fredag 12 augusti 2022

Stadsvandring med Trädgårdsföreningen.

 I veckan deltog jag i en stadsvandring anordnad av trädgårdsföreningen, där våra två stadsträdgårdsmästare var guider. Vi började vid några nyanlagda planteringar  och gick vidare genom centrum, och besökte ett antal planteringar ,torg och parker. Både sommarblommor i krukor och stora balkonglådor, och perenna rabatter i parkerna. För att inte repetera mig från mitt förra inlägg tar jag med bilder som jag inte visade i det inlägget.

På stora torget finns rabatter med solhattar och praktveronika. Här finns också rabatterna som byter tema varje år, ett härligt vattenfall där fåglarna trivs och svalkar sig. Rådhusbalkongen är full av balkonglådor med blommor, som passar in i årets tema- De fyra årstiderna.
Här är de stora rabatterna med alla Solhattar och Praktveronika, vilket surr av humlor och en hel del fjärilar som flyger omkring. Denhär rabatten ser likadan ut år från år. 


Här är en plantering som jag missade i mitt förra inlägg. Det var bevattning på då jag var där förra gången, jag missade bryggan och fiskespöt.  Så fint.
Intill rådhuset står en jättestor Magnolia, och den hade många knoppar och blommor nu i augusti.
I en liten park intill stora torget finns vackra planteringar och denhär lilla statyn av Signe Ehrenborg Lorichs, föreställande Drottning Filippa och Enhörningen.

Riktigt vackra planteringar med stora Hortensiabuskar, höga gräs, rosenstav och solhattar bland annat.
I parken finns en stor bassäng med fontän, som skall göras om till nästa år.

Tvärs över ån som går igenom centrum har vi flera broar, två för enbart gångtrafik och två för biltrafik. Här har man också stora balkonglådor fulla av växter , som kanske inte är så vanliga i en sådan plantering. Höga gräs, Morotsblomma , Pärlhirs ihop med Petunia eller Surfinia. 
Vid gångbroarna, är det likadant, fina planteringar med samma växter som i de stora urnorna. 
Vi fick med oss en broschyr med en lista över alla växter, riktigt användbar, och en karta över alla parker och planteringar.  Man kan hitta informationen på kommunens hemsida också, men den lilla broschyren är användbar att ha med sig.

På min cykeltur hade jag missat en liten park som jag inte tänkt på, den ligger lite avsides mittemot Järnvägsstationen. Riktigt fin med några bänkar där man kan sitta i skuggan och vila sig. Vintertema i rabatten. 
Längs med hela Stora gatan finns dessa urnor i olika färgteman. Vår, sommar, höst och vinter.
Fick några frågor i kommentarerna på förra inlägget. Ställde dem till Trädgårdsmästarna Eva och Johanna. Får planteringarna vara ifred. De tordes knappt svara på frågan men det blev ett JA. Är man lite vidskeplig så skall man inte säga det högt.  För något år sedan var det någon som sågade ner flera Magnolior i en park. Urnorna som på bild är specialbeställda av kommunen med kommunens emblem.  De fylls på med vatten en gång i veckan, och finns i låga och höga varianter.

Som avslutning på vår vandring fick vi sitta ner och fika i en park.
Stort Tack till Eva och Johanna , det var en riktigt skön promenad.

Önskar er alla en trevlig helg!
Marika



PS! På senare tid har det hänt ganska ofta att jag skrivit kommentar hos någon och senare sett att den inte finns. Samma har hänt att kommentarer som jag fått av någon konstig anledning plötsligt markeras som skräppost.  Då får jag gå in i administrationen och markera dem som ok. Ville bara göra er uppmärksamma på det. En annan irriterande sak är att de små bilderna "thumbnail" inte kommer med i blogglistan.  Syns tydligt om ni ser min Gamla blogglista, där finns bilderna med, medan de saknas på den som heter Blogglista med mer aktuella blogginlägg.

