fredag 13 januari 2023

Fröer som lockar!

 Veckans tema i TrädgårdsFägring är - Fröer som lockar. Trots att jag tänker att jag inte skall ha några nya fröer så brukar det vara svårt att låta bli. Det blir lite grönsaker och de senaste åren har det blivit mer sommarblommor.

Sommarrudbeckian Sahara blev en favorit direkt första året jag sådde den, besökte Katrinelunds trädgård i Sundsvall i september 2019 och såg dessa för första gången  Nu kan jag inte vara utan dem.
Sahara och Cherry Brandy.

De senaste åren har jag sått många Zinnia sorter, både av köpta men också av egna frön. Min erfarenhet är att det lyckas väldigt bra med både egna och köpta frön.  Men nu blev det en ny fröpåse , visst ser den spännande ut. Queeny Lime Red.
Några nya färger till blir det i år, liksom ett försök med Trumpetblomman Black Trumpets. Zinnia Zinderella Lilac och en Peach. 

Det är längesedan jag sådde Krasse, slutade med det då hela plantan blev uppäten av små larver. Nu gör jag ett nytt försök med denna Buskkrasse Ladybird Rose.

Hade en mörk Rosenskära för några år sedan, den blommade länge och var riktigt fin. Nu provar jag dessa rosa / aprikos färgade. 
Grönsaker skall jag också så, det blir en hel del sallad, dill sockerärter, rädisor och morötter.  Såhär fint som hos dottern hennes första år i sitt nya hus ock trädgård kommer det inte att växa hos mig. 

Är glad om jag får plocka in lite grönt till en sallad, och från växthuset, hoppas jag kunna plocka både tomater och gurkor.  Lite konstigt att jag knappt lyckas med dill och rädisor. Men jag ger inte upp, försöker igen. 
Ser fram emot att få pyssla om mina sådder både i växthuset och här inne. Veckans tema i TrädgårdsFägring är Fröer som lockar.
Ha en trevlig helg !

Marika

34 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Ja, det er som du sier, for det en vanskelig å la være å kjøpe nye frø. Det mange fine du har kjøpt. Jeg har også lyst til å så den Cherry Brandy. Den er veldig fin i fargen. Sahara har jeg hatt her nå i flere år både av egne og kjøpte frø. Her har den blitt flerårig. Ja, med frø er det bare å prøve på nytt igjen. Til slutt lykkes du helt sikkert!
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Cherry Brandy är riktigt fin, lyckades också övervintra Sahara, men tänkte att det kan vara bra att så några frön, ifall den inte har övervintrat. Har övervintrat Jätte verbenan också, och det är jag glad för. Ibland lyckas det och ibland inte.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Visst är det härligt med några nya sorter. Du har hittat fina blommor. Dill lär tydligen inte vara den där lätta örten att odla. Den kräver en del. Här har den börjat fröså sig och det är jag glad över. Blomfrön har jag inte ens kommit till ännu men jag behöver lejongap och zinnia om jag minns rätt.

    Hoppas vi får en lång och fin säsong! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, tyckte de var fina. Lyckades bra med dill och rädisor förr, men nu lyckas det inte något vidare. Lejongap hade jag förra året, så det skall jag nog ha i år också. Någon sa att den kunde komma igen. Det får vi hoppas. Fick en härlig vårkänsla då jag strösslade ut lite vallmofrön idag.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Siemenhyllyt houkuttelevat keväisin ja ne vetävät magnetin tavoin puoleensa.
    Onnea krassien kasvatukseen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei!
      No kyllä niin on, vaikka minulla on siemenpusseja aivan tarpeeksi. Kiitos, en ole krassia kasvattanut moneen vuoteen. Väri on oikein kiva.
      Terveisin Marika

