ställen. Jag får njuta av dahliorna i stället för de torra rabatterna. De ger fin färg till trädgården.
      Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

      Radera
  3. Det er trist at se på en have, hvor planterne lider under tørken, men det har mange oplevet i august i år. Vi må håbe, at det bliver anderledes til næste. Dine dahlier er fine og give masser af farve.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det är tråkigt med torkan. Har försökt vattna men det har inte blivit tillräckligt. Tack! Jag är glad för dahliorna de blommar fint, tills frosten kommer.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Jeg genkender det tørre 'look' fra min egen have, og synes vi har haft en meget varm og tør sommer her også. Selvom man vander bliver det aldrig det samme som regnen fra oven. Det er dog godt at se hvor fine tomater du avler i drivhuset og de skønne Dahlier med deres mange farver! Her hos mig er det Asters der giver farve i sensommerhaven. De kan tåle tørken!
    Håber vi får et et godt og vådt efterår!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det har varit torrt trots att vi fick en skur för några veckor sedan. Igår kväll och under natten har det regnat, det har fortsatt under dagen. Nu tror jag att det har blivit ordentligt blött. Bra trots att det var lite sent. Får nog se till att så lite astrar, de har fina färger. Saknar färg i rabatterna nu i slutet av augusti. Tomaterna har börjat mogna och smakar riktigt gott.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Ni verkar ha haft lika regnfattigt som vi. Det kommer rejält regn runt omkring men inget här. Men idag hoppas jag ändå att det ska komma lite. Så synd med den nya gräsmattan. Men som du säger, du får ta nya tag i vår med den.
    Här har jag en enorm floxblomning beroende på att rådjuren åt upp knopparna två gånger. Sedan prövade jag återigen Trico Garden och i år har det hjälpt och nu har floxen vuxit upp för tredje gången och det har kommit mängder med blommor. Visserligen inte så stora men det gör inget då dom är många. Så ett litet tips är att du nästa år klipper en del av dom i ett par omgångar så får du även en del blomning på sensommaren.
    Tomatskörden är enorm i år och mina börjar också mogna .. snabbt! Ska plocka in ett antal kilo dag.
    Dina dahlior är så härliga. Välkommen färgklick så här i skiftet mot september.
    Önskar dig en fin söndag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det har inte regnat mycket alls, men igår kväll började det, med lite åskväder och en ihållande störtskur. Det har fortsatt att regna hela natten och idag med. Floxblommorna är så fina, och några av dem doftar så härligt. Låter trevligt att få njuta av dem fortfarande. Hos mig har några torkat helt trots att jag vattnat då jag såg att de var illa ute. Tack för tipset skall komma ihåg det. Jag har inte lika mycket tomater som förra året, men de smakar lika gott. Gillar dahliorna trots att alla inte blev riktigt de färgerna jag ville.
      Ha en skön söndag /Kram Marika

      Radera
  6. Hei Marika! Din beskivelse av hagen er nesten identisk med hagen her. Ha gen er preget av at er tørt. Hostaen klarer seg over alle forventninger. Det gjorde den også under den store tørkesommeren i 2018. Heldigvis har vi mange krukker og de blir jo vannet. Koser meg veldig med blomstrende sommerblomste, spesielt dahlia.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det är tråkigt att se växterna se torra och tråkiga ut, men de kommer igen nästa år. Nu har vi fått regn, det kom ett åskväder natten till igår och så regnade det nästan hela dagen. Nu är mina vattentunnor fyllda. Jag är glad att jag har dahliorna som blommar så fint, och zinnior och sommarrudbeckia i krukorna. Men nu har vädret vänt hos oss, det blev höst över en natt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Drought has taken a toll almost everywhere around the globe. Even here with Lake Michigan so close some of the farms need more water.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!
      Yes my little garden is not suffering that much. It is more important for people to get water so that they can grow grains in order to get some food.
      Have a lovely day /Marika

      Radera
  8. Der har vist været meget tørt mange steder i år. Her hos os i Nordjylland Danmark har vi været heldige, at få lidt regn hen over sommeren, men andre steder har de næsten ikke fået noget, det har været meget ulige fordelt. Det er dejligt med Georginer til at give farve, hvis der ikke er så meget andet, der blomstrer og så er det jo altid godt med planter, der har flot løv.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Det har varit lite olika med både värmen och regn också här. Vi klarade de tidigare månaderna bra men nu i augusti ser jag att trädgården inte mått bra av torkan. Dahliorna är jag så glad i, de blommar och blommar och är riktigt vackra. Dem kan jag inte vara utan.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Hej Marika!
    När man har haft så varmt som Ni har haft så är det inte konstigt att mycket blommar över men du har ju så fina Dahlior och även en del andra växter med vackra blad.Så trevligt att den hortensia du köpte verkar trivas den kommer du förhoppningsvis få glädje av i flera år framåt.Trevligt är det även att få plocka in av primörerna i växthuset.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja du har helt rätt, det har varit varmt och torrt för växterna, jag trivs inte i extrem värme, det gör de nog inte heller. Är så glad för dahliorna, de ger färg åt trädgården, ser dem direkt då jag går ut. Hortensian är fin och ser ut att trivas, lika stora fina blomklasar som då jag köpte den. Tomaterna är så goda , en helt annan smak än de man köper.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Du har mye fint da, og kjekt med matproduksjon. Er det en helt svart tomat, eller paprika? Jeg har svarte tomater, men foreløpig er de grønne, og de blir aldri helt svarte heller, litt sånn brunoransje. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tomaterna har tagit tid på sig att mogna, men nu har jag fått skörda en hel del. Det är en svart paprika och en chokladbrun paprika. Har odlat mörka tomater förut men inte i år. Det blev inte helt svarta. Har haft både Indigo Rose och Black cherry, de blir ganska mörka men inte som paprikan jag har.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  11. Det är ungefär lika 'trött' i många planteringar här också. De där solen kommer in mer efter att några träd föll i juli är ännu tröttare. Men det är ett år när hostorna är fina.

    Färger när man googlar är ett dilemma för sig. En del vill nog förstärka färgen andra har kanske inte kunskap om bildbehandlingen som behövs för att få så nära sanningen som möjligt. Vi köper rhododendron från ett företag i Tyskland och jag tänker varje gång när vi sätter samman listan - herregud så dåliga bilder de har.

    Dahlian är annorlunda men ändå den är vacker :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Ja det ser"trött" ut lite överallt, kanske trädgården behöver vila. Vi har äntligen fått regn mätaren var full, den slutar vid 40 mm, men det ryms lite till. Jag blev så glad då jag hittade den mörklila dahlian, färgen är fin på den som den är, men den lila hade varit något extra. Jag får ha det i tankarna nästa gång jag beställer.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Kauniita daalioita ja elokuisia kuvia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei!
      Kiitos, daaliat ovat kukkineet kauan ja ne on oikein kauniit.
      Terveisin Marika

      Radera