28 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så flotte beplantinger med solhatt og veronica. Det er jo smart å bruke de samme plantene år etter år. De solhattene er veldig store.
    Ja, nå i det siste har det vært mye tull med blogger. Mange kommentarer havner i spamfilteret. Jeg prøver å se etter flere ganger i uka, for plutselig har det blitt feil kommentarer der.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Javisst är de fina, och det är väldigt mycket humlor och fjärilar som snurrar omkring. Solhattarna är riktiga magneter. Ja det är tråkigt att det inte fungerar som det skall med blogger, men vet man om problemet så kan man hitta dem.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Oj vilka härliga planteringar. Jag är kanske lite dum men i vilken stad är vi? Jag var på vandring i Enköpings parker ett år sååå fint. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Vi är i Köping vid Mälaren. Har nog inte varit så tydlig med det.
      Det finns nog många fina städer med vackra planteringar.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Vad roligt att gå runt med guide. Få lite förklaringar till trädgårdstankar m m.
    Fantastiskt att de får stå utan att bli vandaliserade. Hemskt att man egentligen ska behöva tänka så.
    Tack för trevlig tur.
    Härlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Det var riktigt trevligt, har varit på en stadsvandring förut då vi tittade speciellt på träd, med en annan trädgårdsmästare.
      Ja det var knappt de tordes säga att allt får stå orört.
      Men det är bra.
      Tack själv /Ha en skön helg ! Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Fantastiskt fina bilder från stadsvandringen och vilket trevligt initiativ av trädgårdsföreningen. Jag blev väldigt förtjust i planteringen med bryggan och fiskespöt. Illusionen av blått vatten. framför bryggan och "vass" vid sidorna.
    Och vilka hav av solhattar. Fantastiskt! Fina planteringar längs broarna också. Ni har väldigt duktiga stadsträdgårdsmästare.
    Värmen fortsätter och nu är det väldigt torrt igen. Vi får hoppas på regn nästa vecka.
    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Visst är det fint, jag är så glad att de får en rejäl budget till detta. Det är till allas trevnad. Jag missade bryggan då jag var där första gången, men de höll på att vattna precis där, så det var tur att jag fick se den nu. Solhattarna är riktigt fina, och allt surr från humlor och bin, helt fantastiskt. Vi har det för varmt igen. Tog en cykeltur, det var riktigt skönt. Det blev 16 km, men när jag kom hem var det inte lika skönt. Får sätta mig i skuggan.
      Tack detsamma Anita, Ha en riktigt trevlig, och skön helg.
      Kram Marika

      Radera
  5. Flot tur rundt i din by med alle de fine plantninger! Mange tak for turen! Dejligt du fik en forklaring på de forskellige temaer.
    Jeg har lige set hos en anden blogger at der er problemer med hendes kommentarer også, og det bekræfter mig bare i at programmet er blevet dårligere og dårligere over årene. Hvad kan man gøre ved det? Det ender jo med folk slet ikke gider være med.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack själv för att du följde med. Det var en trevlig tur som jag uppskattade. Blogger är lite svajigt, det är bra att man vet om att kommentarerna kan hamna i skräpfiltret, då är det lätt åtgärdat. Jag saknar också de små bilderna i blogglistan, de fanns där förut, så var de borta och kom tillbaka nu är de borta igen. Har sökt på hjälpsidan men där finns inga bra svar. Det är bara att köra på, tänkte bara tipsa ifall någon annan har problem också.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Hej Marika ,
    Dat is een geweldige tour langs de parken en bloemperken. Detta är en fantastisk rundtur i parkerna och blomsterbäddarna. Ik heb met veel plezier meegewandeld. Jag gillade att gå med den. Fijn weekend! Trevlig helg! (översättningswebbplats)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Willy!
      Tusen tack, visst är det fint och jag njöt också av turen.
      Ha en riktigt trevlig helg !
      Fijn weekend!
      Marika

      Radera
  7. Underbara bilder från din lilla vandring i parken...
    Ha nu en mysig söndag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack så mycket, det var riktigt trevligt att få träffa trädgårdsmästarna också.
      Ha en fin söndag du med.
      Kram Marika

      Radera
  8. Tak for endnu en spændende tur rundt i din by!
    Jeg har også haft problemer med blogger i lang tid, og jeg er ved at være gruelig træt af det :-(

