fredag 31 maj 2024

Trädgården just nu.

 Maj har varit varm och solig och torr.  Vi har haft ca 25 grader och väntat på det utlovade regnet, men det har inte blivit mycket av det.  Allt har varit gult av pollen från både ek och lönn, så det har jag spolat bort. 

Det ser grönt ut ändå, mycket blommar och blommar över väldigt snabbt. Har planterat ut mina sådder, och ordnat upp i växthuset som alltid blir fullt av tomater, gurka och paprika. Har delat med mig till dotter och kurskamrater.  Hoppas att det blir en fin skörd. 

Vid uteplatsen i skuggan av krikonträdet växer mina klematisar, de är tidiga med blomningen, en vit som jag tror är Albina Plena och den rosa Country Rose. 

I rabatten intill frodas en ljusgul klematis Amber.  Bergklinten i en vinröd färg är en favorit. Trodde den hade blivit blå för det finns flera av dem, tror jag måste gräva upp dem. 

Andra som byter färg är Aklejorna, är inte riktigt glad över att många blir mörkt blå eller mörkt lila. De vackra gammelrosa har jag inte sett ännu. 

En trogen buskros, som jag haft i väldigt många år, slår ut till skolavslutningen, så i år är den extra tidig. 


Tulpanerna har gjort sitt för i år, och är uppgrävda. De har blommat fint.  Torkar dem på altanen och sedan får de vara i garaget tills jag putsar dem, för att gräva ner dem igen i höst.

Det var dags att plantera dahliorna som har vuxit till sig i krukor och de nya i plastpåsar.  Alla Allium som jag planterade förra hösten fick vara kvar då de inte blommat färdigt.  Eftersom jag delade med mig av de nya dahliorna fick jag plats för alla.  Lådorna behöver förnyas i höst. 

Jag har en liten skatunge som hoppar runt i trädgården, medan mamman tjattrar i trädet. Hoppas den klarar sig undan grannarnas katter.  Vi får stänga varenda dörr och se till att den inte hamnar i förrådet eller växthuset.

I maj brukar liljekonvaljerna blomma i skogen, och det gjorde de också i år. Maken plockade en bukett till mig på sin cykeltur. Alltid lika välkommet.  Finlands nationalblomma. 



Ha en trevlig helg!
Marika



24 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så mange flotte clematis du har nå. Amber hadde jeg også, men jeg tror den døde i fjor. Det er mye jobb du har med dine tulipaner og dahlia, men det er jo et smart system du har med at de bytter plass. Nydelig liljekonvall.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! tycker mycket om klematisarna och att de blommar så tidigt. Amber har jag haft i några år och den har många fler blommor än den haft tidigare. Det är ju lite arbetsamt att byta ut tulpanerna mot dahliorna men vill gärna ha något som blommar nära altanen, precis där jag går ut i trädgården. Visst är liljekonvaljerna fina.
      Ha en trevlig helg !
      Marika

      Radera
  2. Jeg vil ønske for dig, at der snart kommer regn. Men det er godt, at der endnu ikke er sket tørkeskader. Desværre går det så hurtigt med blomstringen, når det er meget varmt, tiden måtte gerne stå stille lidt. Din buskrose er flot. Jeg forestiller mig, at den også har en dejlig duft.
    Hvor er det betænksomt af din mand, at plukke liljekonvaller til dig. Blomsterne er så yndige. Jeg var ikke klar over, at det er Finlands nationalblomst.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det skulle behövas lite regn, det ser ut som att det skall bli åskväder, men vi får se. Det är sant det blommar över fort i värmen. Hinner knappt upptäcka att något blommar så har de redan blommat över. Rosen är väldigt fin, har haft den länge, men den har bara en svag doft. Min man plockar liljekonvaljer till mig varje år, han vet att jag tycker om dem.
      Hälsningar Marika

      Radera
  3. You have beautiful clematis. They don't grow well in my garden. Maybe it will work this year, I have several, but they don't bloom. Fortunately, it rained several times because there were storms. My garden is watered, but snails have started crawling around.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you! I have problems with the clematis with big flowers, but these alpina clematises and Viticella clematis with small flowers grow and bloom, and I am happy for that. We have already 21 degrees and it will be 27 today. No rain in sight.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  4. Hello, it's beautiful here already: things are moving very quickly, it seems you've gone from winter to spring in just a few days - and that you're experiencing the same phenomenon as we are: big summer heat at the start of the season! But I wouldn't wish it on you: driving rain for almost the whole of May.
    I really like the yellow clematis, which I've never seen before! And I've noticed the same thing with columbines - the blue ones win the day, and the pink ones disappear! Enjoy the rest of your spring!

