torsdag 18 augusti 2022

Trädgården i augusti.

 Värmen och torkan har fortsatt i augusti, luften känns kvav och klibbig. Har fortsatt med mina cykelturer, och lagt dem tidigare på förmiddagen. Vill gärna se EM i friidrott och då har jag inte så dåligt samvete om jag redan varit ute och motionerat. Igår cyklade jag 37 km i två etapper, idag har jag varit ute en första gång, och det blev 23 km.  Trädgården håller på att torka bort. Får nog vattna ikväll om det inte blir något regn idag.

I augusti är det dahliornas tur att skina. De får vatten varje dag, annars skulle de ha torkat bort helt. Upptäcker att jag har väldigt många röda. Mina stora Café au Lait och en rosa stor, Shiloh Noelle, verkar inte finnas kvar.  Några av nyinköpen har inte fått några gröna blad alls, många av de gamla som jag övervintrat är riktigt fina.
En liten annan färgskala, som är riktigt fin.
I mina krukor trivs Sommarrudbeckian Sahara. Några är övervintrade plantor, och några är nysådder från i år. Gillar att de skiftar i olika nyanser av rött och orange. Mustiga höstfärger.
Nu då Summer snow har blommat klart i krikonträdet, fanns det utrymme för en till klematis att ge lite färg, högt upp. Det är en Viticella klematis, som blommar senare än mina andra.
I växthuset verkar pelargonerna trivas allra bäst. Tomaterna mognar långsamt. Vi har skördat några få, men de brukar bli klara samtidigt, snart får vi smaka på nya sorter. 
På Solbacken hos dottern har vi vattnat och skött om ankorna. Liljorna har en otrolig doft och är både höga och vackra.
Floxen är  vacker och har en härlig doft. Hortensian Ruby Annabelle planterade hon förra året, den blommar fint, liksom den vackra Höstanemonen som dottern fick förra året av sonens svärmor.  Jag fick också några plantor, men de visar inga tecken på att blomma.  Har köpt Höstanemone och planterat dem så många gånger, men de har alltid dött. Nu lever de i alla fall. 
Planterade en klematis Queen Mother förra året som sällskap till en annan klematis. Det var en nödplats för att jag inte visste var den skulle vara. Den har några blommor och knoppar, men de skulle vara mellan 4-5 cm, denhär är knappt tre cm. Den är vacker det lilla man ser av den. 


Hela dagen har det varit väldigt varmt, det kändes som att det skulle bli åskväder. Fjärilar och humlor dansade runt zinniorna.  Hade precis vattnat i växthuset då det mullrade längre bort. Gick in för att förbereda för middagen, och plötsligt var det som om alla himlens portar öppnade sig, det bara vräkte ner. Maken hann inte in från trädgården, han blev genomblöt. 
Efter en kort stund var det över, tror vattentunnan blev full men det var också allt. Det hade behövts lite till, men är glad för alla droppar.

Hoppas ni får en trevlig helg !
Marika

26 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du har alltid så mye fint som blomstrer hos deg. Nydelige farger på dine dahlia. Den clematisen har jeg ikke sett før. Morsomt navn på den. Ja, Sahara er så fin. Fargene passer så godt til sensommeren. Jeg tror de vil overleve ute hos deg.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! Har försökt välja dahlior som passar i färg, men det är flera som inte slagit ut, så nu ser det nästan ut som jag bara har röda. Den lilla klematisen är söt, men än så länge ser den lite spinkig ut. Jag har tänkt gräva ner mina Sahara i en rabatt, så får de bli kvar där.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Så mye fint du har til tross for tørken, her har vi ikke hatt et lite snev av tørke en gang i sommer, og i disse dager bøtter regnet ned. Heldigvis har vi hatt to dager med opphold denne uken, så jeg fikk klippet plenen to ganger, tror jeg trenger en tredje gang også hvis det bare blir tørt nok. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Vi har haft det väldigt varmt, närmare 30 grader en längre tid. Allt som står i krukor och blomlådor får vatten, de andra ytterst sällan, och det märks. Hos dottern kan man ta vatten från ån och då blir det lättare att vattna, också rabatter. Så olika det kan vara, jag kan skicka solen till dig, så får du skicka lite regn till mig.
      Ha det gott / Marika

