lördag 5 oktober 2024

Tack för i år.

 Ja nu är det slut, bara att tacka för en jättefin blomning, trots regn och blåst, men också soliga fina dagar. Många frågar om inte mina dahlior blir uppätna av sniglar, nej det blir de inte. Hör till de få lyckligt lottade som inte har några sniglar i trädgården (peppar, peppar) Däremot åts de upp av tvestjärtar förut. Men då började jag lägga ut kaffesump på jorden runt varje planta, och det gillade inte tvestjärtarna. 

Ni har fått se många bilder av mina dahlior, tänkte lägga ut ett collage på en av sommarens favoriter. Fick en fråga om jag har någon favorit, och ja den här måste nog bli det, trodde att det var Wandas Aurora men tror inte det längre. Antingen Labyrinth eller Café au Lait Rose, kan också vara Ottos Thrill.  De är så lika varandra så det blir svårt att hålla reda på namnen. Namnlapparna trillar ofta av.
Visst är de fina, men det finns flera favoriter, det är sällan jag blir besviken. Det händer om det blir felleverans och inte liknar den det skulle vara. 


Nu är de alla uppgrävda från blomlådorna, torkade och inpaketerade i tidningspapper. Försökte medan de blommade att skriva lite färgkoder och storlekar på etiketter, så jag vet till nästa år. Några är stora några blir inte så höga, så jag får dem i rätt ordning.  Tar bort så mycket jord som jag får genom att skaka och peta lite mellan rötterna, däremot tvättar jag inte dem. 

Så får tulpanerna komma ner i jorden istället. Några nyinköp och de gamla som jag grävde upp då de blommat klart. De gamla är inte alltid villiga att blomma om så det är bäst att skaffa lite nytt också.

Det såg lite tunt ut med krokus i rabatten i vår, så det fick bli lite nya lökar och några Allium. Väntar med spänning på mina Allium från England, jag fick löfte om att bli ersatt för de som kom så sent förra året. Planterade dem i kruka men de blev inget av dem. Hoppas bara att de kommer medan det går att gräva i marken. 

Har hängt upp fågel matare vid garaget, så jag kan se dem från köksfönstret. Både solrosfrön och nötter går åt.  De vanliga arterna är blåmes, talgoxe, pilfink och sparv.  Nötväcka och hackspett kommer ibland och senare hoppas jag få se domherrar. Skatan är här dagligen och buffar till matarna så att fröna skall ramla ner på marken.  Det finns så det räcker till alla. 


Ha en skön helg!
Marika


1 kommentar:

  1. Hej Marika,
    Dat is niet fijn om afscheid te nemen van de dahlia's, ze zijn zo prachtig. Gelukkig kun je al weer voorjaarsbollen planten. Ook zo prachtig. Gezellig en mooi dat de vogelvoederhuisjes weer hangen.
    Fijn weekend, lieve groet Willy

    SvaraRadera