torsdag 19 oktober 2017

Blommig Fredag - Trädgården just nu.

Veckans tema i Blommig Fredag är - Trädgården just nu.
De senaste dagarna har varit helt fantastiska, soliga och fina.
En härlig dag i trädgården, gillar de gula löven på lönnarna och eken.
De samlas i stora högar, nedanför träden, det prasslar skönt när man går.
Men, vem är det som solar sig därborta?
Haren har det också skönt.
Vaknade till en frostig gräsmatta.
Dags för dahliorna att komma upp ur jorden.
Bäst att passa på medan vädret är fint.
De sista blommorna fick bli en bukett, som står inne på köksbordet.
Höstastrarna ger lite färg i rabatterna.
Luktärterna de få jag har, blommar i trädgårdslandet.
I år blandade jag ihop ärter och luktärter. Ärterna hamnade i en kruka
och luktärterna i odlingslådan, men det fungerade det med.
Gyllenlack skall jag absolut ha fler av, de har blommat hela sommaren
och fortsätter att blomma.
Cosmos blomman svajar skönt.
Idag satt jag och fikade på altanen, soligt och skönt.
Men snart är det dags att plocka undan parasoll och möbler.
Vill du se hur andra har det i sina trädgårdar?

Ha en trevlig helg !

46 kommentarer:

  1. Vilken höstfägring! Ja senaste dagarna har varit underbara, äntligen sol. Våra trädgårdsmöbler är undanställda.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Helt fantastiskt, och solen gör allting så mycket bättre. Har städat in mina möbler som står under krikonträdet, de bor i växthuset nu. Är nog dags att flytta undan de på altanen också.
      Ha det fint!
      Kram Marika

      Radera
  2. Deilig med noen varme, solrike dager denne uken, det har det vært her også. Det er fint å ha noen få blomster igjen sammen med alle høstfargene på trærne.
    Godt å nyte høsten også.
    Ha en fin helg Marika!
    Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Hösten är fin, speciellt om den bjuder på så varma fina soliga dagar.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Visst har vi haft härliga höstdagar! Men igår var första morgonen med fönsterskrap på bilen :( Burr!
    Hoppas det bara var tillfälligt...
    Härligt att fortfarande kunna plocka blommor till buketter.
    Ska nog ut och se i eftermiddag efter jobbet om jag kan få till en helgbukett av det vi har som blommar. Kärleksörten är ju färggrann och fyller ut bra i en bukett.

    Ha en fin fredag och helg! /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Det var is på bilrutan igår morse här också, men det blev en strålande solskens dag. Finns fortfarande lite som blommar.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Så fine farger i hagen din akkurat nå! Vakre dahlia som du har tatt inn. De er jo så fine når frosten kommer. Vi skulle hatt lengre sommer.

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Har väntat länge med dahliorna, de har blommat så fint, men nu var det dags att ta upp dem.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Hej Marika

    Gyllene tider i trädgården - fantastiskt!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Visst är det, sprakande härliga höstfärger.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Vi har även haft fina höstdagar och det är så härligt när de dagarna kommer de varma höstfärgerna i trädgården och i övrig natur gör sig så mycket bättre då solen skiner.Mina dahlior har också fått komma in de ska ner i en bunke med sand.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det blev tomt i dahliaboxen, kanske sätter jag ner lite tulpanlökar, de hinner nog blomma klart innan det är dags för dahliorna att komma ner i jorden igen.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  7. Härlig höst hos dig :) Visst har vi haft en härlig vecka som gått. Dahliorna är uppe sen tidigare men står på tork och väntar på inpackning.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Hösten är fin, med alla fina färger och soliga dagar. Trodde vi skulle få regn, men det är solsken idag också.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Ja, mine dahliaer står endnu - tror ikke jeg tager dem op før de er blevet svedet af frosten.
    Jeg nyder det ikke er koldt endnu, men samtidig gad jeg egentlig godt lige et snert nattefrost, så mine sommerblomster visner ned - og jeg kan få lagt løg, der hvor de står lige nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Esther!
      Skall nog sätta lite lökar i boxen där dahliorna stod, så det var dags att ta upp dem. De såg inte så fina ut efter frosten.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Visst är det härligt med soliga höstdagar och all färg i röda och gula toner som riktigt glöder i solskenet. Soliga dagar kan man fortfarande ta en fika ute. Inatt hade vi frost så det låg lite vitt på gräset men det har smält bort nu av solen. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carita!
      Vi har också sol, och det är så vackert med alla färger. Saknar rött i min höstträdgård, så det måste jag ändra på.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  10. Instämmer angående gyllenlacken. En kanonbra blomma. Har också tagit upp mina dahlior nu. Problemet är att hitta ett bra ställe där det är lagom svalt och där man inte behöver se dem hela tiden under förvaringen. Det gula höstljuset är väldigt fint. Hoppas vi får se en glimt av det också, här ska det bli regn varje dag nu framöver.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Dahliorna flyttar in hos dottern i hennes källare, hon har en vrå som nog använts som matkällare, och där trivs de bra. Vi får njuta medan solen tittar fram.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  11. Så underbart att blanda ihop luktärter och ärtor! Det låter som något jag också kunde ha gjort.
    Gyllenlack har jag aldrig haft, men förstår att det är något jag borde satsa på.
    Inser att jag behöver gå ut och se hur min dahlia klarat natten. Ska jag spara den eller inte? Den har inte ens blommat i år ...

    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Trodde ett tag att inte luktärterna tagit sig alls, men det blev en överraskning. Nu har jag fyllt på med nya fröpåsar, så nästa år skall det bli många. Hade många dahlior som inte blommade förra året, men i år har de blommat rikligare än någonsin. De som jag planterat i krukor, blommade inte, men de får en ny chans till nästa år. Tycker du skall spara den.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  12. Lite sol förgyller tillvaron. Tänk så lite som behövs så här års.
    Dahlior saknas här, det finns annat som behöver ses till istället. Kanske min stora kanna, eller så får den vänta några dagar. Natttemperaturen är sy lynnig tyvärr.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Solen gör underverk. Finns alltid något att ta hand om, tänkte försöka övervintra jätteverbena och chokladblomma, får nog ställa undan dem. Får se om det lyckas.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  13. Frost hos dig också ser jag Marika. Vilken tur att du hann rädda dahliablommorna och kan njuta av dom inomhus. Vilken fin bild på haren. Han verkar ha det skönt i solen. Luktärter har jag av någon anledning aldrig lyckats med. Dom växer så fint men får bara ett fåtal blommor. Något fel gör jag men vet inte vad. Roligt att du odlat gyllenlack. Det har jag set mycket av när jag varit på trädgårdsresa i England. Kanske något att pröva till nästa sommar.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Gick lite för nära, så jag skrämde bort den stackaren, han njöt också av solen. Det är första året jag sett gyllenlack till salu, och ångrar inte att jag köpte. Den har blommat hela säsongen.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  14. Så flott høsthage:)

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa!
      Hösten är fin, när solen skiner.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  15. Alla har det så v ackert just nu, men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är lite ledsamt med det här kalla eller gråa vädret. För det är antingen eller här.....
    KRAM och TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Vi hade helt fantastiskt väder igår, solen sken idag också, men inte lika varmt. När den kalla vintern kommer då längtar jag till våren, men än så länge går det bra.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  16. Man skal se godt efter for at spotte den søde haremis. Det er vemodigt at skulle grave dahlierne op, men det er jo ved den tid på året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag såg de stora öronen som stack upp. Det var dags att gräva upp dem, de var inte så fina efter frosten.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  17. Hei Marika!

    Vakre høstfarger i høstsola. Det er en god lyd når en går i visne blader. Vakre dahlia. Her ligger alle knollene i
    kjelleren.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det var dags för mina att komma upp, nu får de vänta på våren. Ser ut att bli fint väder idag också.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  18. Hei Marika. Flotte høstbilder i sol. Her blåser det og høljer ned. Da er det innevær. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Vi har soligt fint väder idag, så skönt. Hoppas att solen hittar till dig också.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  19. At du klarte å "fange" haren!
    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Villrose!
      Har zoomat en del, men jag kom ganska nära.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  20. Høsten er en flott tid! Fantastiske farger på løv, og fortsatt en del som blomstrer. Fine bilder fra hagen din. Høstasters har en velkommen blomstring nå :-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Det har varit helt fantastiska dagar, med sol och värme, men nu börjar kylan krypa fram.
      Höstastrarna är riktigt fina, och brukar blomma länge.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  21. Härligt med alla gula löv nu. Har en hel del kvar på träden än,så det blir nog flera vänder med gräsklipparen som brukar få tugga sönder dom.
    Dahliorna är upptagna även här ...igår.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Vi har också kört några varv med gräsklipparen och krattat, men det är mycket kvar i träden. Skall lägga som skydd i rabatterna.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  22. Hei igjen!
    Vi har tatt inn frøhamsene fordi vi har hatt flere frostnetter. Selv om du ikke hat hatt det, tror jeg godt at du kan ta dem inn nå. De modnes nok ikke mer ute. Legg dem tørt og vent til de sprekker opp. Da vil du finne modne frø.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Skall gå ut och plocka in de kapslar jag hittar, har sett flera stycken. Idag är det riktigt kallt.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  23. Det gick verkligen snabbt nu på slutet. Här har vi haft minusgrader varje natt sedan i helgen.
    Och inte är jag klar alls därute!

    Jag har oxå gyllenlack. Köpte i våras 2 olika sorter. En lila och en roströd som bägge 2 blommade. Men det märkliga var att de lila har precis som dina blommat hela sommaren medans de andra blommade över och sen inte fått en enda knopp!?

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Det blev kallt här med, fick lite gjort idag ändå. Såg den rostfärgade på Mässan, jättefin. Skulle köpa den på vägen ut, men då var de slut. Det är nog första året jag sett dem.
      Ha det bra /Marika

      Radera