      Radera
  3. Ja, det er voldsomt som vi mangler vand, og varmen bliver bare ved og ved. Godt du fik en omgang regn, men som du siger, er det slet ikke nok. Her vander jeg også og prøver at holde liv i nogle af planterne, men flere er brændt helt af.
    Men det er jo skønt at se alt det der blomstrer hos dig! Dine Dahlia er flotte og Viticella klematis ser dejlig ud oppe i træet. Også solhatten Sahara har skønne sen-sommerlige farver! Håber ikke navnet antyder hvor vi er på vej hen:)
    Det er flot du cykler rundt i denne varme! Jeg synes det er svært at få noget gjort, og er fuld af beundring for dig og alle atleterne i München.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ser på väderleksprognosen på min dator, upp till 29 grader idag, men regn och åskväder på eftermiddagen och kvällen. Hoppas verkligen på det. Det behövs en riktig urladdning, trots att jag inte gillar åskväder. Dahliorna och zinniorna och allt annat i krukor vattnar jag. Skuggrabatten i torkan under de stora träden, måste jag vattna emellanåt. Vill inte att växterna skall dö. En flox ser ut att ha torkat helt, den som var så fin. Ja ja det finns väl värre saker i världen.
      Det är ganska skönt att ta en cykeltur, det fläktar lite, då jag viner fram. Det är riktigt trevligt att se på duktiga idrottsmän, men jag platsar inte riktigt bland dem, får träna lite till.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Det är så roligt att följa färgskalan hos dig från vår till höst. Du följer årstiderna så fint tycker jag. Nu börjar det bli riktigt eldigt och mustigt även om den del somriga nyanser dröjer sig kvar, precis som det är i verkligheten mellan sommar, sensommar och förhöst. Så roligt med ytterligare en klematis.
    Jag tittar också en del på friidrotts-EM, är lite kul att se.
    Grattis till regn även om det inte blev så mycket. Här kommer inte en droppe och trädgården torkar så sakta bort.
    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Sommarrudbeckian har så tydligt höstfärger , den är fin och blommar tacksamt. Zinniorna har mycket pastellfärger i år, förra årets var mer kryddstarka, mörklila och orange. Den lilla klematisen hittade jag förra hösten och tyckte den var så fin, det är en Viticella klematis, och av någon underlig anledning lyckas de blir kvar hos mig, medan andra dör.
      Det blir mer och mer spännande när det blir finaler. Tänk att Finland tog guld i damernas stavhopp. Så kul. Nu får vi heja fram Armand till ytterligare en framgång. Vi har prognos på regn och åska i eftermiddag, kväll. Får se hur det blir.
      Ha en fin helg /Kram Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Du har så mycket vackert som blommar hos dig dina dahlior är helt underbara med sina vackra färger.Det är så trevligt med höstfloxen så här på sensommaren.Värmen Ni har den förstår jag är riktigt jobbig är så glad att vi har högst upp till 25 och det räcker bra för min del regnet som kommer i samband med åskan det blir oftast störtskurar eller hagel och det är inte riktigt så bra för växterna men bättre det än inget.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack! Ja dahliorna är riktigt fina. Höstfloxen gillar jag både för de vackra blommorna men också den ljuvliga doften. Värmen är i det mesta laget, det är uppe i 29-30 nu, så hoppas att det blir ett uppfriskande regn senare idag. Men ingen störtskur hoppas jag.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Du säger det, regn behövs. Du har tagit väl hand om dina växter, vackra blommor. Mina Dalias blommar också till min förtjusning, det är de första jag planterat - sju olika sorter... ich freue mich.
    Jag tycker också mycket om att titta på EM... Jag älskar att kunna se de olika typerna av sport... och - du har rätt - naturligtvis måste vi gå ut också :-)) på cykel, till fots eller gå med mig Pinnar, jag älskar också att göra.
    trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Ja det behövs, det skulle komma under eftermiddagen eller kvällen. Men än så länge har det inte kommit något. Visst är det spännande med dahliorna, de är så fina och blommar rikligt. Ja det är viktigt att röra på sig, har cyklat två omgångar idag, det är bäst på förmiddagen, nu cyklade jag också på eftermiddagen, men det var inte trevligt, det var mycket folk på gång och cykelbanorna och mycket bilar i trafiken. Men nu kan jag se på TV med gott samvete.
      Ha det gott och en trevlig helg / Marika

      Radera
  7. En myllrande, blomrik mångfald - så fin :) Sahara ska jag så om eftersom jag älskar hur olika de är. Tänker att 'Queen Mother' får större och fler blommor när den är etablerad. Det har jag upplevt med några av syskonen till just drottningmodern.

