lördag 28 september 2024

En fin höstdag.

 Det har regnat några dagar i veckan, men idag var det en solig fin dag. Det var bra för då fick jag plocka undan lite till, som inte skall vara ute. 

Mina lönnar och eken har blivit gula, och jag skulle så gärna ha lite rött, men får glädjas åt den lilla Japanska lönnen som har lite röda nyanser i sig.  Den fick flytta in i växthuset. Fåglarna kvittrade, undrar om de tackade för att jag hängt ut solrosfrön och nötter. 


Passade på att plocka de sista tomaterna från plantorna som stått utanför växthuset. Den gula är Ildi som är en favorit, och så 100/1000 som ger en enorm skörd. Små söta tomater. De stora har inte mognat ännu.


Hade missuppfattat väderprognosen, trodde jag kunde lämna dahliorna tills imorgon, men så hörde jag att det skall bli frost i natt. Gick ut och passade på att märka färg och storlek på de som blommade, hade börjat för någon dag sedan. Det finns namnlappar på alla, men ibland ramlar de bort.  Så plockade jag alla som blommade, resten får jag ta hand om imorgon om det är bra väder. 

Det blev fina buketter i vaserna.  Här Alvar Aaltos Savoy som jag gillar, men den är lite svår att få de tunga dahliorna att sitta snyggt i. 

Det var lättare att placera dem i den här höga vasen.  De fick bättre stöd av vasen.  Nu har jag riktigt fina buketter inne, men tyvärr håller de inte så länge.  Det har varit en fin dahlia säsong. 


I veckan har jag opererat mitt högra öga för katarakt.  Lite nervöst var det, men det har gått otroligt bra. Jag ser bra och världen har blivit lite ljusare, trots att jag inte märkt av att jag hade gråstarr.
De vill operera andra ögat också men jag funderar på det.  Det hela var klart på en halvtimme och operationen tog högst en kvart.  Lite ljuskänslig och första morgonen jag vaknade såg jag lite disco-ljus, men det försvann som tur var. 

Ha en trevlig helg!

Marika



1 kommentar:

  1. Hej Marika!
    Da har vi hatt samme været i dag. Det er godt å få gjort så mye ute når været er så fint. Jeg har holdt på ute i mange timer jeg også. Så bra at du fikk merket alle dine dahlia. De er så fine.
    God helg.

    SvaraRadera