      Radera
  4. Fröer lockar verkligen.
    Problemet för mig med att sätt fröer är att jag ofta inte är hemma tillräckligt för att vattna. Har vänner som kan hjälpa mig, men vill inte be om för mycket hjälp. Vi får se vad det blir i år.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Visst gör de, men det krävs att man kan sköta om dem. Nej det är inte kul att be andra göra det, inte om det blir en längre tid.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Det er en dejlig januarbeskæftigelse at lægge planer for sommerens blomsterflor. Jeg kender ikke trompetblomsten, men den har en meget smuk farve. Jeg vil prøve at kikke efter den til foråret. Det kan være, den kan købes som udplantningsplante.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det är bäst att beställa frön i god tid om man vill ha tag på dem. Ibland kan de som är populära ta slut. Trumpetblomman heter Salpiglossis sinuata "Black Trumpets". den är ettårig och blir ca 50cm hög. Har inte haft den förr men tyckte den såg fin ut.
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Ja, som de dog lokker! Alle de fine poser med skønne billeder på er jo svære at gå uden om, og det bliver hvert år til nogle nye og gamle kendinge. Efterhånden finder man dem der lykkes bedst, og du har jo allerede et stort udvalg. I år skal jeg prøve med løvemund, og håber nogle af dem kan overvintre i haven. I mit nye bed vil jeg så krydderurter og sommerblomster her det første år, så det bliver også spændende at følge - for mig:-)

    Hilsner og god fornøjelse!
    Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja så är det, jag sår gärna de sorterna som jag lyckats med förr. Ibland har man stora förväntningar och det blir ingenting. Lejongap sådde jag för första gången ifjol och den var riktigt söt, blommade länge. Jag lämnade kvar några lejongap då jag fick höra att de kunde komma igen, Så det hoppas jag på.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  7. Ja, hvor de frister, de farvestrålende poser. Vi plejer at deles om tingene, sådan at Søren sår sommerblomster og grøntsager i køkkenhaven, og jeg tager mig af staudefrø og knolde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det är alltid lockande såhär i början av en säsong. Jag brukar så sommarblommor och så får jag tomater av dottern. Men sår alltid några sorter och gurka själv också. Det är bra att kunna dela arbetet och hjälpas åt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Hei Marika! Jeg kjenner det klør i fingrene. Jeg blir så frista til å begynnne å så, når jeg ser bildene dine, men skal beherske meg en stund til. Har forresten sådd blodbeger. Den heter noe helt annet på svensk. 'Sahara' er så fin, men jeg sliter med å få den til. Prøver meg igjen. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja det är för tidigt att börja nu, jag väntar nog ett tag till. Jag strösslade ut vallmofrön i en rabatt idag, hoppas att det fungerar, för av någon anledning glömmer jag att så vallmo och luktärter. Sahara är fin och den brukar lyckas bra, har lyckats övervintra den, hoppas den klarar sig över denna vinter också.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Hej! Inspirerande att läsa. Du fick mig till att köpa fler zinniafröer :-).
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Tack! Nemen så kul, jag tror inte du kommer att ångra dig, de är så tacksamma och blommar fint länge.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  10. Hej Marika!
    Igår inhandlade jag 'Sahara' igen. Förra året kom bara två små plantor upp av de gamla så det är dags att komplettera. Lite sallad och dill kom också med. Det är samma för mig. Lyckas sällan med rädisor och på senare år misslyckas jag ofta även med dillen. Men ... ska försöka i år igen.
    Önskar dig en fin söndag. Här ser jag äntligen lite blå himmel igen!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Jag har tänkt likadant, skall så Sahara igen , kan inte lite på att den kommer upp ett år till. Det är konstigt, det jag lyckas riktigt bra med, är salladen, men resten ute i odlingslådorna är inte speciellt bra. Får försöka gödsla jorden och flytta om mina planteringar. Jag ser solen här också. Blev så ljust och fint.
      Ha en fin söndag /Kram Marika