    Translated with DeepL.com (free version)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good morning Gine!
      Well you are quite right, we went from cold April to summer temperatures in May, we did not have a proper spring. Now we have had very warm for several weeks and the flowers bloom one day and the next day it is all over. Not really but almost. The clematis Amber is beautiful and it has the same form as my alpine ones. The only columbines that keeps its colour in my garden are the Nora Barlow ones.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  5. Man kan vist godt sige, at din have står i fuldt flor. Dine klematis er helt forrygende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack så mycket, de är vackra men det är bara ett fel, allt blommar över så fort. Idag blir en varm solig dag igen. Man kan inte klaga.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. I dag skulle vi få 25 grader for første gang i år, så der er stor forskel på vores klima Marika. Dine klematis er vel nok skønne! Det må være dejligt der under pergolaen lige nu. Alting er vist tidligt på den i år, og man har svært ved at følge med i blomstringen, men det ser ud som om der stadig kommer nyt i blomst hos dig. Knopurten (bergklinten) spreder sig også meget her, men det er den blå jeg har. Din mørke er meget smuk. Til gengæld er alle mine akelejer rosa, og jeg kunne godt tænke mig et par blå ind imellem:-) Ja-ja, græsset er altid grønnere på den anden side af gærdet...

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Vi har redan 21 grader och det skall bli 27, det blir inte mycket gjort i värmen, men jag njuter gärna med att sitta och läsa en god bok och vakta på skatungen så den inte blir uppäten av grannens katt. Igår var det nära. Jag njuter av allt som blommar, trots att det är över fort. Jag tycker om den blå bergklinten också men vill inte att den tar över. Har inte sett mina rosa aklejor ännu men hoppas att de visar sig. Tänk om vi bodde närmare då hade vi kunnat byta med varann.
      Ha en riktigt skön helg /Marika

      Radera
  7. Åh så grönt och frejdigt hos dig! Här behövs det regn, t o m tomaterna kroknar snart!
    Ha en skön helg nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Vi har väldigt varmt och torrt, vi har inte fått många regndroppar. Det behövs regn hos oss också. I växthuset vattnar jag och allt som är nyplanterat.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Dine klematis er meget smukke. Min Alpina plena har ikke haft så mange blomster, så jeg er lidt misundelig. Det er altid lidt spændende med akeleje - hvilke farver kommer og hvilke forsvinder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Tack! jag är väldigt glad för dem, jag lyckas inte alls med de storblommiga men de här är också fina. Ja de som har kvar sin färg är alla Nora Barlow, de byter inte färg hos mig, men hos dottern har de vita blivit pastellfärgade både rosa och ljusblå. De blev riktigt fina.
      Hälsningar Marika

      Radera
  9. Tulppaanit kukki tänä vuonna nopeasti kuten monet muutkin onneksi kaikkea uutta alkaa kukkimaan .Kielot on kauniita en tänä vuonna niitä keränyt .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kyllä olisi saanut kukkia kauemmin, mutta toivottavasti tulee uusia lajeja koko kesän. Kielo on lempikukka, isä aina poimi äidille, ja minun puoliso tekee samoin. Terveisin Marika

      Radera
  10. Hello! Your garden is beautiful, I love roses and lilies of the valley. Warmest regards!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello Jo Anna!
      Thank you so much! I only have a few roses, and the first one is full of blooms. Another Louise Bugnét has just started to bloom. Then I have three with bluisch flowers. They had a rough time this cold winter so I really hope that they will bloom. Lily of the Valley is my home countries national flower. I love it.
      Best regards /Marika

      Radera
  11. Liljekonvaljdoft är underbar! Jag köpte en liten röd nejlika till matbordet beroende på att den doftade så härligt - jag är mycket "doftberoende".
    Tyvärr har jag i år missat att ta kort på massor av blommande växter för jag har inte gått ut i trädgården utan hållit mig på altanen för det mesta och därifrån ser man ju inte allt. T.ex. en del klematis som nu är helt överblommade. Lite trist...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Javisst doftar de härligt. Dofter är viktigt. Nu när det är så varmt, så blommar det mesta över snabbt. Min fina buskros som alltid slår ut till skolavslutningen, blommar så fint, men jag tror den hinner sluta blomma till skolavslutningen i år. Den är full av blommor, men ser att de redan börjar tappa sina blommor. Vi har fortsatt väldigt varmt, och jag längtar efter regn.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Regn och svalare här idag.
    Har varit mycket pollen här också, gult överallt.
    Vackra klematis.
    Buskrosor, så underbara.
    Liljekonvaljer, så fina. Visste inte att det var Finlands nationalblomma.
    Ha deet bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Vi fick precis en rejäl skur och det fortsätter att regna men lite mer normalt. Och det är verkligen efterlängtat och behövligt. Tack gillar klematisen, hoppas den vill blomma lite längre än allt annat som blommar över i ett nafs i värmen. Liljekonvaljer är riktigt fina, har alltid varit en av mina favoriter.
      Ha det bra /Hälsningar Marika

      Radera