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack för att du följde med. Ja det är tråkigt då det inte fungerar. Tycker inte de är särskilt hjälpsamma på hjälpsidan heller. Försöker leta om andra har samma problem och om de fått något bra svar. Vi får försöka klara oss ändå.
      Ha en skön söndag /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Så mycket vackra växter och fina planteringar, men tänk att det finns folk som alltid ska förstöra.....
    Sen att det alltid ska krångla med sånt man har datorer till, det får man tydligen leva med. :-)
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Det var bra att årets planteringar har fått vara ifred, men att någon kan ge sig på stora fina magnolior, det förstår jag inte.
      Det fungerar för det mesta men ibland fastnar kommentarerna i skräpfiltret. Får bara ha en extra rutin att kontrollera där också.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Det är härligt med alla fina planteringar som våra kommuner gör, ja inte min men andra... Lådorna längs gångbron - där gillade jag kombinationen skarpt men också den gul-orange petunian som jag sett att de har i Göteborg också. Den är så himla snygg och lätt att hitta kompisar till.

    Vet inte vad som hänt med blogger men det ser ut som ditt sidofält blivit betydligt bredare och själva inlägget smalare... ..men jag kan ha dåligt minne också ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Javisst är det fint, gillar också balkonglådorna vid broräckena. Min favorit är de med stora gräs och morotsblomma ihop med den gul orange petunian. Det var en ovanlig kombination men riktigt fin. Mina bilder gör inte dem rättvisa. Nej sidofältet är inte bredare det är min header bild som jag gjorde i ett annat program än jag brukar och då fick jag inte rätt bredd, därför ser det ut som om marginalen blivit större, men det är header bilden som blivit mindre och smalare. Jag orkade inte fixa så det fick vara, men det ser lite knasigt ut.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Så glad man blir över att kommuner runt om i landet numera satsar på vackra planteringar. Jag kikade även på ditt förra inlägg och förstår att du var fundersam över blandningen av stilar. Med årstidsförklaringen så blev ju allt glasklart!
    Att jag gillar glasstrutarna vet du, men även den lilla bryggan och flötet får mitt gillande. Plus alla blomkombinationer,såklart!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Visst är det, man blir glad över allt jobb de lägger ned med att välja växter till temat. Är så glad att jag inte missade bryggan, den såg jag inte första gången jag var där, då var bevattningen på och jag ville inte bli duschad. Växtvalen var speciella i år, det fanns både gräs och hirs och morotsblomma, som gav höjd till planteringarna, tycker det blev fint.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Hej Marika!Vilka härliga bilder från din stadsvandring det måste vara en kreativ trädgårdsmästare det är ju så vackra blommor med tema dessutom.Till tekniken så måste jag spara en del bloggar för att kunna skriva en kommentar bland annat din,nu går det ju bra men det behövde jag inte göra förut men teknikens under vill jag säga.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack! Det var en trevlig promenad och mycket fint att titta på. Jag har inga problem med att lämna kommentarer, bara att de fastnar i skräpfiltret. Det går också att åtgärda men är lite konstigt.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Blomster ved det mørke stakittgjerdet gir ekstra fin effekt synes jeg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Jag håller med dig, det är extra fint mot det mörka staketet och också mot de svarta urnorna.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  14. Hej Marika!
    Det glädjer mig att höra att planteringarna får vara ifred. Måste kila i många fingrar att börja leka med fiskespöt, till exempel, som jag förövrigt smålog åt. Så kul idé! Verkligen trevligt initiativ med stadsvandring med kreatörerna själva som kan berätta kring tankarna bakom val av teman och blommor.
    Ser att det redan har gått en vecka sedan du skrev detta inlägg, så det passar ju bra att önska trevlig helg, igen :) Ha de! /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Det var riktigt trevligt att få möjlighet att ställa frågor till trädgårdsmästarna. Fiskespöt var riktigt kul och blomvalen perfekt med både spö och brygga. Trädgårdsföreningen brukar ordna stadsvandring med trädgårdsmästarna, hoppas det blir en i vår så jag får njuta av alla fina magnolior.
      Trevlig helg / Marika

      Radera