lördag 21 september 2024

September färger.

 Hösten gör framsteg, men vi har haft alldeles underbara soliga varma dagar den senaste veckan. Lite kyligt på morgonen men det blir varmare efter ett tag.  Väntar med bävan på den dag då vi har haft nattfrost, men än så länge har den hållit sig borta.

Är glad så länge jag får njuta av dahliorna, de blommar fortfarande fint och ser riktigt välmående ut.

De stora har varit riktigt fina, men jag njuter lika mycket av de små.  Har redan börjat spana efter nya att beställa till nästa år, men det känns lite galet, de kommer säkert att klara vinterförvaringen som de har gjort tidigare år.  Mitt i alla dahlior hittade jag en tomatplanta, hur den har hamnat där begriper jag inte riktigt. 

Dahliorna är granna och fina, medan de andra växterna börjar få en något mattare färgskala och vissa en rödaktig ton.

Här har Tidlösan Colchicum Waterlily tagit skydd av Hostans blad.  Det ser nästan ut som att de hör ihop. 

I växthuset har jag förberett för vinterförvaring, genom att sätta upp plast tältet. Tänk att jag får fundera varje år, hur de svarta rören skall fogas ihop, men till slut lyckas jag. Hade jag konstruerat det så hade jag gett rören som skall sättas ihop en markering.  De är olika långa och hamnar oftast fel först. Blir också alltid ett rör över. 😁 Jag har samlat frön från mina perenner och tagit in den fina ampel pelargonen.  Den får vara där ett tag med de andra pelargonerna.


De flesta sommarblommorna har gett upp och ser inte så fina ut längre, förutom minipetunian som sitter under fönstret på garaget.  Den kommer nog att blomma ett tag till.  Den håller bättre då den får vara i ett skuggigt läge, de som varit i solen har jag redan fått slänga på komposten. 

Ha en trevlig helg!
Marika


3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Oi , miten ihanat daaliakollaasit.
    Nyt hälä meylä säätilan tule säätää muutos. Aurinkoinen ja lämmin päivä muuttuu pilviseksi ja ilma kylmenee.
    Mukavaa viikonloppua sinulle.

    SvaraRadera
  3. Hej Marika!
    Dine dahlia er fortsatt så fine. Det er jo synd at frosten skal ødelegge de når de er så vakre. Har du på varme i teltet inne i drivhuset? Det er jo smart å ha et telt som beskyttelse mot frosten som nok kommer snart.
    God helg!

    SvaraRadera