    Det är ju rejäla cykelturer du tar varje dag!!

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack! Det är härligt med allt som blommar, zinniorna har lockat till sig en hel del fjärilar och humlor. Riktigt kul. Håller med dig, "Queen Mother " blev planterad förra hösten, den kommer nog att bli fin. Det har varit så varmt, så det har inte blivit gjort något i trädgården, då är det skönt att komma ut och röra på sig. Cyklade en mil medan det var mulet, nu är det stekande sol så det blev inget mer just nu.
      Ha det fint /Kram, Marika

      Radera
  8. Hej Marika,

    Vad duktig du är som cyklar, extra stor bedrift i sommarvärmen!
    Så härlig blomning både hos dig och dottern. Mina dahlior har knappt kommit igång och precis som hos dig är det flera som försvunnit. Sommartorkan är påtaglig även om den kom lite senare än tidigare år, nu vill trädgården ha mängder av regn även om minsta droppe är välkommen.
    Kanske är det torkan som gör att din klematis får lite små blommor eller så behöver den lite tid på att etablera sig.

    Ha det gott. Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack! är riktigt nöjd med mig själv, och det är skönt att börja dagen med en cykeltur. Väntar med spänning på flera nya dahlior, att de skall slå ut. Minns att du gillade Ottos Thrill, så jag skaffade den i år. Tyvärr var det en av två nya som inte har grott överhuvudtaget, trots att knölarna ser helt ok ut. Jag var övertygad om att det skulle regna idag, men nej det blev inget. Den lilla klematisen är fin men liten. Tror den tar sig så småningom.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Åhh regn! Vilken lyx! Här har vi fortsatt torka och mina blommor är det inte mycket med längre...
    Ett gäng härliga bilder du bjuder på!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Det kom en riktig skur, tyvärr alldeles för kort stund och för lite. Har väntat på mer, men det har inte blivit något. Hoppas att det kommer lite till dig med.
      Kram Marika

      Radera
  10. Flotte Dahlia! Ja, det har blitt mye vanning av dem i sommer. Mine kommer sent i blomst, da jeg ikke rakk å fordrive, og de dessuten ble plantet sent. Viticella-klematis er gull!
    Ha det godt,
    hilsen Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Tack! det kommer nya som börjar blomma, och gillar dem verkligen. Har någon som har lite för tung blomma för sin smala stjälk, men annars är de vackra att titta på. Fick för länge sedan tips om att satsa på Viticella klematis, och varje gång jag gjort det, har de överlevt. Tacksam för det rådet. Den lilla klockformade tillhör också Viticella gruppen.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  11. Det är nästan lite knepigt med de ljust rosa tonerna nu när hösten knackar på dörren. Tycker väldigt mycket om din färgskala, men inser att den där rudbeckian lockar allt mer. Ruby Annabelle tittade jag på när jag var på Slottsträdgården Ulriksdal förra veckan, men deras exemplar var inte alls lika vackra som ditt! Jag köpte en annan hortensia istället.
    Vilken störtskur ni fick! Här kom det i mer behaglig version och riktigt mycket förra lördagen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Javisst verkar pastellfärgerna lite ur säsong. Tur att dahliorna är mörka. Ruby Annabelle är riktigt fin, dottern blev förtjust och ville ha den. Jag köpte vita till mig i stället. Det vräkte ner en massa på ett litet kort ögonblick. Sedan dess har vi inte fått något regn. Trädgården börjar se lite trött ut.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  12. Vilken fantastisk sommar vi haft.
    Just nu börjar det regna här utanför Göteborg, precis vad vi behöver, får se hur mycket det blir.
    Fantastiskt med ditt cyklande, beundransvärt.
    Underbara dahlior, klematis och älskade pelargonier.
    Trevligt veckoslut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Javisst har det varit otroligt varmt och skönt. Idag har vi mulet men mycket varmt, det kom några droppar regn. Cykelturerna är riktigt sköna och det är bra motion. Tack! dahliorna fortsätter att blomma, de är riktigt fina.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  13. Dalie piękne, mi też nie wszystkie wyrosły. Fajnie, że jeździsz rowerkiem. Gratuluję!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you! I bought many new dahlias, all of them have not bloomed yet. Sometimes the colours are not the ones I ordered so it is difficult to know the name . I like to bike and it is good exercize.
      Have a nice weekend! Marika

      Radera