      Radera
  11. Men Marika, jag skulle ju inte heller köpa nya frön! Nu fick du mig att bli sugen. (Det var ju inte så svårt.) Vet att jag letade sommarrudbeckia förra året men att de var slut överallt för att jag var för sent ute. Tur att jag ska iväg till sonen nu, annars hade jag direkt gett mig in på frösidorna ...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Det är inte svårt att locka med nya frösorter, eller gamla för den delen. Det är extra lockande i början på säsongen. Jag har också varit med om att det jag ville ha var slut, det är inte kul. Jag har en hel del egna frön också , så det blir mycket blommor i år.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Visst är det en härlig tid vi går emot nu när nya fröer har kommit ut i affärerna och man kan frossa i dem om man skulle vilja.Jag har inte köpt någonting ännu men du verkar ha hittat ett antal nya fina sorter.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det är så skoj att planera för en ny säsong. Jag har mest sallad och blommor. Skall få tomatfrön av dottern eller färdiga plantor, Vi får se, dem vill jag inte vara utan.
      Ha det bra /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Hej Marika,

    Det brukar lätt bli att man skaffar fler fröer än man tänkt, för vem kan stå emot så här års?
    Har också fallit för fler sorter av sommarrudbeckia efter att ha sått 'Sahara' några år. De är så lätta att lyckas med och blommar länge. Variationen på dina 'Sahara' var verkligen fin!
    Ska också testa rosenskäran 'Apricota' i år men vet inte om jag ska så zinnor eftersom de brukar bli snigelmat här. Sen blir det lite olika bladgrönt i pallkragarna också.
    Vilken söt buskkrasse du hittat, men nu har jag (nog) redan skaffat de frön jag kommer så....

    Ha det gott! Kram Ulrika


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Hade inte riktigt kontrollerat min frösamling innan jag beställde, hade nog klarat mig utan beställning i år. Gillar Sahara hon är riktigt tacksam, behöver ingen extra ompyssling. Apricotta föll jag för direkt, färgen är fin, kanske lite i det högsta laget med 1 meter men får plantera henne så hon har stöd av något annat. Tråkigt med sniglar, nej man vill inte odla snigelmat. Men det finns så mycket annat som är fint. Idag tittar solen fram, det blir en fin dag.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Oj vad lika smak vi har på ettåringar fniss :) Det är så kul att så! Nog längtar man tills det är dags allt! Än så länge får man drömma :)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Visst är det kul, men får nog hålla fingrarna i styr ett tag till. Idag var det riktigt vårligt ute, sol och fint. Är förtjust i de här sorterna, och så sår jag gärna de som lyckas bra.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. Zinnia är mina absoluta favoriter, men i år blir det inga frösådder!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Oj om jag bodde närmare dig så skulle jag komma över med zinniaplantor till dig. Hoppas att din rehabilitering går framåt.
      Kram Marika

      Radera
  16. Minä en ole juurikaan kesäkukkia istuttanut vaikka joka vuosi suunnittelen . Minä kävin tuolla Impectan sivuilla tänään ja siellä olisi ollut vaikka mitä ihanaa ostettavaa . Missäpäin ruotsia on tuo liike ?Nuo sinun valitsemat krassin kukat on ihania varmaan tulee kauniita kukkia kesällä .Kerää ihmeessä sitten syksyllä siemenet talteen .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Impectalla on paljon kaikenlaisia siemeniä. Minä ostan verkkokaupasta tai ihan mistä kukkakaupasta joka myy siemeniä. Impecta löytyy semmoisesta paikasta kun Julita, keskiruotsista. En ole siellä koskaan käynyt. Puutarhamessuilla heidät löytyy myös. Krassit oli kivat, en ole niitä moneen vuoteen kylvennyt. Kyllä otan aina siemeniä omista kukista. Huomaan että siemenpussit on kallistuneet.
      Terveisin Marika

      Radera
  17. Tror jeg hadde den ladybird blomkarsen i fjor, det ble ikke så stor blomstring på den, fikk litt stemoderlig behandling, men jeg fikk tatt noen frø som jeg håper skal spire i år. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Jag hoppas att jag lyckas med den, och att larverna håller sig borta. Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera