lördag 24 februari 2018

En ny rabatt blir till.

Rabatterna räcker inte till alla växter, så då måste de förstoras.
Skaffade en ros Blue for You som sällskap till Rhapsody in Blue.
Ville också ha plats för andra växter.
Det fick bli en förlängning eller L-formad fortsättning till min Pionrabatt.
Ser ganska glest ut i Maj.
Rosorna fick sällskap av några Gyllenlack som blev en 
härlig överraskning, de blommade flitigt hela sommaren, och sent in på hösten.
 Riktigt förtjust i rosorna som skiftar i färg.
Från blått till lila och rosa.
På växtloppis blev det en hel del nya växter.
Penstemon.
Detta skall vara en flox, kan det stämma?
Röllekan fanns sedan förut, blev lite förvånad över att
den överlevt en vinter, har försökt många gånger, utan att lyckas.
Verbenan är också köpt på växtloppis, en riktigt trevlig växt.
Har sått den i år, så kan jag få den på flera ställen
Riddarsporren kommer från en växtgård, 
den hade en ljusblå och en lila stängel.
Är riktigt nöjd med hur fint allting blommade och trivdes.
Denhär rabatten har inte sol hela dagen, så det var nog bra
det blev inte lika torrt som i de övriga rabatterna.
Det blev mycket lila toner i rabatten, det var nog mest en slump.
Är spänd på att se, vilka växter som återkommer i sommar.

Idag var det en härlig solig vinterdag.
Ha en fin helg!









26 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Flotte farger i bedet ditt, og de fargene liker jeg også. Jeg skal lete etter de rosene i sommer. Det ser ut som en phlox ja.
    Jeg så at dine kommentarer på bloggen min hadde blitt registrert som nettsøppel/spam. Jeg har ingen anelse om hvorfor. Jeg fikk flyttet de tilbake så nå ligger de som vanlige kommentarer.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack jag blev nöjd med planteringarna. Är väldigt nöjd med bägge rosorna. Har också hittat kommentarer bland min spam. Vet inte varför, de plötsligt hamnar där. Hoppas det fungerar i fortsättningen.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Hej Marika

    Javisst ja, det tror jag är en Phlox.
    Den blev lyckad den nya rabatten
    Blue for You och Rhapsody in Blue är ganska så lika, kul att jämnföra dem!

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack för det, är mycket förtjust i dem på grund av färgen, och att de skiftar i färg. Vad bra då vet jag att det är en Phlox, såg lite annorlunda ut.
      Ha en trevlig kväll /Marika

      Radera
  3. Hei Marika.
    Flotte farger i bedet ditt. Nydelige roser. Du er heldig som kan lage nye rabatter. Her må jeg nok klare meg med de jeg har. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack så mycket, är förtjust i färgen. Vi har mycket gräsmatta kvar, så jag kan utöka mina rabatter.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Det bliver fint, det nye bed med de store træer i baggrunden. Det er rart at have en rigelig stor græsplæne, når planterne ikke længere har plads nok i de eksisterende bede.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack,ja det är bra att ha en gräsmatta att ta av.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  5. Hei Marika!
    Flotte bilder fra sommeren. Å lage bed og utvide dem, er fantastisk morsomt. Bedene dine ligger så fint til.
    Ha det så godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, ja det blev bra. Nu får jag planera för nya projekt till sommaren.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  6. Hei Marika. Vi kjenner godt til at bedene må utvides, det finnes jo så uendelig mange vakre planter. Flotte farger du har i bedet, og det er jo alltid spennende å se hva som overlever og ikke minst hva som trives og vokser seg store. Ha en fin søndag. Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin!
      Tack, det har blivit mycket av den färgen. Ser fram emot sommaren för att se vilka som överlevt. Det blir nog lite fler rabatter framöver.
      Ha en fin söndag du med, den började bra med medaljer till Norge, Finland och Sverige.
      Kram Marika.

      Radera
  7. Kul att få se och läsa om rabatten. Och det får mig att längta efter att gräva, anlägga och ja bara tänka på hur det ska bli :)

    Bladen ser ju definitivt ut som phlox men blomman var lite annorlunda. Säkert nån namnsort.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Det är roligt att anlägga något nytt, och gräva gillar jag. Enligt säljaren är det en Phlox men tyckte blommorna skilde sig från mina andra. Den är riktigt fin.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  8. Ett rent nöje att fixa nya rabatter eller förstora dem.
    Många fina rosor du har. Ser du har röd rölleka.Köpte för nåt år sen dem i olika röda nyanser, men de enda som kommit upp följande år är den vita? Klara de färgförädlade månne vintern sämre än de vita, eller är de så att säga inte färgbeständiga? Har du haft din länge?
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Röllekan skaffade jag 2016, så den har klarat en vinter, och hade samma rödlila färg som när jag köpte den. Hade en gul förut som försvann första vintern. De vita växer vilda.
      Ha en fin söndag / Marika

      Radera
  9. Visst är det bra med mycket gräsmatta att ta av när man vill ha mera rabatter och det behövs mest hela tiden:) Kommer bli en hel del gräsmatta mindre hos mig också till sommaren, finns massor att ta av! Snyggt och färgstämt i dina rabatter! Gillar också Rapsody in Blue, den andra rosen har jag inte! Floxen är fin, lite annorlunda blommor än vanligt! Ha en fin söndag / Margot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margot!
      Tack, gillar färgen väldigt mycket, men det var en slump att det blev så många lila växter. Floxen doftar också, så den är perfekt.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  10. Ja, det der er en høstfloks. Husker ikke hva sorten heter. En liten favoritt, de blomstrer jo så lenge. Men hva er den som står sammen med den og verbenaen? Er det en slags salvie eller veronika? Den var riktig søt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tante Rose!
      Vad bra då vet jag att det är en flox. Trodde jag hade uppfattat namnet fel, då den inte liknar mina andra flox. Jag tror du menar den med vita blommor. Det är en Drakmynta, också ny, och blommade fint.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  11. Det är lika trevligt varje gång när man hittar en ny plätt att gräva upp och plantera i.Rosor med blå kulör skulle även jag vilja ha i trädgården så det blir att spana efter sådana nästa sommar det kanske är någon som går att ha i vårt lite kärvare klimat.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Är riktigt nöjd med de "blå" rosorna. Har inte tittat på hur härdiga de är, men här går de bra. Försökte googla, men hittade inget.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!

    Ja, är man trädgårdsnörd så blir man trångbodd med tiden. Men det går ju att åtgärda, alltid lika kul att få nya utrymmen.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Det är bra med gräsmatta, man kan ta av. Det var nog inte den sista biten jag grävde upp.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Jag håller tummarna för att din rabatt blir precis så fin som din planering visar - ursnyggt med allt rosa/lila!
    Varför ska man ha gräsmatta när man kan ha blommor? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack, det blev mycket av den lila färgen, och växterna
      trivdes bra. Spännande att se vilka som klarat vintern.
      Ha det bra /Marika

      Radera